Aesthetic and epistemic insurgencies in the Anthropocene: indigenous peoples and the retaking of the Atlantic Rainforest in southern Bahia
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v18i1.5937Keywords:
Anthropocene, Political Ecology, Indigenous Art, Atlantic Rainforest, TupinambaAbstract
This paper presents a critical perspective on the concept of the Anthropocene from a political ecology perspective, emphasizing the inequalities in the production of the catastrophic situation of climate emergency. Based on indigenous epistemologies, it discusses the relationship between decolonization and ways out of the crisis. Based on a research project that brought together indigenous art and mapping of environmental conflicts, we focus on the case of indigenous retaking of territories in southern Bahia and the reconstruction of the Atlantic Rainforest through the work of three indigenous artists: Arissana Pataxó, Glicéria Tupinambá and Olinda Muniz Wanderley (Yawar Tupinambá)
References
ALARCON, Daniela Fernandes. O retorno dos parentes: mobilização e recuperação territorial entre os Tupinambá da Serra do Padeiro, sul da Bahia. Tese de doutorado (Antropologia social). Rio de Janeiro, Museu Nacional da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2020.
ALARCON, Daniela Fernandes. O retorno da terra. As retomadas na aldeia Tupinambá da Serra do Padeiro, sul da Bahia. São Paulo: Elefante, 2019, 484p.
ALIMONDA, Héctor (Ed.), La naturaleza colonizada. Ecología política y minería em América Latina. Buenos Aires, Argentina: CLACSO. 2011
ARMIERO, Marco e DE ANGELIS, Massimo. Anthropocene: Victims, Narrators, and Revolutionaries. South Atlantic Quarterly, 116 (2): 345–362, 2017. https://doi.org/10.1215/00382876-3829445
BARCA, Stefania. Forças de reprodução. O ecofeminismo socialista e a luta para desfazer o Antropoceno. E-cadernos CES [Online], 34, 2020. https://doi.org/10.4000/eces.5448
BANIWA Denilson. Todo território colonial, 2020 [Acesso em 15 de março de 2022]. Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/secoes/noticias/denilson-baniwa-traz-antigas-historias-de-seu-povo-para-a-fachada-do-itau-cultural
CABRAL, Amilcar A Arma da Teoria. Rio de Janeiro: CODECRI. 1980
CUSICANQUI, Silvia Rivera. Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.
ESBELL, Jaider. A Arte Indígena Contemporânea como Armadilha para Armadilhas, 2020. [Acesso em 15 de março de 2022]. Disponível em: http://www.jaideresbell.com.br/site/2020/07/09/a-arte-indigena-contemporanea-como-armadilha-para-armadilhas/
GALVÃO, Eduardo. Áreas culturais indígenas do Brasil; 1900-1959. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi: Nova Série Antropologia, n. 8, p. 1-41, 1960
GEORGESCU-ROEGEN, Nicholas. O decrescimento: Entropia, Ecologia, Economia. Apresentação e organização Jacques Grinevald e Ivo Rens; tradução Maria José Perillo Isaac. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.
GONÇALVES, Carlos Walter Porto. De saberes e de territórios: diversidade e emancipação a partir da experiência latino-americana. Em De los saberes de la emancipación y de la dominación, Ana Esther Ceceña (coord.) Buenos Aires: CLACSO Editorial, 2008.
JESUS, Naine Terena de; FÊO; Flávio Justino. Plataformas digitais e as manifestações estéticas indígenas: para recolher ao longo do caminho. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1 n. 43, abr. 2022.
LAGROU, Els; VELTHEM, L. V. As artes indígenas. Olhares cruzados. Bib Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, 2019.
LATOUCHE, Serge. Pequeno tratado do decrescimento sereno. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
LERY, Jean De. Viagem a Terra do Brasil. Rio de Janeiro: Itatiaia, 2007.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A Queda do Céu. São Paulo: Cia das Letras, 2015.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Cia das Letras, 2019.
KRENAK, Ailton; MILANEZ, Felipe. Ecologia Política. Dicionário Alice , 2019. [Acesso em 15 de março de 2022]. Disponível em: https://alice.ces.uc.pt/dictionary/?id=23838&pag=23918&id_lingua=1&entry=24271. ISBN: 978-989-8847-08-9
KRENAK, Ailton. Um Outro Céu, 2020. [Acesso em 7 de maio de 2022]. Disponível em: https://umoutroceu.ufba.br/exposicao/um-outro-ceu/
MELATTI, Julio. Áreas Etnográficas da América Indígena. 2016 [Acesso em 15 de março de 2022]. Disponível em: http://www.juliomelatti.pro.br/ atin/b1nordeste.pdf
MENTON, Mary ; LE BILLON Philippe. (Org.). Environmental Defenders: Deadly Struggles for Life and Territory. 1ed.Londres: Routledge, v. 1, p. 37-50, 2021
MILANEZ, Felipe. A aceleração do crescimento e a resistência descolonial no Brasil. In: Héctor Alimonda; Catalina Toro Pérez; Facundo Martín. (Org.). Ecología política latinoamericana: Pensamiento crítico, diferencia latinoamericana y rearticulación epistémica. 1ed. Buenos Aires: CLACSO, v. 1, p. 287-301, 2017.
MILANEZ, Felipe. Fighting the invisible anaconda amidst a war of conquest: notes of a genocide. Ambiente & Sociedade, 23, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc20200116vu2020L3ID
NIMUENDAJU, Curt. As lendas da criação e destruição do mundo como fundamentos da religião dos Apapocúva-Guarani. Tradução de Charlotte Emmerich & Eduardo B. Viveiros de Castro. São Paulo: HUCITEC ; Editora da USP , 1987.
SELISTER-GOMES, M.; QUATRIN-CASARIN; E. y DUARTE, G. O conhecimento situado e a pesquisa-ação como metodologias feministas e decoloniais: um estudo bibliométrico. Revista CS. 29 (sep. 2019), 47-72. 2019. DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i29.3186.
SILVA, Glicéria Jesus da. Arenga Tata Nhee Assojoba Tupinambá. Tellus, Campo Grande, MS, ano 21, n. 46, p. 323-339, set./dez. 2021.
SOUZA, Jurema Machado de Andrade. Os Pataxó Hãhãhãi e as narrativas de luta por terra e parentes, no sul da Bahia. Tese de doutorado (Antropologia social). Brasília, DF, Universidade de Brasília, 2019.
TORRES, Hilda Landrove. Reflexivity and Self-Referentiality in Image: An Analysis of Yaxchilan Panel VII Hieroglyphic. Rev. Antropol, (São Paulo, Online) | v. 63 n. 1: 105-121 | USP, 2021.
TUPINAMBÁ, Célia. O Manto Tupinambá. ODÚ – contracolonialidade e Oralitura. Ilhéus: Fundação Cultural do Estado da Bahia – Funceb, 2021.
VELTHEM, L. H. V. Mulheres de cera, argila e arumã: princípios criativos e fabricação material entre os Wayana. Mana, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 213-236, 2009.
WANDERLEY, Olinda Muniz. Equilíbrio, 2020 [Acesso em 15 de março de 2022]. Disponível em: https://umoutroceu.ufba.br/exposicao/equilibrio/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Felipe Milanez Pereira, Jurema Machado de A. Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0