The agency of national symbols in the construction of communication and political narratives in Brazil in the 2022 electoral campaign

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v19i2.6503

Keywords:

Communication, Consumption, Agency of Objects, National Symbols, 2022 Elections

Abstract

Narratives and symbols built on some of the uses and interpretations of the national flag, the yellow-green colors and the campaign slogans, as well as the visual identity, of the candidates for President of the Republic of 2022 Luís Inácio Lula da Silva and Jair Messias Bolsonaro are observed. The objective is to understand some scopes the materials have of managing mentalities, collective or individual. Therefore, consumption, the main bridge for acquiring these objects and symbols, goes beyond commercial practices and reaches interpretative, informative and political levels. The study realized the unfolded communication of objects influences the uses and disuses of national symbols since, in addition to consumption, there is also the non-consumption of these symbolisms as ways of affirming from denial

Author Biographies

  • Manuela do Corral Vieira, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil

    Doutora em Antropologia pelo Programa de Pós-Graduação em Antropologia da Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Cultura e Amazônia (PPGCom) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Líder do Grupo de Pesquisa Comunicação, Consumo e Identidade – Consia (CNPq/UFPA).

  • Amanda Santos de Oliveira, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil

    Graduanda em Comunicação Social – Jornalismo na Faculdade de Comunicação Social da Universidade Federal do Pará. Bolsista de Iniciação Científica
    (PIBIC/CNPq) e integrante do Grupo de Pesquisa Comunicação, Consumo e Identidade – Consia (CNPq/UFPA).

References

ADORNO, Theodor. A teoria freudiana e o padrão da propaganda fascista. Margem Esquerda, São Paulo, n. 7, p. 55-78, 2006.

BENAJMIN, Walter. Escritos sobre mito e linguagem. Trad. Ernani Chaves e Susana Kampff Lages. São Paulo: Duas Cidades/Editora 34, 2011.

BLUMER, Herbert. Suggestions for the study of mass-media effects. In: Symbolic Interactionism: perspective and method. New Jersey: Prentice Hall, 1969.

BLUMER, Herbert; REIS, Caio Moraes. Sociedade como interação simbólica. Plural, v. 25, n. 2, p. 282-293, 2018.

CARRASCOZA, João Anzanello. O consumo e o não consumo: flashes de uma discussão. Signos do Consumo, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 106-114, jul./dez.

CIOCCARI, Deysi; PERSICHETTI, Simonetta. A campanha eleitoral permanente de Jair Bolsonaro: O deputado, o candidato e o presidente. Lumina, v. 13, n. 3, p. 135-151, 2019.

DOHMANN, Marcus. Cultura material: sobre uma vivência entre tangibilidades e simbolismos. Diálogo com a Economia Criativa, Rio de Janeiro, v. 2, n. 6, p. 41-53, set. 2017.

DOUGLAS, Mary; Isherwood, BARON. (2004). O mundo dos bens. Rio de Janeiro: UFRJ.

FUKS, Mario; MARQUES, Pedro Henrique. Polarização e contexto: medindo e explicando a polarização política no Brasil. Opinião Pública, v. 28, p. 560-593, 2023.

GROHMANN, Rafael. O que é circulação na comunicação? Dimensões epistemológicas. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 27, p. 1-13, 2020. DOI: 10.15448/1980-3729.2020.1.35881.

GUEDES, Simoni Lahud; SILVA, Edison Márcio de Almeida da. O segundo sequestro do verde e amarelo: futebol, política e símbolos nacionais. Cuadernos de Aletheia, Buenos Aires, n. 3, p. 73-89, 2019. Disponível em: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9691/pr.9691.pdf. Acesso em: 05 jun. 2020.

GUIMARÃES, Samuel Pinheiro. Nação, nacionalismo, Estado. Estudos avançados, v. 22, p. 145-159, 2008.

INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, n. 37, p. 25-44, 2012.

REED, John. Dez dias que abalaram o mundo. Trad.: Bernardo Ajzenberg. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2010.

MILLER, Daniel. “Consumo como cultura material”. Horizontes Antropológicos, n 28, p. 33-64, 2007.

MILLER, Daniel. (2013). Trecos, troços e coisas. Rio de Janeiro: Zahar.

PEREIRA, Cláudia; MARTINELLI, Fernanda. As pessoas, as coisas e as perdas: perspectivas da cultura material e do consumo nos estudos de Daniel Miller. Sociologia & Antropologia, v. 10, p. 887-905, 2021.

REIS, Valdimir Pereira; MOREIRA, Maria Aparecida Antunes; SANTOS, Etelvina de Queiroz. INFLUÊNCIA DAS GRANDES MÍDIAS NA MANIPULAÇÃO DO PENSAMENTO ESTUDANTIL E USO DOS SÍMBOLOS NACIONAIS PARA FORJAR AS ELEIÇÕES DE 2018. Seminário Nacional e Seminário Internacional Políticas Públicas, Gestão e Práxis Educacional, v. 7, n. 7, 2019.

Simmel, Georg. (1955). Conflict and the web of group-affiliations (K. H. Wolff, Trad.). Glencoe, IL: The Free Press. (Obra original publicada em 1922).

SODRÉ, Muniz. A ciência do comum - Notas para o método comunicacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TANIZAKI, Junichiro. Em louvor da sombra. Trad. Leiko Gotoda. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

Published

30/11/2023

Issue

Section

Guerras Culturais: Informação, Política e Disputas Simbólicas

How to Cite

The agency of national symbols in the construction of communication and political narratives in Brazil in the 2022 electoral campaign. Liinc em Revista, [S. l.], v. 19, n. 2, p. e6503, 2023. DOI: 10.18617/liinc.v19i2.6503. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6503. Acesso em: 19 apr. 2025.