Culture Wars: Polarization, Myths and Typology in Journalism
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v19i2.6640Keywords:
Culture Wars, Journalism, Fake News, Polarization, PoliticsAbstract
This paper proposes to analyze journalism within the specific focus of the Culture Wars, using a qualitative methodology based on documental and bibliographical research. Its purpose is to examine contemporary journalism in the face of the polarization of public debate, demystifying some conceptions in the field and proposing a typology of journalism in the analyzed context. We present an analytical framework to categorize approaches and perspectives present in contemporary news production, fostering critical analysis and allowing a better understanding of the cultural and ideological dynamics that shape the presentation and consumption of information in the public sphere. Another issue of discussion is the role of fact-checking agencies in investigating fake news. The result demonstrates that journalism faces many difficulties, not only to update the business model, but also to retain credibility in a polarized scenario
References
ABRAMO, Perseu, 2003. Padrões de manipulação na grande imprensa. 1ª edição. São Paulo: Fundação Perseu Abramo.
BOND, Fraser F, 1959. Introdução ao Jornalismo. Rio de Janeiro: Livraria Agir Editora.
BOND, R., FARISS, C., JONES, J. et al, 2012. A 61-million-person experiment in social influence and political mobilization. Nature 489, 295–298. https://doi.org/10.1038/nature11421
BURKE, Peter, 2018. Manipulating the media: a historian's view. Revista Brasileira de História da Mídia. V.7, n.1. Disponível em: https://www.ojs.ufpi.br/index.php/rbhm/article/view/7073
CARVALHO, Olavo, 2014. O mínimo que você precisa saber para não ser um idiota. 13ª ed. – Rio de Janeiro: Record.
CHRISTOFOLETTI, Rogério, 2018. Padrões de manipulação no jornalismo brasileiro: fake news e a crítica de Perseu Abramo 30 anos depois. RuMoRes, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 56-82.
COSTA, Caio Túlio, 2006. Ombudsman: o relógio de Pascal. 2.ed. – São Paulo: Geração Editorial.
DALRYMPLE, Theodore, 2014. A vida na sarjeta: o círculo vicioso da miséria moral. 1.ed. – São Paulo: É Realizações Editora.
DALRYMPLE, Theodore, 2015. Nossa cultura... ou o que restou dela: 26 ensaios sobre a degradação dos valores. 1.e. – São Paulo: É Realizações.
DARNTON, Robert, 1990. O beijo de Lamourette: a Mídia, Cultura e Revolução. São Paulo: Companhia das Letras.
DEJAVITE, Fábia, 2006. INFOtenimento: informação mais entretenimento no jornalismo. São Paulo: Paulinas.
ESSENFELDER, Renato, 2012. O editor e seus labirintos: reflexos da crise de paradigmas do jornal impresso. 266 f. (Tese de Doutorado). Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo.
FOLHA DE SÃO PAULO. Manual da Redação, 2021. São Paulo: Publifolha.
HUNTER, James, 1991. Culture Wars: The Struggle to Define America – Making sense of the battles over the family, art, education, law, and politics. New York: Basic Books.
JENKINS, Henry, 2009. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph.
KELLNER, Douglas, 2001. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru, SP: EDUSC.
KOVACH, Bill e ROSENSTIEL, Tom, 2003. Os Elementos do Jornalismo: O que os jornalistas devem saber e o público exigir. São Paulo: Geração Editorial.
LIPPMANN, Walter, 2008. Opinião Pública. Petrópolis, RJ: Vozes.
MARANHÃO, Carlos, 2016. Roberto Civita: o dono da banca — A vida e as ideias do editor da Veja e da Abril. São Paulo: Companhia das Letras.
MARTEL, Fréderic, 2015. Smart – o que você não sabe sobre a internet. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
MELO, José Marques de, 2012. História do Jornalismo: Itinerário crítico, mosaico contextual. São Paulo: Paulus.
MIRANDA, Darcy Arruda, 1995. Comentários à Lei de Imprensa: Lei 5.250, de 1967, sobre a liberdade de manifestação do pensamento e da informação. 3ª edição – São Paulo, SP: Editora Revista dos Tribunais.
RIESMAN, David, 1995. A multidão solitária. São Paulo: Perspectiva.
SERVA, Leão, 2001. Jornalismo e desinformação. 2.ed. – São Paulo: Editora Senac.
SWINGEWOOD, Alan, 1978. O mito da cultura de massa. Rio de Janeiro: Ed. Interciência.
THOMPSON, John B., 2000. O Escândalo Político – Poder e visibilidade na era da mídia. Petrópolis: Ed. Vozes.
THUSSU, Daya, 2007. News as Entertainment: The Rise of Global Infotainment. London: Sage.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Celbi Vagner Melo Pegoraro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0