Museum education and challenges in the Anthropocene

Authors

  • Claudia de Moraes Barros Ramalho Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0003-1748-2942
  • Thais Felipe Rosa Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil; Instituto Universitario de Investigaciones Turísticas, Universidad de Alicante, España https://orcid.org/0000-0002-2387-9180
  • Luzia Sigoli Fernandes Costa Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8530-4000

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v18i1.5837

Keywords:

museum, Cultural Heritage, heritage education, anthropocene

Abstract

This article presents a bibliographic review on the theme of Museums, heritage and museum education, bringing a collection of scientific articles in order to discuss museums and science from the perspective of the field and the challenges in the Anthropocene, a more recent period of big global transformations. The chosen texts that make up this literature review deal with subjects such as educational practices in museums, science and art, cultural heritage, historical awareness, technology and innovation applied to museums. From the readings, it was possible to observe a growing interest in studies involving the theme of museums and related themes as heritage, especially with regard to new proposals or innovative proposals that give museums with the use of technologies an important role in the learning process of society as a whole. With the emergence of the pandemic in 2021, the search for new practices of access to museums and awareness of the actions and responsibilities that people have about the present and future in relation to environmental, political, social, economic and cultural issues are made even more necessary

References

ALCALDE, Gabriel, BOYA, Jusep e ROIGÉ, Xavier, 2010. Museus D´Avui. Els nous Museus de Societat. Girona: Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural.

BASOGAIN, Xabier, OLABE, Miguel Angel, ESPINOSA, Koldo, ROUÈCHE, C. e OLABE, Juan Carlos, 2007. Realidad Aumentada en la Educación: una tecnología emergente. 2007. [Acesso em 02 novembro 2018]. Disponível em: http://files.mediaticos. webnode.es/200000016-a645ea73b3/ realidad%20A..pdf.

BRULON, Bruno, 2015. A invenção do Ecomuseu: o caso do Écomusée du Creusot Montceau-les mines e a prática da museologia experimental. Mana. 2015. vol. 21, no. 2, p. 267-295. [Acesso em 10 dezembro 2018]. DOI 10.1590/0104-93132015v21n2p267. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010493132015000200267&lng=en&nrm=iso.

CASANOVA, Pablo Gonzalez, 2006. Interdisciplina e complexidade. Em: As novas ciências e as humanidades: da academia à política. São Paulo, SP: Boitempo. p.11-64.

CASTRO, Fernanda, SOARES, Ozias de Jesus e COSTA, Andréa Fernandes, 2020. Apresentação. Em: Educação Museal: conceitos, história e políticas. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional.

CECILIA, Rafie Raffaella, 2021. COVID-19 Pandemic: Threat or Opportunity for Blind and Partially Sighted Museum Visitors?. Journal of conservation and Museum Studies. 2021. vol. 19, no. 1, p.5. [Acesso em 05 maio 2021]. Disponível em: https://doi.org/10.5334/jcms.200

CHAGAS, Mario de Souza, 2020. Memória brava da educação museal ou prefácio. Em Educação Museal: conceitos, história e políticas. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional.

CIFUENTES, María Antonia Moreno e SEDANO, Pilar, 2006. La investigación en los laboratorios de restauración de museos históricos. Arbor. 2006. no. 717, p.87-97. [Acesso em 10 janeiro 2019]. Disponível em: http://dx.doi.org/ 10.3989/arbor.2006.i717.12.

CLARK, Penney, 2018. History Education Debates: Canadian Identity, Historical Thinking and Historical Consciousness. Arbor. 2018. vol. 194, no. (788): a441. [Acesso em 10 janeiro 2019]. Disponível em: https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2001.

CRAPS, Stef, CROWNSHAW, Rick, WENZEL, Jennifer, KENNEDY, Rosanne, COLEBROOK, Clare, NARDIZZI, Vin, 2018. Memory studies and the Anthropocene: a roundtable. Memory Studies. vol. 11, no. 4, p. 498 –515, 2018. [Acesso em 15 janeiro 2019]. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/320311235_Memory_Studies_and_the_Anthropocene_A_Roundtable

CUENCA-LÓPEZ, José Maria, PUCHE, Sebastián Molina e CÁCERES, Myriam J. Martin, 2018. Identidad, ciudadanía y patrimonio: análisis comparativo de su tratamiento didáctico en museos de Estados Unidos y España. Arbor. 2018. vol. 194, no. (788): a447. [Acesso em 10 janeiro 2019]. Disponível em: https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2007.

FERNÁNDEZ, Luis Alonso, 2003. Introducción a la nueva Museología. Madrid: Alianza Editorial.

FONTAL, Olaia, 2003. La educación patrimonial: teoría y práctica en el aula, el museo e Internet. Gijón: Trea.

GUERRA, Jorge Fernández, 2006. La innovación en el ámbito de la gestión cultural: un ejemplo concreto. Arbor. 2006. vol. CLXXXII, no. 717, p. 39-46. [Acesso em 10 janeiro 2019]. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2006.i717.6.

HALBWACHS, Maurice, 1925. Les cadres sociaux de la mémoire. Paris: Presses Universitaires de France.

HARAWAY, Donna, 2016. Antropoceno, capitaloceno, plantationoceno, chthuluceno: fazendo parentes. ClimaCom. 2016. vol. 3, n0. (5), p. 139-148, 2016.[Acesso em 10 janeiro 2019]. Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/antropoceno-capitaloceno-plantationoceno-chthuluceno-fazendo-parentes/

IBÁÑEZ-ETXEBERRIA, Alex, FONTAL MERILLAS, Olaia e RIVERO GRACIA, Pilar, 2018. Educación patrimonial y TIC en España: marco normativo, variables estructurantes y programas referentes. Arbor. 2018. vol. 194, no. (788): a448. [Acesso em 10 janeiro 2019]. Disponível em: https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2008.2018

JANES, Robert, 2007. Museums, social responsibility and the future we desire. Em: Museum revolutions: How museums change and are changed. New York: Routledge, p. 134-146.

LÜDKE, Menga e ANDRÉ, Marli, 1986. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária.

MATA, Rafael, 2008. El paisaje, patrimonio y recurso para el desarrollo territorial sostenible: conocimiento y acción pública. Arbor. 2008. vol. 184, no. 729, p. 155-172. [Acesso em 08 novembro 2018]. Disponível em: http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/168/168.

MONFORT, Neus Gonzalez, 2007. L’ús didàctic i el valor educatiu del patrimoni cultural.Tese (Doutorado em 2007). Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. [Acesso em 03 dezembro 2018]. Disponível em: https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/4673/ngm1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y 2007.

NEVES, José Luis, 1996. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisas em administração. 1996. vol. 1, no. 3, p. 1-5.[Acesso em 05 novembro 2018]. Disponível em: https://www.hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/NEVES-Pesquisa_Qualitativa.pdf

ORTEGA RUIZ, Pedro e MÍNGUEZ VALLEJOS, Ramon, 1997. El reto de la educación intercultural. Teoría de la Educación. 1997. vol. 9, p. 41-53. [Acesso em 06 novembro 2018]. Disponível em: http://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/3126/3154.

PALACIOS, Marcos, 2019. Cultura e Memória: fases e escalas dos estudos de memória e o desafio do antropoceno. Observatório. 2019. vol. 5, no. 4, p. 749-770. [Acesso em 20 agosto 2019]. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v5n4p749.

RODRIGUES, Meghie, 2017. O Antropoceno em disputa. Ciência Cultural. 2017. vol. 69, no. 1, p. 19-22. [Acesso em 13 outubro 2018]. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252017000100010&Ing=en&nrm=iso

VELHO, Léa, 2011. Conceitos de Ciência e a Política Científica, Tecnológica e de Inovação. Sociologias. 2011. vol. 13, no. 26, p. 128-153. [Acesso em 11 novembro 2018]. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-45222011000100006

MUSEU DO AMANHÃ. Para interagir, sentir e pensar. Em: Exposições [em linha]. Museu do Amanhã, 2018 [consult. 2018-12-05]. Disponível em: https://museudoamanha.org.br/pt-br/exposicoes.

MUSEU DA FAVELA. Sobre o Museu da Favela. Em: sobre [em linha]. Museu da Favela, 2021 [consult. 2021-05-15]. Disponível em: https://www.museudefavela.org/sobre-o-muf/.

MUSEU MEMORIAL PRETOS NOVOS. Sobre o Museu Memorial Pretos Novos. Em: sobre [em linha]. Museu Memorial Pretos Novos, 2021 [consult. 2021-05-05]. Disponível em: https://pretosnovos.com.br/museu-memorial/.

MITRE, Maya, 2016. As relações entre ciência e política, especialização e democracia: a trajetória de um debate em aberto. Estudos Avançados. 2016. vol. 30, no. 87, p. 279-298. [Acesso em maio 2018]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142016000200279.

POLLAK, Michael, 1992. Memória e identidade social. Estudos Históricos. 1992. vol. 5, no. 10, p. 200-212. [Acesso em 06 novembro 2018]. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1941/1080.

RODRÍGUEZ, Miguel Somoza, 2011. Musealización del patrimonio educativo de los institutos históricos de Madrid: propuestas para un museo virtual. Arbor. 2011. vol. 187, no. 749, p.573-582. [Acesso em 03 maio 2018]. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3010.

SANTACANA MESTRE, Joan e MARTÍNEZ GIL, Tania, 2018. El patrimonio cultural y el sistema emocional: un estado de la cuestión desde la didáctica. Arbor. 2018. vol. 194, no. (788): a446. [Acesso em 02 fevereiro 2019]. Disponível em: https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2006.

SANTOS, Luiz Fernando Amaral dos, 2006. Metodologia da Pesquisa Científica II. Faculdade Metodista de Itapeva.[Acesso em 15 dezembro 2018]. Disponível em: https://www.monografias.com/pt/docs/Metodologia-de-pesquisa-P3AWX6D78LCP

SCHIELE, Bernard, 2010. Els museus de societat i les sevs identitats en l´era de la globalització. Em: Museus de Avui.Els Nous Musues e Societat. Barcelona.

SOARES, Bruno César Brulon e SCHEINER, Tereza Cristina Moletta, 2009. A ascensão dos museus comunitários e os patrimônios ‘comuns’: um ensaio sobre a casa. Em: Encontro Nacional de pesquisa em ciência da informação [em linha]. João Pessoa, PB: Anais; UFPB. 2009. [Acesso em 05 dezembro 2018]. Disponível em: http://hdl.handle.net/123456789/696

STEHR, Nico e CANÊDO, Joana, 2008. Liberdade é filha do conhecimento?. Tempo Social. 2008. vol. 20, no. 2, p. 221-234. [Acesso em 04 maio 2018]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script =sci_arttext&pid=S010320702008000200011&lng=en&tlng=en&refineString=null&timeSpan=null&SID=2BUMX81zP8xPg6CXza3.

STERLING, German Adolfo Ocampo, 2011. Representações museográficas na fronteira: museo de la Tierra Guarani (Hernandarias/Paraguai) e Ecomuseu (Foz de Iguaçu/Brasil). Dissertação (Mestrado em História). Paraná, PR: Universidade Estadual do Oeste do Paraná. [Acesso em 03 dezembro 2018]. Disponível em: http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/1776.

TSING, Anna, 2015. Feral Biologies. Em: Paper for Anthropological Visions of Sustainable Futures. London: University College London.

VICENT, Nayara, RIVERO, Pilar e FELIU, Maria, 2015. Arqueología y tecnologías digitales en Educación Patrimonial, Educativo. Siglo XXI. 2015. vol. 33, no. 1, p. 83-102. [Acesso em 01 dezembro 2018]. Disponível em: https://doi. org/10.6018/j/222511.

VILLALPANDO, María Eugenia Rabadán, 2017. La estructura de las revoluciones científicas según Thomas Kuhn en el análisis de la historia del arte. Arbor. 2017. vol. 193, no. 783, p.1-13. [Acesso em 12 dezembro 2018]. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2017.783n1003.

Published

04/04/2022

Issue

Section

Challenges of Social Sciences in the Anthropocene

How to Cite

RAMALHO, Claudia de Moraes Barros; ROSA , Thais Felipe; COSTA, Luzia Sigoli Fernandes. Museum education and challenges in the Anthropocene. Liinc em Revista, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e5837, 2022. DOI: 10.18617/liinc.v18i1.5837. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5837. Acesso em: 2 jul. 2025.