Culture Wars: Polarization, Myths and Typology in Journalism

Authors

  • Celbi Vagner Melo Pegoraro Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4833-1023

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v19i2.6640

Keywords:

Culture Wars, Journalism, Fake News, Polarization, Politics

Abstract

This paper proposes to analyze journalism within the specific focus of the Culture Wars, using a qualitative methodology based on documental and bibliographical research. Its purpose is to examine contemporary journalism in the face of the polarization of public debate, demystifying some conceptions in the field and proposing a typology of journalism in the analyzed context. We present an analytical framework to categorize approaches and perspectives present in contemporary news production, fostering critical analysis and allowing a better understanding of the cultural and ideological dynamics that shape the presentation and consumption of information in the public sphere. Another issue of discussion is the role of fact-checking agencies in investigating fake news. The result demonstrates that journalism faces many difficulties, not only to update the business model, but also to retain credibility in a polarized scenario

References

ABRAMO, Perseu, 2003. Padrões de manipulação na grande imprensa. 1ª edição. São Paulo: Fundação Perseu Abramo.

BOND, Fraser F, 1959. Introdução ao Jornalismo. Rio de Janeiro: Livraria Agir Editora.

BOND, R., FARISS, C., JONES, J. et al, 2012. A 61-million-person experiment in social influence and political mobilization. Nature 489, 295–298. https://doi.org/10.1038/nature11421 DOI: https://doi.org/10.1038/nature11421

BURKE, Peter, 2018. Manipulating the media: a historian's view. Revista Brasileira de História da Mídia. V.7, n.1. Disponível em: https://www.ojs.ufpi.br/index.php/rbhm/article/view/7073 DOI: https://doi.org/10.26664/issn.2238-5126.7120187073

CARVALHO, Olavo, 2014. O mínimo que você precisa saber para não ser um idiota. 13ª ed. – Rio de Janeiro: Record.

CHRISTOFOLETTI, Rogério, 2018. Padrões de manipulação no jornalismo brasileiro: fake news e a crítica de Perseu Abramo 30 anos depois. RuMoRes, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 56-82. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2018.144229

COSTA, Caio Túlio, 2006. Ombudsman: o relógio de Pascal. 2.ed. – São Paulo: Geração Editorial.

DALRYMPLE, Theodore, 2014. A vida na sarjeta: o círculo vicioso da miséria moral. 1.ed. – São Paulo: É Realizações Editora.

DALRYMPLE, Theodore, 2015. Nossa cultura... ou o que restou dela: 26 ensaios sobre a degradação dos valores. 1.e. – São Paulo: É Realizações.

DARNTON, Robert, 1990. O beijo de Lamourette: a Mídia, Cultura e Revolução. São Paulo: Companhia das Letras.

DEJAVITE, Fábia, 2006. INFOtenimento: informação mais entretenimento no jornalismo. São Paulo: Paulinas.

ESSENFELDER, Renato, 2012. O editor e seus labirintos: reflexos da crise de paradigmas do jornal impresso. 266 f. (Tese de Doutorado). Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo.

FOLHA DE SÃO PAULO. Manual da Redação, 2021. São Paulo: Publifolha.

HUNTER, James, 1991. Culture Wars: The Struggle to Define America – Making sense of the battles over the family, art, education, law, and politics. New York: Basic Books.

JENKINS, Henry, 2009. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph.

KELLNER, Douglas, 2001. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru, SP: EDUSC.

KOVACH, Bill e ROSENSTIEL, Tom, 2003. Os Elementos do Jornalismo: O que os jornalistas devem saber e o público exigir. São Paulo: Geração Editorial.

LIPPMANN, Walter, 2008. Opinião Pública. Petrópolis, RJ: Vozes.

MARANHÃO, Carlos, 2016. Roberto Civita: o dono da banca — A vida e as ideias do editor da Veja e da Abril. São Paulo: Companhia das Letras.

MARTEL, Fréderic, 2015. Smart – o que você não sabe sobre a internet. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

MELO, José Marques de, 2012. História do Jornalismo: Itinerário crítico, mosaico contextual. São Paulo: Paulus.

MIRANDA, Darcy Arruda, 1995. Comentários à Lei de Imprensa: Lei 5.250, de 1967, sobre a liberdade de manifestação do pensamento e da informação. 3ª edição – São Paulo, SP: Editora Revista dos Tribunais.

RIESMAN, David, 1995. A multidão solitária. São Paulo: Perspectiva.

SERVA, Leão, 2001. Jornalismo e desinformação. 2.ed. – São Paulo: Editora Senac.

SWINGEWOOD, Alan, 1978. O mito da cultura de massa. Rio de Janeiro: Ed. Interciência.

THOMPSON, John B., 2000. O Escândalo Político – Poder e visibilidade na era da mídia. Petrópolis: Ed. Vozes.

THUSSU, Daya, 2007. News as Entertainment: The Rise of Global Infotainment. London: Sage. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446220337

Published

30/11/2023

Issue

Section

Guerras Culturais: Informação, Política e Disputas Simbólicas

How to Cite

Culture Wars: Polarization, Myths and Typology in Journalism. Liinc em Revista, [S. l.], v. 19, n. 2, p. e6640, 2023. DOI: 10.18617/liinc.v19i2.6640. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6640.. Acesso em: 20 may. 2024.

Similar Articles

1-10 of 130

You may also start an advanced similarity search for this article.