Dialectical reading mediation: education of readers and the construction of mediate knowledge
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v19i1.6311Keywords:
Reading Mediation, Dialectical Mediation, Public Libraries, Mediate KnowledgeAbstract
Taking as its motto the picture book Zoom, a classic by Hungarian Istvan Banyai originally published for the children's segment, the article discusses reading mediation in libraries based on dialectics, grounded mainly in historical materialism and historical-critical pedagogy. It constructs and presents the idea of reading mediation as a training process that must be committed to the participation of subjects in the written culture, the creation of conditions for the production of mediated knowledge, and, in broader terms, the ontological realization of subjects. It highlights the idea of dialectical mediation as a way to reflect on the mediating practice itself, in its singular, particular and universal dimensions, and as an alternative theoretical and practical approach to reader training that dialogues with understandings of mediation committed to human disalienation, formation, and emancipation
References
ADAMS, Telmo. Mediação (Pedagógica). 2010. Em: SREECK, Danilo. REDIN, Euclides. ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, p. 256-257.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. 2015. Em: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo; SILVA, Rovilson José da (Orgs.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, p. 09-32.
ADORNO, Theodor W. 1995. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
BANYAI, Istvan. 1995. Zoom. São Paulo: Brinque-Book.
BERARDINELLI, Alfonso.2016. Direita e esquerda na literatura. Belo Horizonte: Âyinê.
BORTOLIN, Sueli; GOMES, Luciano Ferreira. 2011. Biblioteca Escolar e a Mediação da Leitura, Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 2, p. 157-170.
BOURDIEU, Pierre. 2002. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
BRITO, Regina Garcia. 2020. Mediação da leitura em bibliotecas: aproximação às especificidades da leitura literária. Revista Entreletras, vol. 11, no. 2, p. 57- 74.
BRITTO, Luiz Percival Leme. 2009. Contra o consenso: cultura escrita, educação e participação. Campinas: Mercado das Letras.
BRITTO, Luiz Percival Leme. 2012. Leitura: acepções, sentido e valor. Nuances: estudos sobre Educação, v. 21, n. 22, p. 18-31.
CIAVATTA, Maria. 2001. O conhecimento histórico e o problema teórico-metodológico das mediações. Em: GAUDÊNCIO Frigotto; CIAVATTA, Maria (Orgs.). Teoria e educação no labirinto do capital, 2 ed. Petrópolis: Vozes, p. 121-144.
COELHO, Teixeira. 1999. Dicionário crítico de política e ação cultural: cultura e imaginário. 2. ed. São Paulo: Iluminuras.
DAVALLON, Jean. 2012. Mediação: a comunicação em processo? Prisma [em linha].2012, n. 4, p. 4-37, 2007. [Acesso em: 05 mar. 2022]. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/61109
FARIAS, Fabíola Ribeiro. 2018. O leitor e a leitura revelados pela Retratos da Leitura no Brasil. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Belo Horizonte, MG: Universidade Federal de Minas Gerais.
FARIAS, Fabíola Ribeiro. 2018b. A educação literária de adolescentes e jovens no contexto da biblioteca escolar. Revista Letras Raras [em linha], 2018. v.7, n.3, p. 177-193. Acesso em: 04 mar. 2022]. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/RLR/article/view/1211
GOMES, Henriette Ferreira. 2020. Mediação da Informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade, v. 30, p. 1-23.
GUNN, Richard. 1987. Marxism and mediation. Common Sense, n. 2, p.1-11.
FLUSSER, Victor. 1980. Uma biblioteca verdadeiramente pública. Revista da Escola de Biblioteconomia da UMFG, v.9, n.2, p. 131-138.
JACOB, Christian. Prefácio. Em: BARATIN, Marc; JACOB, Christian (orgs.). 2008. O poder das bibliotecas: a memória dos livros no Ocidentes. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.
LINDEN, Sophie Van der. 2011. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify.
MARX, Karl. 2008. Contribuição à crítica da economia política. São Paulo: Expressão Popular.
MARTINS, Ana Amélia Lage. 2019. Mediação: categoria lógica, ontológica e metodológica. Investigación Bibliotecologica, v.33, n. 80, p. 133-154.
MARTINS, Ana Amélia Lage. 2020. Mediação dialética: questões para construção e compreensão dos objetos informacionais. Em: SÁ, Jéssica Patrícia da Silva; BARBOSA, Andreza Gonçalves; COSTA, Maria Elizabeth de Oliveira; SANTA ANNA, Jorge. Fundamentos e práticas da mediação no contexto informacional. Belo Horizonte: ABMG, p. 35-40.
MARTINS, Ana Amélia Lage; MARTELETO, Regina. 2021. Mediações: sentidos sócio-históricos. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 26, n.1, p. 174-196.
MATOS, Olgária. 2006. Discretas esperanças: reflexões filosóficas sobre o mundo contemporâneo. São Paulo: Nova Alexandria.
MÉSZÁROS, Istvan. 2002. Para Além do Capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo.
PASQUALINI, Juliana Campregher. 2020. Dialética singular-particular-universal e sua expressão na pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Revista Simbilogias, v. 12, n. 17, p. 1-16.
PASQUALINI, J. C.; MARTINS, L. M. 2015. Dialética singular-particular-universal: implicações do método materialista dialético para a Psicologia. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 27, n. 2, p. 362-371.
PONTES, Reinaldo Nobre. 1996. A categoria de mediação em face do processo de intervenção do serviço social. Cadernos Técnicos do Sesi Cni [em linha]. 1996. p. 1-23. [Acesso em 28 jan. 2021]. Disponível em: http://www.unirio.br/unirio/cchs/ess/Members/rafaela.ribeiro/instrumentos-e-tecnicas-de-intervencao/pontes-r-mediacao-e-servico-social
RASTELI, Alessandro; CAVALCANTI, Lídia. 2014. Mediação cultural e apropriação da informação em bibliotecas públicas. Encontros Bibli, v. 19, n. 39, p. 43-58.
RASTELI, Alessandro. 2013. Mediação da leitura em bibliotecas públicas. 2013. 170 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação). Marília, SP: Universidade Estadual Paulista, Marília.
RASTELI, Alessandro. Mediação cultural em bibliotecas: contribuições conceituais. 2019. Tese. (Doutorado em Ciência da Informação). Marília, SP: Universidade Estadual Paulista, Marília.
ROSENTAL, Mark Moisevich; STRAKS, G.M. 1960. Categorias del materialismo dialectico. Ciudad de Mexico: Grijalbo.
SPERRY, Suzana. 1987. Animação cultural em bibliotecas: quando? Como? Onde? Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 20, v. 1, p. 13-30.
SAVIANI, Demerval; DUARTE, Newton. 2010. A formação humana na perspectiva histórica-ontológica. Revista Brasileira de Educação [em linha]. 2010. v.15, n. 45. [Acesso em 29 de jan. 2021]. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n45/02
ZAPATA, Didier Alvarez; CASTRILLON, Silvia. 2009. De la mediación de la lectura o de cómo “ir más allá”. Em: BERNAL, Inés Miret; ARMENDANO, Cristina (Orgs.). Lectura y bibliotecas escolares. Madri: OEI, p. 83-92.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Amélia Lage Martins, Fabíola Ribeiro Farias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0