A vinculação dos conhecimentos

entre a razão mediada e a razão leve

Autores

  • Maria Nelida Gonzalez de Gómez Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Rio de Janeiro, RJ, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v1i1.187

Palavras-chave:

Conhecimento; Informação; Vinculações

Resumo

Durante séculos, existiam poucas dúvidas acerca da validade e da qualidade dos princípios que colocavam juntos conhecimentos, textos, documentos, conteúdos disciplinares e suas respectivas literaturas. No século XX, não se poderia manter esse otimismo, confrontado com a pluralidade e a diversificação das especialidades, assim como a fragilização das fronteiras entre as ciências e as não ciências e entre disciplinas. A questão, agora, seria acerca da extensão e da qualidade dessas mudanças e do entendimento de seu significado na esfera social.

Referências

AGAMBEN, G. The man without content. Palo Alto: Stanford University Press, 1999.

AMARAL, M. B. A disciplina da natureza e a natureza das disciplinas: a ciência como produção cultural: relatos de um encontro com Timothy Lenoir. Episteme, Porto Alegre, v. 2, n. 4, p. 117-26, 1997.

ARAGON, L. Habermas, filósofo e sociólogo de nosso tempo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002.

BEGHTOL, C. Exploring new approaches to the organization of knowledge: the subject classification of James Duff Brown. Library Trends, Spring, 2004.

BELL, D. O advento da sociedade pós-industrial: uma tentativa de previsão social. São Paulo : Cultrix, 1973.

BORDIEU, P. Homo academicus. Paris: Minuit, 1984.

BOWKER, G.; STAR, S. Social theoretical issues in the design of collaboratories: customized software for community support versus large-scale infrastructure. In: OLSON, G. M.; SMITH, J. B.; MALONE, T. W. Coordination theory and collaboration technology. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2001. Disponível em: <http://weber.ucsd.edu/~gbowker/pubs.htm>. Acesso em: mar. 2005.

BRAVERMAN, H. Trabalho e capital monopolista: a degradação do trabalho no séc. XX. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1980

BUCI-GLUCKSMANN, C. Gramsci e o Estado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980. Liinc em Revista, v.1, n.1, março 2005, p. 16-37 http://www.ibict.br/liinc 33

BUSH, V. Science, the endless frontier: a report to the president by Vannevar Bush, Director of the Office of Scientific Research and Development. Washington: United States Government Printing Office, 1945.

CALLON, M. et al. Réseau et coordination. Paris: Economica, 2003.

CHUBIN, D. E. The conceptualization of scientific specialities. The Sociological Quarterly, n.17, p. 448-76, 1976.

COLLINS, H. M. The meaning of data: open and closed evidential cultures in the search for gravitational waves. American Journal of Sociology, v. 104, n. 2, p. 293-337,1998.

COOKE, M. Language and reason: a study of Habermas’s pragmatics. Cambridge, MA: The MIT Press, 1997. 1. ed. 1994.

DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

DODGSON, M. Strategic Research partnerships: their role, and some issues of measuring their extent and outcomes – experiences from Europe and Asia. In: NATIONAL SCIENCE FOUNDATION WORKSHOP: strategic research partnerships, 2000, Washington.

Proceedings…Arlington: National Science Foundation, Division of Science Resource Studies, 2001.

DOGAN, M. The hybridization of social science knowledge. Library Trends, v. 45, n. 2, p.296-314, Fall 1996.

ECO, U. El antiporfirio. In: VATTIMO, Gianni; ROVATTI, Pier Aldo (Ed.). El pensamiento débil. Madrid: Catedra, 1990.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FULLER, S. Social epistemology: science, technology and society. Bloogmington: Indiana University, 1988.

GEERTZ, C. O saber local. Petrópolis: Vozes, 1998.

GONZÁLEZ DE GOMEZ, M. N. Da organização do conhecimento às políticas de informação. Informare, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p.58-66, 1996.

______. O caráter seletivo das ações de informação. Informare, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p.7-31, 2000.

GUATTARI, F. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

HABERMAS, J. Agir comunicativo e razão destranscendentalizada. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002.

______. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.

______. Teoria de la acción comunicativa: complementos y estudios posteriores. Madrid: Catedra, 1994. Liinc em Revista, v.1, n.1, março 2005, p. 16-37 http://www.ibict.br/liinc 34

______. Theory of communicative action. Boston: Beacon Press, 1985. 2 v.

HECKHAUSEN, H. Interdisciplinarity: problems of teaching and research in universities. Nice: CERI, 1970.

JANTSCH, Ari P.; BIANCHETTI, Lucídio. Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes, 1997.

KANFER, A.; BRUCE, B. C.; HAYTHORTHWAITE, C; BURBULES, N.; WADE, J.; BOWKER, G.; PORAC, J. Modeling distributed knowledge processes in next generation multidisciplinary alliances. In: ACADEMIA/INDUSTRY WORKING CONFERENCE ON RESEARCH CHALLENGES, 2000, Buffalo. Proceedings...Los Alamitos: IEEE Computer Society, 2000.

KLEIN, J. T. Interdisciplinary needs: the current context. Library Trends, v. 45, n. 2, p.134-53, Fall 1996.

______. Notes toward a social epistemology of transdisciplinarity. In: CONGRESSO MUNDIAL DA TRANSDISCIPLINARIDADE, 1., 1994. Disponível em: <http://perso.clubinternet.fr/nicol/ciret/bulletin/b12/b12c2.htm>. Acesso em: mar. 2005.

______. Unity of knowledge and transdisciplinarity: contexts of definition, theory and the new discourse of problem solving. In: INTERNATIONAL ENCYCLOPEDIA OF LIFE SUPPORT SYSTEMS. Oxford, UK: Eolss Publishers, 2001. Disponível em: <http://www.eolss.com/>.Acesso em: 14 maio 2004.

KLEIN, J.T. et al. Transdisciplinarity: joint problem solving among science, technology, and society – an effective way for managing complexity. Basel: Birkhauser, 2001.

KNORR CETINA, K. Epistemic cultures: how the sciences make knowledge. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1999.

KÜFFER, Christoph. [Texto integrante da convocatória da Conferência]. In: HÄBERLI, R. et al. Transdisciplinarity: joint-problem-solving among science, technology and society: Workbook 1: dialogue sessions and idea market. Zurich: Haffmans Sachbuch, 2000. Proceedings of the International Transdisciplinarity 2000 Conference.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1975.

LAKATOS, I. História da ciência e suas reconstruções racionais. Lisboa: Edições 70, 1998. LATOUR, B. From the world of science to that of research? Science, v. 280, n. 5.361, p.208-9, Apr. 1998. Special symposium for the 150th anniversary of the American Association for the Advancement of Science (AAAS).

MANNHEIM, K. The sociological problem of the “intelligentsia”. In: Ideology and utopia. San Diego, CA: Harcourt Brace Jovanovich, 1985. 1. ed. 1929.

______. The sociology of intellectuals. Theory, Cult. Soc., n.10, p. 369-80, 1993. Publicado pela primeira vez em 1932.

MOODY, J. The structure of a social science collaboration: disciplinary cohesion from 1963 to 1999. American Sociological Review, v. 69, n. 2, p. 213-38, Apr. 2004. Liinc em Revista, v.1, n.1, março 2005, p. 16-37 http://www.ibict.br/liinc 35

MORIN, E. Articular os saberes. In: ALVES, N.; GARCIA, R. L.(Org.) O sentido da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

______. De la réforme da la université. Bulletin Interactif du Centre International de Recherches et Études Transdisciplinaires, n. 9-10, févr. 1997. Disponível em: <http://perso.club-internet.fr/nicol/ciret/locarno/loca5c2.htm>. Acesso em: 11out. 2003.

MUTSCHKE, P.; HAASE, A. Q. Collaboration and cognitive structures in social science research fields: towards socio-cognitive analysis in information systems. Scientometrics, v. 52, n. 3, p. 487-502, 2001.

NICOLESCU, B. La transdisciplinarité: manifeste. Paris: Editions du Rocher, 1996.

NOWOTNY, H. The place of people in our knowledge: towards local objectivity and socially

robust knowledge. European Review, v. 7, n. 2, p. 247-262, 1999. Disponível em: <http://www.wiss.ethz.ch/pub/helga>. Acesso em: 18 mar. 2004.

POMBO, O. Epistemologia da interdisciplinaridade. In: PIMENTA, Carlos (Coord.). Interdisciplinaridade, humanismo, universidade. Porto: Campo das Letras, 2004. Disponível em: <http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/opombo/investigacao/pontofinal.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2004.

RAMMERT, W. Two styles of knowing and knowledge regimes: between “explicitation” and “exploration” under conditions of “funtional specialization” or “fragmental distribution”. Berlin: Technical University, Mar. 2004. (Technical University Technology Studies, Working

Papers, TUTS-WP-3-2004).

SANZ-MENÉNDEZ, L. (Org.). Interdisciplinarity as multidimensional concept: its measure in three different research areas. Research Evaluation, v. 10, n.1, p. 39-50, Apr. 2001. Disponível em: <http://www.iesam.csic.es/doctrab2/dt-0104.htm>. Acesso em: mar. 2005.

SCHUMMER, J. Multidisciplinarity, interdisciplinarity, and research collaboration in nanoscience and nanotechnology. Scientometrics, v. 52, n. 3, 487–502, 2001.

SERRES, M. Introdução. A rede de comunicação: Penélope. In: ______. A comunicação. Lisboa: Rés, 1985. p .7-14.

STAR, S. L.; GRIESEMER, J. R. Institutional ecology, “translations” and boundary objects: amateurs and professionals in Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39. Social Studies of Science, v. 19, p. 387-420, 1989.

TORO, A. Hacia una teoría de la cultura de la “hibridez” como sistema científico transrelacional, “transversal” y “transmedial. Nuevo Texto Crítico: estudios literários & estudios culturales. Palo Alto: Stanford University, 25/26, p. 275-329, 2004.

VELHO, L. Cooperação em ciência e tecnologia no Mercosul: síntese final. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia; Washington: Organização dos Estados Americanos, 1997.

WALLERSTEIN, I. What are we bounding, and whom, when we bound social research. Social Research, n. 6, no.4, p.839-56, 1995. Liinc em Revista, v.1, n.1, março 2005, p. 16-37 http://www.ibict.br/liinc 36

WELLMAN, B. Structural analysis: from method and metaphor to theory and substance. In: WELLMAN, B.; BERKOWITZ, S.D. (Ed.). Social structures a network approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1988. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2002.

WELSCH, W. Rationality and reason today. In: GORDON, Dane R.; NIZNIK, Józef (Ed.). Criticism and defense of rationality in contemporary philosophy. Amsterdam: Rodopi, 1998. p.17-31.

______. Transculturality: the puzzling form of cultures today. In: FEATHERSTONE, Mike; LASH, Scott (Ed.). Spaces of culture: city, nation, world. London: Sage, 1999. p. 194-213.

WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. Petrópolis: Vozes, 1996.

XIGAUD, X. A filosofia de Husserl. Buenos Aires: Troquel, 1976.

Downloads

Publicado

28/04/2025

Edição

Seção

Novos Rumos da Interdisciplinaridade

Como Citar

GONZALEZ DE GÓMEZ, Maria Nelida. A vinculação dos conhecimentos: entre a razão mediada e a razão leve. Liinc em Revista, [S. l.], v. 1, n. 1, p. e3083, 2025. DOI: 10.18617/liinc.v1i1.187. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3083. Acesso em: 30 abr. 2025.