RELATO DE EXPERIÊNCIAS ARQUIVÍSTICAS E HUMANIDADES

memórial e capacitação em direitos humanos para a transformação social

Authors

  • Marcelo Calderari Miguel Universidade Federal do Espírito Santo - Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Vitória, ES, Brazil https://orcid.org/0000-0002-7876-9392
  • Luiz Carlos da Silva Universidade Federal do Espírito Santo - Campus Goiabeiras, Vitória - ES, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21721/p2p.2023v9n2.p353-362

Keywords:

Professional practice, Human rights, Agenda 2030, Memory, Newly graduated archivist

Abstract

Archival Science is a captivating and motivating area of knowledge. This is justified for several reasons: the librarian mission aims to involve competence in information for publics in social vulnerability, the search for continued education, ways to democratize access to information that emphasize that the librarian is part of the culture of privilege. It is worth mentioning the fact that the professional practice of archiving permeates all other areas of knowledge, collaborating in the organization and dissemination of information produced in any scientific field, which naturally enables the acquisition of varied knowledge by the newly graduated archivist. . Based on this statement, this article reports the participation of the recently graduated archivist in the course on 'Human Rights for Social Transformation'. It argues that professionals in the field of applied social sciences find good opportunities to specialize in this field. In the end, the contributions of the experience are attested, mentioning the benefits achieved in the construction of a more humanized language - man transmits this language, creates meaning, communicates, prospecting the construction of peace and the defense of life in communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcelo Calderari Miguel, Universidade Federal do Espírito Santo - Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Vitória, ES, Brazil

    Mestrando em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Espírito Santo – UFES, Brasil; Bibliotecário-Documentalista, poeta e bancário. 

    E-mail: marcelo.miguel@edu.ufes.br

    http://orcid.org/0000-0002-7876-9392

  • Luiz Carlos da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo - Campus Goiabeiras, Vitória - ES, Brasil

     

    Luiz Carlos da Silva

    Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais, - UFMG, Brasil.

    Professor permanente da Universidade Federal do Espírito Santo – UFES, Brasil.

    E-mail: luiz.c.silva@ufes.br

    https://orcid.org/0000-0002-1443-5879

    https://arquivologia.ufes.br/luiz-carlos-da-silva

References

ANNA, Jorge Santa. O encanto pela arquivística : relato de experiência de docência voluntária. Biblionline, João Pessoa, v. 13, n. 4, p. 90-99, 2017. DOI: 10.22478/ufpb.1809-4775.2017v13n4.37157. Acesso em: 24 jul. 2022.

BOLÍVAR, Antonio; DOMINGO, Jesús; FERNÁNDEZ, Manuel. La investigación biográfico-narrativa en educación: enfoque y metodologia. Madri: La Muralla, 2001. 323 p.

CHADE, Jamil. ONU pede explicação por ameaças à democracia e direitos humanos no Brasil. Noticias.UOL: Colunista do universo online s/a - reportagem, São Paulo, abr. 2022. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/colunas/jamil-chade/2022/04/16/onu-pede-explicacao-por-ameacas-a-democracia-e-direitos-humanos-no-brasil.htm. Acesso em: 5 out. 2022.

COSTA, Alessandro Ferreira; LIMA, Eliane Bezerra. A Representação Do Arquivista Em Obras De Ficção: Perspectivas Do Profissional Sob O Olhar Do Cinema E Da Televisão. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 2, n. 1, p. 103–119, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/pgc/article/view/12586. Acesso em: 5 out. 2022.

FERNANDES, Yrama; CANDAU, Vera. Direitos Humanos, Diferenças E Educação: desafios para o cotidiano escolar. Momento - Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 31, n. 01, p. 40–56, 2022. DOI: 10.14295/momento.v31i01.13436. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13436. Acesso em: 24 jul. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. 33. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

NASCIMENTO, Luis Felipe Machado do; CULLETON, Alfredo Santiago. As fases e as dimensões da vida: Lia, mas não escrevia - contos, crônicas e poesias [recurso eletrônico]. Porto Alegre: UFRGS,[2014]. p. 158-161, 2014.

SOUZA, Mayk. Por Que Os Direitos Humanos São Importantes? Plataforma digital Mídia 4P: coletivo de Entidades Negras – CEN, Salvador, out. 2019. Disponível em: https://midia4p.cartacapital.com.br/por-que-direitos-humanos-sao-importantes/. Acesso em: 24 jul. 2022.

Published

28/03/2023

Issue

Section

Estudos da Informação

How to Cite

MIGUEL, Marcelo Calderari; SILVA, Luiz Carlos da. RELATO DE EXPERIÊNCIAS ARQUIVÍSTICAS E HUMANIDADES: memórial e capacitação em direitos humanos para a transformação social. P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 2, p. 353–362, 2023. DOI: 10.21721/p2p.2023v9n2.p353-362. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/6153.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

1-10 of 79

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)