Subaltern Cartographies: epistemological paths for Information Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v17i2.5786

Keywords:

Epistemological Cartography, Decolonization of Knowledge, Postcolonial Studies, Decolonial Studies

Abstract

 This research aims to analyze postcolonial and decolonial studies through bibliographical research. It investigates the development of postcolonialism and decoloniality that emerge as epistemological alternatives resulting from the process of struggle and resistance to colonization. It assimilates the circumstances of emergence and development, as well as the fields of discussion, disconnections, connections, contrasts, and interests of both theories. The theoretical discussion is based on Latin-American critical thought. To analyze the phenomenon, we conducted a survey from different sources of information. The research has an exploratory-investigation character and a qualitative approach. To understand the development of epistemological cartography, it uses dialectic to unveil the postcolonial and decolonial epistemic territories. Finally, it understands that the permanence of coloniality is the result of struggles, dependencies, contradictions, and resistances that cross borders and do not end in the North and South binomial. To analyze this issue, one must consider the complexity and refinement of the colonialities that form the intellectual and economic elites and structure scientific discourse, including studies that emerge as epistemological alternatives.

Author Biography

  • Rodrigo Silva Caxias de Sousa, Departamento de Ciências da Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil

    Rodrigo Silva Caxias de Sousa é Professor Adjunto do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bacharel em Biblioteconomia pela UFRGS (2000), Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (2003) e Doutor em Comunicação e Informação pela UFRGS (2007-2011).

References

ADINOLFI, Valéria Trigueiro Santos. Discurso científico, poder e verdade [em linha]. Revista Aulas, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 1-10, dez./mar. 2007. [Acesso em 22 agosto 2020]. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/aulas/article/view/1940.

BAHRI, Deepika. Feminismo e/no pós-colonialismo [em linha]. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 2, p. 659-688, maio/ago. 2013. [Acesso em 17 setembro 2020]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2013000200018&lng=en&nrm=iso DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2013000200018

BALLESTRIN, Luciana. Aula 1: o Sul Global como projeto político [em linha]. Disciplina de Teoria Social e os Desafios Pós-coloniais. 1 vídeo (1h 59min 49s). Periféricas: Núcleo de Estudos em Teorias Sociais, Modernidades e Colonialidades, UFBA, Salvador, 2020a. [Acesso em 08 setembro 2020]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5nLOU4Zofig

BALLESTRIN, Luciana. Modernidade/Colonialidade sem “Imperialidade”? O Elo Perdido do Giro Decolonial [em linha]. Dados, Rio de Janeiro, v. 60, n.2, p. 505-540, abr./jun. 2017a. [Acesso em 12 setembro 2020]. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0011-52582017000200505&lng=pt&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.1590/001152582017127

BALLESTRIN, Luciana. O Sul Global como projeto político [em linha]. Horizontes ao Sul, 15 jul. 2020. 2020b. [Acesso em 12 setembro 2020]. Disponível em: https://www.horizontesaosul.com/single-post/2020/06/30/O-SUL-GLOBAL-COMO-PROJETO-POLITICO.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial [em linha]. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, v. 11, p. 89-117, 2013. [Acesso em 14 setembro 2020]. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rbcp/article/view/2069. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004

BALLESTRIN, Luciana. Feminismo De(s)colonial como Feminismo Subalterno Latino-Americano [em linha]. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 3, p. 1-14, ago. 2020c. [Acesso em 18 outubro 2020]. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2020000300200&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n375304

BALLESTRIN, Luciana. Feminismos Subalternos [em linha]. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 25, n. 3, p. 1035-1054, set./dez. 2017b. [Acesso em 18 outubro 2020]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301035&lng=pt&nrm=iso DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584.2017v25n3p1035

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Ciências Sociais, violência epistêmica e o problema da “invenção do outro” [em linha]. Em: LANDER, Edgardo (Org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e Ciências Sociais - Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur. Buenos Aires: CLACSO, 2005. [Acesso em 13 setembro 2020]. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/lander/pt/lander.html.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o Colonialismo. Porto: Poveira, 1971.

DUSSEL, Enrique. Europa, Modernidade e Eurocentrismo [em linha]. Em: LANDER, Edgardo (Org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e Ciências Sociais – Perspectivas Latino-americanas. Colección Sur Sur. Buenos Aires: CLACSO, 2005. [Acesso em 13 setembro 2020]. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/lander/pt/lander.html.

DUSSEL, Enrique. Meditaciones anti-cartesianas: sobre el origen del anti-discurso

filosófico de la Modernidad [em linha]. Tabula Rasa, Bogotá, n. 9, p. 153-197, 2008. [Acesso em 13 setembro 2020]. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-24892008000200010&script=sci_abstract&tlng=pt

FANON, Frantz. Pele Negra, Máscaras Brancas. EDUFBA: Salvador, 2008. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523212148

FLEURY, Maria Tereza Leme; WERLANG, Sergio Ribeiro da Costa. Pesquisa aplicada: conceitos e abordagens [em linha]. Anuário de Pesquisa GVPesquisa, São Paulo, nov. 2017. [Acesso em 13 setembro 2020]. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/apgvpesquisa/article/view/72796/69984.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo:

Atlas, 2008.

GNECCO, Cristóbal. Caminos de la Arqueología: de la violencia epistémica a la relacionalidad [em linha]. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi – Ciências Humanas, Belém, v. 4, n. 1, p. 15-26, 2009. [Acesso em 13 setembro 2020]. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1981-81222009000100003&script=sci_abstract

GRAMSCI, Antonio. Concepção Dialética da História. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

GROSFOGUEL, Ramón. The Epistemic Decolonial Turn [em linha], Cultural Studies, London, v. 21, n. 2, p. 211-223, 2007. [Acesso em 25 setembro 2020]. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09502380601162514. DOI: https://doi.org/10.1080/09502380601162514

GROVOGUI, Siba. A Revolution Nonetheless: The Global South in International Relations [em linha]. The Global South, Bloomington, v. 5, n. 1, p. 175-190, 2011. [Acesso em 25 outubro 2020]. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/449224. DOI: https://doi.org/10.2979/globalsouth.5.1.175

GUDYNAS, Eduardo. Sin nuestras propias revistas académicas latino-americanas seríamos mudos [em linha]. Ecuador Debate, Quito, n. 100, p. 45-60. [Acesso em 23 outubro 2021]. Disponível em: https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/xmlui/handle/10469/13566.

LANDER, Edgardo. Ciências Sociais: saberes coloniais e eurocêntricos [em linha]. Em: LANDER, Edgardo. (Org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e Ciências Sociais - Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur. Buenos Aires: CLACSO, 2005. [Acesso em 14 setembro 2020]. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/lander/pt/lander.html.

NAYAR, Pramond K. Frantz Fanon. Abingdon: Routledge, 2013.

PORTELLI, Hugues. Gramsci e o Bloco Histórico. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

RAMPINELLI, Waldir José; OURIQUES, Nildo. Crítica à razão acadêmica: reflexão sobre a universidade contemporânea, v. 1. Florianópolis: Insular, 2017.

RIBEIRO, Darcy. A Universidade Necessária. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina [em linha]. Em: LANDER, Edgardo (Org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e Ciências Sociais - Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur. Buenos Aires: CLACSO, 2005. [Acesso em 25 setembro 2020]. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/lander/pt/lander.html

SAID, Edward. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

SANTIN, Dirce Maria. Ciência mainstream e periférica da América Latina e Caribe: configurações e padrões de especialização. 2019. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação). Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2019. 171 f.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Entre Próspero e Caliban: Colonialismo, Pós-Colonialismo e InterIdentidade. Em: SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006. Capítulo 7, p. 227 – 276. (Coleção para um novo senso comum; v. 4).

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes [em linha]. Novos Estudos, CEBRAP, São Paulo, n. 79, p. 71-94, nov. 2007. [Acesso em 14 setembro 2020]. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002007000300004&lng=pt&nrm=iso DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004

SILVEIRA, Lúcia da; BENEDET, Lara; SANTILLÁN-ALDANA, Julio. Interpretando a internacionalização dos periódicos científicos brasileiros [em linha]. Motrivivência, Florianópolis, v. 30, n. 54, p. 90-110, jul. 2018. [Acesso em 23 setembro 2020]. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n54p90/0 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n54p90

SCRIBANO, Adrián. Aula 2: Teorias Sociais do Sul [em linha]. Disciplina de Teoria Social e os Desafios Pós-coloniais. 1 vídeo (1h 39min 34s). Periféricas: Núcleo de Estudos em Teorias Sociais, Modernidades e Colonialidades. UFBA. Salvador, 2020. [Acesso em 15 setembro 2020]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=8M4d7j1Blvs.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Displacement and the Discourse of Woman. Em: KRUPNIK, Mark (Org.). Displacement: Derrida and After. Bloomington: Indiana University Press, 1983.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o Subalterno Falar? Belo Horizonte: UFMG, 2010.

TIRADO, Genara. Violencia Epistémica y Descolonización del Conocimiento [em linha]. Sociocriticism, Granada, v. 24, n. 1-2, p. 173-201, 2009. [Acesso em 23 setembro 2020]. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4637301.

Published

30/11/2021

Issue

Section

Decoloniality and Information Science: dialogical pathways

How to Cite

Subaltern Cartographies: epistemological paths for Information Science. Liinc em Revista, [S. l.], v. 17, n. 2, p. e5786, 2021. DOI: 10.18617/liinc.v17i2.5786. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5786.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

1-10 of 255

You may also start an advanced similarity search for this article.