Dialectical reading mediation: education of readers and the construction of mediate knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v19i1.6311

Keywords:

Reading Mediation, Dialectical Mediation, Public Libraries, Mediate Knowledge

Abstract

Taking as its motto the picture book Zoom, a classic by Hungarian Istvan Banyai originally published for the children's segment, the article discusses reading mediation in libraries based on dialectics, grounded mainly in historical materialism and historical-critical pedagogy. It constructs and presents the idea of reading mediation as a training process that must be committed to the participation of subjects in the written culture, the creation of conditions for the production of mediated knowledge, and, in broader terms, the ontological realization of subjects. It highlights the idea of dialectical mediation as a way to reflect on the mediating practice itself, in its singular, particular and universal dimensions, and as an alternative theoretical and practical approach to reader training that dialogues with understandings of mediation committed to human disalienation, formation, and emancipation

Author Biographies

  • Ana Amélia Lage Martins, Departamento de Processos Técnico-Documentais, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

    Professora do Departamento de Processos Técnico-Documentais da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Doutora e mestre em Ciência da Informação (UFMG). Graduada em Biblioteconomia (UFRJ)

  • Fabíola Ribeiro Farias, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil

    Master and PhD in Information Science and graduated in Letters from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). Fabíola is part of the Research and Intervention Group on Reading, Writing and Literature at School - Lelit, at the Federal University of Western Pará, where he held a postdoctoral internship. Currently she is carrying out a postdoctoral internship at the Postgraduate Program in Language Studies at CEFET-MG.

References

ADAMS, Telmo. Mediação (Pedagógica). 2010. Em: SREECK, Danilo. REDIN, Euclides. ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, p. 256-257.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. 2015. Em: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo; SILVA, Rovilson José da (Orgs.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, p. 09-32.

ADORNO, Theodor W. 1995. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

BANYAI, Istvan. 1995. Zoom. São Paulo: Brinque-Book.

BERARDINELLI, Alfonso.2016. Direita e esquerda na literatura. Belo Horizonte: Âyinê.

BORTOLIN, Sueli; GOMES, Luciano Ferreira. 2011. Biblioteca Escolar e a Mediação da Leitura, Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 2, p. 157-170.

BOURDIEU, Pierre. 2002. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

BRITO, Regina Garcia. 2020. Mediação da leitura em bibliotecas: aproximação às especificidades da leitura literária. Revista Entreletras, vol. 11, no. 2, p. 57- 74.

BRITTO, Luiz Percival Leme. 2009. Contra o consenso: cultura escrita, educação e participação. Campinas: Mercado das Letras.

BRITTO, Luiz Percival Leme. 2012. Leitura: acepções, sentido e valor. Nuances: estudos sobre Educação, v. 21, n. 22, p. 18-31.

CIAVATTA, Maria. 2001. O conhecimento histórico e o problema teórico-metodológico das mediações. Em: GAUDÊNCIO Frigotto; CIAVATTA, Maria (Orgs.). Teoria e educação no labirinto do capital, 2 ed. Petrópolis: Vozes, p. 121-144.

COELHO, Teixeira. 1999. Dicionário crítico de política e ação cultural: cultura e imaginário. 2. ed. São Paulo: Iluminuras.

DAVALLON, Jean. 2012. Mediação: a comunicação em processo? Prisma [em linha].2012, n. 4, p. 4-37, 2007. [Acesso em: 05 mar. 2022]. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/61109

FARIAS, Fabíola Ribeiro. 2018. O leitor e a leitura revelados pela Retratos da Leitura no Brasil. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Belo Horizonte, MG: Universidade Federal de Minas Gerais.

FARIAS, Fabíola Ribeiro. 2018b. A educação literária de adolescentes e jovens no contexto da biblioteca escolar. Revista Letras Raras [em linha], 2018. v.7, n.3, p. 177-193. Acesso em: 04 mar. 2022]. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/RLR/article/view/1211

GOMES, Henriette Ferreira. 2020. Mediação da Informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade, v. 30, p. 1-23.

GUNN, Richard. 1987. Marxism and mediation. Common Sense, n. 2, p.1-11.

FLUSSER, Victor. 1980. Uma biblioteca verdadeiramente pública. Revista da Escola de Biblioteconomia da UMFG, v.9, n.2, p. 131-138.

JACOB, Christian. Prefácio. Em: BARATIN, Marc; JACOB, Christian (orgs.). 2008. O poder das bibliotecas: a memória dos livros no Ocidentes. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.

LINDEN, Sophie Van der. 2011. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify.

MARX, Karl. 2008. Contribuição à crítica da economia política. São Paulo: Expressão Popular.

MARTINS, Ana Amélia Lage. 2019. Mediação: categoria lógica, ontológica e metodológica. Investigación Bibliotecologica, v.33, n. 80, p. 133-154.

MARTINS, Ana Amélia Lage. 2020. Mediação dialética: questões para construção e compreensão dos objetos informacionais. Em: SÁ, Jéssica Patrícia da Silva; BARBOSA, Andreza Gonçalves; COSTA, Maria Elizabeth de Oliveira; SANTA ANNA, Jorge. Fundamentos e práticas da mediação no contexto informacional. Belo Horizonte: ABMG, p. 35-40.

MARTINS, Ana Amélia Lage; MARTELETO, Regina. 2021. Mediações: sentidos sócio-históricos. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 26, n.1, p. 174-196.

MATOS, Olgária. 2006. Discretas esperanças: reflexões filosóficas sobre o mundo contemporâneo. São Paulo: Nova Alexandria.

MÉSZÁROS, Istvan. 2002. Para Além do Capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo.

PASQUALINI, Juliana Campregher. 2020. Dialética singular-particular-universal e sua expressão na pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Revista Simbilogias, v. 12, n. 17, p. 1-16.

PASQUALINI, J. C.; MARTINS, L. M. 2015. Dialética singular-particular-universal: implicações do método materialista dialético para a Psicologia. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 27, n. 2, p. 362-371.

PONTES, Reinaldo Nobre. 1996. A categoria de mediação em face do processo de intervenção do serviço social. Cadernos Técnicos do Sesi Cni [em linha]. 1996. p. 1-23. [Acesso em 28 jan. 2021]. Disponível em: http://www.unirio.br/unirio/cchs/ess/Members/rafaela.ribeiro/instrumentos-e-tecnicas-de-intervencao/pontes-r-mediacao-e-servico-social

RASTELI, Alessandro; CAVALCANTI, Lídia. 2014. Mediação cultural e apropriação da informação em bibliotecas públicas. Encontros Bibli, v. 19, n. 39, p. 43-58.

RASTELI, Alessandro. 2013. Mediação da leitura em bibliotecas públicas. 2013. 170 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação). Marília, SP: Universidade Estadual Paulista, Marília.

RASTELI, Alessandro. Mediação cultural em bibliotecas: contribuições conceituais. 2019. Tese. (Doutorado em Ciência da Informação). Marília, SP: Universidade Estadual Paulista, Marília.

ROSENTAL, Mark Moisevich; STRAKS, G.M. 1960. Categorias del materialismo dialectico. Ciudad de Mexico: Grijalbo.

SPERRY, Suzana. 1987. Animação cultural em bibliotecas: quando? Como? Onde? Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 20, v. 1, p. 13-30.

SAVIANI, Demerval; DUARTE, Newton. 2010. A formação humana na perspectiva histórica-ontológica. Revista Brasileira de Educação [em linha]. 2010. v.15, n. 45. [Acesso em 29 de jan. 2021]. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n45/02

ZAPATA, Didier Alvarez; CASTRILLON, Silvia. 2009. De la mediación de la lectura o de cómo “ir más allá”. Em: BERNAL, Inés Miret; ARMENDANO, Cristina (Orgs.). Lectura y bibliotecas escolares. Madri: OEI, p. 83-92.

Published

04/06/2023

Issue

Section

The Digital, the Traditional, the New Normal? Spaces, Policies, and Agents of Reading

How to Cite

Dialectical reading mediation: education of readers and the construction of mediate knowledge. Liinc em Revista, [S. l.], v. 19, n. 1, p. e6311, 2023. DOI: 10.18617/liinc.v19i1.6311. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6311. Acesso em: 1 apr. 2025.