Aesthetic and epistemic insurgencies in the Anthropocene: indigenous peoples and the retaking of the Atlantic Rainforest in southern Bahia

Authors

  • Felipe Milanez Pereira Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade, Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4773-6691
  • Jurema Machado de A. Souza Programa de Pós-graduação em Arqueologia e Patrimônio Cultural, Centro de Artes, Humanidades e Letras, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cachoeira, BA, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2567-9550

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v18i1.5937

Keywords:

Anthropocene, Political Ecology, Indigenous Art, Atlantic Rainforest, Tupinamba

Abstract

This paper presents a critical perspective on the concept of the Anthropocene from a political ecology perspective, emphasizing the inequalities in the production of the catastrophic situation of climate emergency. Based on indigenous epistemologies, it discusses the relationship between decolonization and ways out of the crisis. Based on a research project that brought together indigenous art and mapping of environmental conflicts, we focus on the case of indigenous retaking of territories in southern Bahia and the reconstruction of the Atlantic Rainforest through the work of three indigenous artists: Arissana Pataxó, Glicéria Tupinambá and Olinda Muniz Wanderley (Yawar Tupinambá)

References

ALARCON, Daniela Fernandes. O retorno dos parentes: mobilização e recuperação territorial entre os Tupinambá da Serra do Padeiro, sul da Bahia. Tese de doutorado (Antropologia social). Rio de Janeiro, Museu Nacional da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2020.

ALARCON, Daniela Fernandes. O retorno da terra. As retomadas na aldeia Tupinambá da Serra do Padeiro, sul da Bahia. São Paulo: Elefante, 2019, 484p.

ALIMONDA, Héctor (Ed.), La naturaleza colonizada. Ecología política y minería em América Latina. Buenos Aires, Argentina: CLACSO. 2011

ARMIERO, Marco e DE ANGELIS, Massimo. Anthropocene: Victims, Narrators, and Revolutionaries. South Atlantic Quarterly, 116 (2): 345–362, 2017. https://doi.org/10.1215/00382876-3829445

BARCA, Stefania. Forças de reprodução. O ecofeminismo socialista e a luta para desfazer o Antropoceno. E-cadernos CES [Online], 34, 2020. https://doi.org/10.4000/eces.5448

BANIWA Denilson. Todo território colonial, 2020 [Acesso em 15 de março de 2022]. Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/secoes/noticias/denilson-baniwa-traz-antigas-historias-de-seu-povo-para-a-fachada-do-itau-cultural

CABRAL, Amilcar A Arma da Teoria. Rio de Janeiro: CODECRI. 1980

CUSICANQUI, Silvia Rivera. Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.

ESBELL, Jaider. A Arte Indígena Contemporânea como Armadilha para Armadilhas, 2020. [Acesso em 15 de março de 2022]. Disponível em: http://www.jaideresbell.com.br/site/2020/07/09/a-arte-indigena-contemporanea-como-armadilha-para-armadilhas/

GALVÃO, Eduardo. Áreas culturais indígenas do Brasil; 1900-1959. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi: Nova Série Antropologia, n. 8, p. 1-41, 1960

GEORGESCU-ROEGEN, Nicholas. O decrescimento: Entropia, Ecologia, Economia. Apresentação e organização Jacques Grinevald e Ivo Rens; tradução Maria José Perillo Isaac. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

GONÇALVES, Carlos Walter Porto. De saberes e de territórios: diversidade e emancipação a partir da experiência latino-americana. Em De los saberes de la emancipación y de la dominación, Ana Esther Ceceña (coord.) Buenos Aires: CLACSO Editorial, 2008.

JESUS, Naine Terena de; FÊO; Flávio Justino. Plataformas digitais e as manifestações estéticas indígenas: para recolher ao longo do caminho. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1 n. 43, abr. 2022.

LAGROU, Els; VELTHEM, L. V. As artes indígenas. Olhares cruzados. Bib Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, 2019.

LATOUCHE, Serge. Pequeno tratado do decrescimento sereno. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

LERY, Jean De. Viagem a Terra do Brasil. Rio de Janeiro: Itatiaia, 2007.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A Queda do Céu. São Paulo: Cia das Letras, 2015.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Cia das Letras, 2019.

KRENAK, Ailton; MILANEZ, Felipe. Ecologia Política. Dicionário Alice , 2019. [Acesso em 15 de março de 2022]. Disponível em: https://alice.ces.uc.pt/dictionary/?id=23838&pag=23918&id_lingua=1&entry=24271. ISBN: 978-989-8847-08-9

KRENAK, Ailton. Um Outro Céu, 2020. [Acesso em 7 de maio de 2022]. Disponível em: https://umoutroceu.ufba.br/exposicao/um-outro-ceu/

MELATTI, Julio. Áreas Etnográficas da América Indígena. 2016 [Acesso em 15 de março de 2022]. Disponível em: http://www.juliomelatti.pro.br/ atin/b1nordeste.pdf

MENTON, Mary ; LE BILLON Philippe. (Org.). Environmental Defenders: Deadly Struggles for Life and Territory. 1ed.Londres: Routledge, v. 1, p. 37-50, 2021

MILANEZ, Felipe. A aceleração do crescimento e a resistência descolonial no Brasil. In: Héctor Alimonda; Catalina Toro Pérez; Facundo Martín. (Org.). Ecología política latinoamericana: Pensamiento crítico, diferencia latinoamericana y rearticulación epistémica. 1ed. Buenos Aires: CLACSO, v. 1, p. 287-301, 2017.

MILANEZ, Felipe. Fighting the invisible anaconda amidst a war of conquest: notes of a genocide. Ambiente & Sociedade, 23, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc20200116vu2020L3ID

NIMUENDAJU, Curt. As lendas da criação e destruição do mundo como fundamentos da religião dos Apapocúva-Guarani. Tradução de Charlotte Emmerich & Eduardo B. Viveiros de Castro. São Paulo: HUCITEC ; Editora da USP , 1987.

SELISTER-GOMES, M.; QUATRIN-CASARIN; E. y DUARTE, G. O conhecimento situado e a pesquisa-ação como metodologias feministas e decoloniais: um estudo bibliométrico. Revista CS. 29 (sep. 2019), 47-72. 2019. DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i29.3186.

SILVA, Glicéria Jesus da. Arenga Tata Nhee Assojoba Tupinambá. Tellus, Campo Grande, MS, ano 21, n. 46, p. 323-339, set./dez. 2021.

SOUZA, Jurema Machado de Andrade. Os Pataxó Hãhãhãi e as narrativas de luta por terra e parentes, no sul da Bahia. Tese de doutorado (Antropologia social). Brasília, DF, Universidade de Brasília, 2019.

TORRES, Hilda Landrove. Reflexivity and Self-Referentiality in Image: An Analysis of Yaxchilan Panel VII Hieroglyphic. Rev. Antropol, (São Paulo, Online) | v. 63 n. 1: 105-121 | USP, 2021.

TUPINAMBÁ, Célia. O Manto Tupinambá. ODÚ – contracolonialidade e Oralitura. Ilhéus: Fundação Cultural do Estado da Bahia – Funceb, 2021.

VELTHEM, L. H. V. Mulheres de cera, argila e arumã: princípios criativos e fabricação material entre os Wayana. Mana, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 213-236, 2009.

WANDERLEY, Olinda Muniz. Equilíbrio, 2020 [Acesso em 15 de março de 2022]. Disponível em: https://umoutroceu.ufba.br/exposicao/equilibrio/

Published

23/05/2022

Issue

Section

Challenges of Social Sciences in the Anthropocene

How to Cite

PEREIRA, Felipe Milanez; SOUZA, Jurema Machado de A. Aesthetic and epistemic insurgencies in the Anthropocene: indigenous peoples and the retaking of the Atlantic Rainforest in southern Bahia. Liinc em Revista, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e5937, 2022. DOI: 10.18617/liinc.v18i1.5937. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5937. Acesso em: 9 may. 2025.