Reconfiguration of textual editing practices in a digital environment based on algorithmic mediations
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v17i1.5696Keywords:
Algorithms, Editing, S.E.O, Textualities, VisibilityAbstract
Abstract: The dynamics of text circulation in a digital environment are greatly altered by algorithmic mediation and the use of platforms. These softwares hold the symbolic power of contemporary society's gatekeepers, defining not only what information should circulate, but reconfiguring collective practices and perceptions. This article takes a look at this reconfiguration process with a focus on embedded practices for editing and publishing texts. This article make a brief analysis on one of the reverse engineering works (Gillespie, 2018) practiced by information producers, who try to deduce the criteria of the algorithms since computational tools started to mediate the circulation of information. In particular, it analyzes how the use of the Yoast S.E.O. plugin for Wordpress interferes in the editing actions with the promise of ensuring visibility in the publishing instance, showing that information producers adopt “obedience” to the logic of algorithmic.
References
ALVES, I. F.; MENDONÇA, S. Modelos de negócio em tempos de tensão digital: Perspectivas de renovação no caso da imprensa. Publicações Obercom, Lisboa (PT), 2013.
BENJAMIN, Walter. Teoria do conhecimento, teoria do progresso. Em.: BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006. p.499-530.
BOURDIEU, Pierre. Espaço social e espaço simbólico. Em: Razões práticas: sobre a teoria da ação. Trad. Mariza Corrêa. Campinas – SP: Papirus, 1996. p. 13-34.
BUENO, Thaisa; REINO, Lucas Santiago Arraes. SEO no jornalismo: títulos testáveis e suas implicações. Estudos em Jornalismo e Mídia [em linha]. 2019, v. 16, n. 2, p. 98-112. [Acesso em 30 março 2021]. DOI 10.5007/1984-6924.2019v16n2p98. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1984-6924.2019v16n2p98
CANAVILHAS, João Manuel Messias. Retrato dos jornalistas online em Portugal. Em: SOPCOM 2005: 4º Congresso da Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação. 2005. p. 1393-1402.
COSTA, Caio Túlio. Um modelo de negócio para o jornalismo digital. Columbia Journalism Review, a Revista de Jornalismo ESPM, n. 9, p. 51, 2014. [Acesso em 8 junho 2021].Disponível em:http://observatoriodaimprensa.com.br/imprensa-em-questao/um_modelo_de_negocio_para_o_jornalismo_digital/
CRUZ, L.T.S. Rota hipertextual baseada em tags: discussão de processos de produção e leitura como sistemas complexos no contexto da Web Semântica [em linha]. 2014. Dissertação (Mestrado em Estudo de Linguagens). Belo Horizonte, MG. Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG).
CRUZ, L.T.S.. Ethos do jornalismo no século 21: modelo de negócio, profissão e gênero. TROPOS, v. 5, n. 1, 2016.
CUPANI, Alberto. Tecnologia e poder . Em.: CUPANI, Alberto. Filosofia da tecnologia: um convite. Florianópolis: Editora da UFSC, 2011. p. 151-168.
D'ANDRÉA, Carlos. Pesquisando plataformas online: conceitos e métodos. Salvador: EDUFBA, 2020. [Acesso em 8 junho 2021] Disponível em https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/32043
DELEUZE, Gilles. Política. Em.: DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992. p.207-226.
GILLESPIE, Tarleton. A relevância dos algoritmos. Parágrafo [em linha]. 2018, v. 6, n. 1, p. 95-121. [Acesso em 30 março 2021]. Disponível em: http://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/722/563
LEAL, Bruno. Do texto à textualidade na comunicação: contornos de uma linha de investigação. Em: LEAL, B.; CARVALHO, C. A.; ALZAMORA, Geane. Textualidades Midiáticas. Belo Horizonte: PPGCom/UFMG, 2018. 172 p. [Acesso em 30 março 2021]. Disponível em: https://seloppgcom.fafich.ufmg.br/novo/publicacao/textualidades-midiaticas/
MUNIZ Jr., José de Souza, 2019. O editor como (mediador) intelectual e o espaço editorial como ilusão de óptica: apontamentos teórico-metodológicos. Em: 42º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação [em linha]. Belém, PA, 2019. [Acesso em 31 março 2021]. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2019/resumos/R14-0068-1.pdf.
MUNIZ Jr., José de Souza. Edição. Em: CABRAL, Cleber Araújo; RIBEIRO, Ana Elisa (Orgs). Tarefas da Edição. Belo Horizonte: DEDC, LED, Impressões de Minas, 2020. p. 68-76. [Acesso em 8 junho 2021]. Disponível em: https://www.letras.bh.cefetmg.br/wp-content/uploads/sites/193/2019/10/Tarefas-da-Edic%cc%a7a%cc%83o-arquivo-digital-07-10-20.pdf
O DILEMA das Redes Sociais (Netflix, 2020). Direção Jeff Orlowski. Estados Unidos: Netflix, 2020.
RIBEIRO, Ana Elisa. Textos multimodais: leitura e produção. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
SANTAELLA, Lucia. Linguagens híbridas. Em.: SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento. Sonora, visual, verbal. São Paulo: Editora Iluminuras, 2001. p.369-388.
SANTOS, Cléberson, 2020. Mariéme Jamme a mulheres negras: "Precisamos ser o próximo Mark Zuckerberg". [em linha]. 26 novembro 2020. [Acesso em 30 março 2021]. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/ultimas-noticias/2020/11/25/marieme-jamme-a-mulheres-negras-precisamos-ser-o-proximo-mark-zuckerberg.htm%E2%9D%A4%EF%B8%8F
SANDEL, Michael J. O que o dinheiro não compra: os limites morais do mercado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.
TRAQUINA, Nelson. Teorias do Jornalismo. Porque as notícias são como são. Vol. 1. Florianópolis: Insular, 3ª edição rev. 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0