Culture wars, hacking and journalism's vulnerabilities to disinformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v19i2.6625

Keywords:

Fake news, Hacker, Deontology, Bolsonaro

Abstract

This paper seeks to identify vulnerabilities of journalism that have been exploited by interest groups capable of "hacking" the productive routines of newsrooms to spread disinformation. From the analysis of events in Brazilian politics between 2018 and 2022, we pointed to a) cases in which the valorization of high-ranking sources allowed the dissemination of false allegations and generated raw material for propaganda in favor of the former president; b) in which the principle of objectivity resulted in declaratory journalism or false equivalences; and c) in which the relevance given to controversies in social networks as newsworthy topics resulted in the amplification of extreme right-wing ideas in the news. We conclude stressing the necessity of a review of the principles, values and professional practices of journalism, so that their aspects vulnerable to exploitation by agents that disseminate disinformation are updated

References

ABRAJI, 2020. Veículos de imprensa suspendem cobertura presidencial na porta do Alvorada. Abraji. 26 maio 2020. [Acesso em 16 março 2023]. Disponível em: https://www.abraji.org.br/noticias/veiculos-de-imprensa-suspendem-cobertura-presidencial-na-porta-do-alvorada

AJZENMAN, N., CAVALCANTI, T. e DA MATA, D., 2023. More than words: leaders’ speech and risky behavior during a pandemic. American Economic Journal: Economic Policy. 2023. vol. 15, no. 3, p. 351–371. DOI: https://doi.org/10.1257/pol.20210284

AOS FATOS, 2022. Em 1.459 dias como presidente, Bolsonaro deu 6.685 declarações falsas ou distorcidas. Aos Fatos, 30 dez. 2022. [Acesso em 2 março 2023]. Disponível em: https://www.aosfatos.org/todas-as-declara%C3%A7%C3%B5es-de-bolsonaro

AUDI, M., 2023. “Monark abandonou o sonho da vida dele para que as pessoas não fossem prejudicadas. Quem sou eu pra largar o barco agora?”. Draft, 23 fevereiro 2023. [Acesso em 18 março 2023]. Disponível em: https://www.projetodraft.com/monark-abandonou-o-sonho-da-vida-dele-para-que-as-pessoas-nao-fossem-prejudicadas-quem-sou-eu-pra-largar-o-barco-agora

BENKLER, Y., 2018. Network propaganda: manipulation, disinformation, and radicalization in American politics. Nova York: Oxford. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190923624.001.0001

CABRAL, R. e SALHANI, J., 2017. Jornalismo para a paz: conceitos e reflexões. E-Compós, vol. 20, no. 3. DOI: https://doi.org/10.30962/ec.1371

CASSOL, J. V. G., 2022. O paradoxo da tolerância e o tratamento contra a amnésia. Observatório da Imprensa. 22 fevereiro 2022. [Acesso em 18 março 2023]. Disponível em: https://www.observatoriodaimprensa.com.br/objethos/o-paradoxo-da-tolerancia-e-o-tratamento-contra-a-amnesia

CHARRON, J. e DE BONVILLE, J., 2016. Natureza e transformação do jornalismo. Florianópolis: Insular.

CRAFT, S., 2017. Distinguishing Features: Reconsidering the Link Between Journalism’s Professional Status and Ethics. Journalism & Communication Monographs, vol. 19, no. 4, p. 260–301. DOI: https://doi.org/10.1177/1522637917734213

DE LIMA, P. D., 2020. Mídia brasileira caiu no conto dos cientistas e médicos que assinaram carta defendendo a imunidade de rebanho para conter o coronavírus. Observatório da Imprensa. 13 outubro 2020. [Acesso em 15 março 2023]. Disponível em: https://www.observatoriodaimprensa.com.br/coronavirus-covid-19/midia-brasileira-caiu-no-conto-dos-cientistas-e-medicos-que-assinaram-carta-defendendo-a-imunidade-de-rebanho-para-conter-o-coronavirus

DE VUYST, S., 2020. Hacking gender and technology in journalism. Nova York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429262029

DOS SANTOS, Y. T., ZINATO, M. L., GOMES, A. F. e SILVEIRA, R. V., 2021. O imaginário social sobre as mídias noticiosas: impactos do negacionismo de Jair Bolsonaro e do jornalismo declaratório na opinião pública. Anagrama, v. 15, n. 2, p. 1–23. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2021.188272

DOURADO, T., 2023. Who Posts Fake News? Authentic and Inauthentic Spreaders of Fabricated News on Facebook and Twitter. Journalism Practice. DOI: 10.1080/17512786.2023.2176352. DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2023.2176352

EDELSON, C., 2012. Lies, Damned Lies, and Journalism: Why Journalists are Failing to Vindicate First Amendment Values and How a New Definition of “The Press” Can Help. SSRN Electronic Journal. DOI: 10.2139/SSRN.2106096. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2106096

ESTADÃO, 2018. Uma escolha muito difícil. Editorial. O Estado de S. Paulo. 8 outubro 2018. [Acesso em 15 outubro 2021]. Disponível em: https://opiniao.estadao.com.br/noticias/geral,uma-escolha-muito-dificil,70002538118

FERRARI, B., 2016. Bel Pesce rebate as críticas que questionavam seu currículo. Época. 3 setembro 2016. [Acesso em 15 março 2023]. Disponível em: https://epoca.oglobo.globo.com/vida/experiencias-digitais/noticia/2016/09/bel-pesce-rebate-criticas-que-questionavam-o-curriculo.html

GALVANI, G., 2020. Bolsonaro usa ator para distribuir bananas a jornalistas na saída do Alvorada. Carta Capital. 4 março 2020. [Acesso em 16 março 2023]. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/politica/bolsonaro-usa-ator-para-distribuir-bananas-a-jornalistas-na-saida-do-alvorada

GEHRKE, M. e BENETTI, M., 2021. A desinformação no Brasil durante a pandemia de Covid-19: temas, plataformas e atores. Fronteiras. vol. 23, no. 2. DOI: https://doi.org/10.4013/fem.2021.232.02

GEHRKE, M. e TRÄSEL, M., 2023. All the President’s Lies: How Brazilian News Media Addressed False and Inaccurate Claims in Their Titles. Journalism Practice. DOI: 10.1080/17512786.2023.2174579. DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2023.2174579

GUESS, A. M., NYHAN, B., REIFLER, J., 2020. Exposure to untrustworthy websites in the 2016 US election. Nature Human Behaviour. vol. 4, no. 5, p. 472–480. DOI: https://doi.org/10.1038/s41562-020-0833-x

GUNARATNE, S. A., PEARSON, M., SENARATH, S., 2015. Mindful journalism and news ethics in the digital era. Nova York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315723341

HENRIQUES, R. P., 2020. O jornalismo declaratório e a objetividade jornalística. Anais do 18º encontro da SBPJor. Brasília: SBPJor.

KAKUTANI, M., 2018. A morte da verdade: notas sobre a mentira na era Trump. Rio de Janeiro: Intrínseca.

KIRBY, E. J., 2016. The city getting rich from fake news. BBC News. 5 dezembro 2016. [Acesso em 16 março 2023]. Disponível em: https://www.bbc.com/news/magazine-38168281

LEMOS, A., 2002. Cibercultura. Porto Alegre: Sulina.

MANCINI, P., 2011. Hackear el periodismo. Buenos Aires: La Crujía.

MARSH, E. e YANG, B., 2018. Believing things that are not true: a cognitive science perspective on misinformation. Em: Misinformation and mass audiences. Austin: University of Texas Press. DOI: https://doi.org/10.7560/314555-003

MARTINUZZO, J. A. e DARRIBA, V. A., 2023. Terrorismo, ciberterritórios, fake news e o fenômeno das massas “instrumentárias”. Liinc em Revista. vol. 19, no. 1. DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v19i1.6238

MELLO, P. C., 2020. A máquina do ódio. São Paulo: Companhia das Letras.

MITNICK, K. e SIMON, W., 2003. A arte de enganar. São Paulo: Pearson Education.

MORAES, F., 2022. A pauta é uma arma de combate. Porto Alegre: Arquipélago.

MUJIB, M. I. et al., 2020. NewsTweet: a dataset of social media embedding in online journalism. arXiv. 6 agosto 2020. [Acesso em 18 março 2023]. Disponível em: http://arxiv.org/abs/2008.02870

NICKEL, B., 2021. O cuidado como prática e como valor: uma proposta de ética jornalística feminista. Tese (Doutorado em Comunicação Social). Porto Alegre. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

O’CONNOR, C. e WEATHERALL, J., 2019. The misinformation age. New Haven: Yale University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv8jp0hk

ORESKES, N. e CONWAY, E., 2010. The merchants of doubt. Londres: Bloomsbury. DOI: https://doi.org/10.1038/465686a

PHILLIPS, W., 2019. It Wasn’t Just the Trolls: Early Internet Culture, “Fun,” and the Fires of Exclusionary Laughter. Social Media + Society. vol. 5, no. 3. DOI: https://doi.org/10.1177/2056305119849493

PIRES, B., 2020. Os laços do clã Bolsonaro com Steve Bannon. El País. 20 agosto 2020. [Acesso em 16 outubro 2021]. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2020-08-20/os-lacos-do-cla-bolsonaro-com-steve-bannon.html

PITHAN, L. H., KALSING, J. e EICHLER, V. A., 2020. Percepção de jornalistas a respeito do trabalho sob a influência de métricas de audiência. Estudos em Jornalismo e Mídia. vol. 17, no. 1, p. 75–85. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-6924.2020v17n1p75

RAJÃO, R. et al., 2022. The risk of fake controversies for Brazilian environmental policies. Biological Conservation. vol. 266. DOI: https://doi.org/10.1016/j.biocon.2021.109447

RECUERO, R., SOARES, F. e VINHAS, O., 2020. Discursive strategies for disinformation on WhatsApp and Twitter during the 2018 Brazilian presidential election. First Monday, vol. 26, no. 1. DOI: https://doi.org/10.5210/fm.v26i1.10551

RECUERO, R. e SOARES, F. B., 2020. Desinformação e Meio Ambiente: O caso das Queimadas no Pantanal Brasileiro. Journal of Digital Media & Interaction. vol. 3, no. 8, p. 64-80.

ROCHA, J. C. d. C., 2023. Bolsonarismo da guerra cultural ao terrorismo doméstico. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

SANTOS, B. R. O., 2021. A emergência do jornalismo de entretenimento com base nas celebridades contemporâneas nos meios digitais. Dissertação (mestrado em Ciências da Comunicação). Lisboa: Universidade Católica Portuguesa.

SCHULZ, A., WIRTH, W. e MÜLLER, P., 2020. We are the people and you are fake news: a social identity approach to populist citizens’ false consensus and hostile media perceptions. Communication Research. vol. 47, no. 2. DOI: https://doi.org/10.1177/0093650218794854

SEIBT, T. e DANNENBERG, M., 2021. Pandemia, desinformação e discurso autoritário: os sentidos das declarações de Jair Bolsonaro no Twitter a partir de checagens do Aos Fatos. Liinc Em Revista. vol. 17, no. 1. DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v17i1.5687

SILVA, D. R., 2017. Relações públicas, ciência e opinião: lógicas de influência na produção de (in)certezas. Tese (doutorado em Comunicação Social). Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais.

SILVERMAN, C., 2018. Eu ajudei a popularizar o termo "fake news", mas hoje sinto calafrios ao ouvi-lo. BuzzFeed News. 12 janeiro 2018. [Acesso em 16 outubro 2021] Disponível em: https://www.buzzfeed.com/craigsilverman/historia-fake-news

SWIRE, B. e ECKER, U., 2018. Misinformation and its correction: mechanisms and recommendations for mass communication. Em: Misinformation and mass audiences. Austin: University of Texas Press. DOI: https://doi.org/10.7560/314555-013

TANDOC, E. C., LIM, Z. W. e LING, R., 2018. Defining “fake news”. Digital Journalism. vol.6, no.2, p.137-153. DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143

TUCHMAN, G., 1993. A objetividade como ritual estratégico: uma análise das noções de objetividade dos jornalistas. Em: Jornalismo: questões, teoria e estórias. Lisboa: Vega.

WARDLE, C. e DERAKHSHAN, H., 2017. Information disorder. Estrasburgo: Conselho Europeu.

WOLF, M., 2003. Teorias das comunicações de massa. São Paulo: Martins Fontes.

Published

30/11/2023

Issue

Section

Guerras Culturais: Informação, Política e Disputas Simbólicas

How to Cite

Culture wars, hacking and journalism’s vulnerabilities to disinformation. Liinc em Revista, [S. l.], v. 19, n. 2, p. e6625, 2023. DOI: 10.18617/liinc.v19i2.6625. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6625.. Acesso em: 20 may. 2024.

Similar Articles

1-10 of 49

You may also start an advanced similarity search for this article.