OS EFEITOS DAS NECESSIDADES HUMANAS PARA O ENGAJAMENTO DO CIDADÃO NA ADOÇÃO DE TECNOLOGIA PARA AS CIDADES INTELIGENTES

um estudo aplicado à cidade de Belém (PA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/p2p.2023v10n1.p202-225

Keywords:

Smart Cities, Engagement, Technological Adoption, Maslow of the Needs

Abstract

This article aims to identify which individual needs motivate citizens to be engaged in the adoption of Smart Cities. Technological adoption can be influenced by several factors, such as ease of use, cost, availability of resources, or technical support and security, in addition to being an alternative to help solve the challenges of cities for their development in a sustainable way. sustainable. Smart Cities (CI) are seen as a response to the growth and development needs of cities, especially in a context of accelerated urbanization and global climate change, serving as solutions to problems for public managers. Citizen participation is important for building CIs; however, their participation permeates wanting to be part of, needing to be part of, that is, being engaged in development. In this sense, we intend to associate Maslow's theory of needs with the Engagement for Adoption of Smart Cities. Therefore, the question arises, Which Maslow's Needs are important for the Engagement and adoption of technologies for the construction of Smart Cities? For that, a survey was carried out with the citizens of the capital of Pará through online means. The technology adoption scales, Maslow's needs scales and Engagement scales were adopted. As a result, it is stated that all Needs are important, and the adoption of Smart Cities is only achieved if it is through Engagement. In this way, public managers should develop public policies to meet the needs of citizens, aiming at greater engagement for the adoption of Smart Cities.

 

Keywords: Smart Cities; Engagement; Technological Adoption; Maslow of the Needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Murilo Fonseca Andrade, Universidade da Amazônia - UNAMA

    Doutor em Administração no Programa de Pós-graduação em Administração - PPAD na Universidade da Amazônia - UNAMA - 2023. Mestre em Administração no Programa de Pós-graduação em Administração - PPAD na Universidade da Amazônia - UNAMA - 2017, especialista em Gestão da Tecnologia da Informação pela Faculdade Ideal - Faci/DeVry 2015, graduação em Adm. com Habilitação em Sistema de informação pela Faculdade do Pará (2006) e Gestão Empresarial pela Universidade da Amazônia (2005). Membro do grupo de pesquisa Gesdel (Grupo de Pesquisa em Gestão Social e do Desenvolvimento Local), membro do Grupo de Estudos ESCARLATE (Ecossistemas conectados à Cidades Inteligentes e Sustentáveis).

  • Mauro Margalho Coutinho, Universidade da Amazônia - UNAMA

    Pós doutorado na Universidade do Arizona -Tucson, EUA (2012) em redes tolerantes a atrasos e desconexões, doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Pará (UFPa - 2006), mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPe - 2000), Especialização em Engenharia de Software (UFPa) e graduação em Tecnologia em Processamento de Dados (UFPa). Atualmente é professor titular II da Universidade da Amazônia, onde atua nas Pós-graduações stricto-sensu nos programas de Administração (PPAD) e em Gestão de Conhecimentos para o Desenvolvimento Socioambiental (PPGC) e na graduação de Ciência da Computação. É autor do livro Avaliação de Desempenho de Sistemas Computacionais, publicado pela editora LTC. Na UNAMA, coordena o grupo de pesquisa ESCARLATE e o programa de Iniciação Científica (PIBIC). É Analista de Sistemas na Assembleia Legislativa do Estado do Pará. Desenvolve pesquisas associadas à temática de Cidades Inteligentes, Ciência Cidadã e Internet das Coisas. É membro do Grupo de Pesquisa GESDEL (Gestão Social e do Desenvolvimento Local)

  • Ana Maria de Albuquerque Vasconcellos, Universidade da Amazônia - UNAMA

    PhD em Development Studies - University of Wales Swansea (2008). Titulo de doutorado convalidado pelo Núcleo de Altos Estudos da Amazônia-NAEA da Universidade Federal do Pará(2008). Especialização em Docência do Terceiro Grau (1993). Mestrado em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido pela Universidade Federal do Pará (1996). Graduação em Ciências Sociais pela Universidade da Amazônia (1986). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPAD da Universidade da Amazônia (UNAMA) desde 2009. Assumiu a Pró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Extensão da Unama em jan. 2015. Membro da Rede de Gestão Social ? RGS, Consultor AdHoc da CAPES Consultora AdHoc da Secretaria de Projetos Estratégicos do Governo do Estado do Pará - Programa Pará Rural - convênio com Banco Mundial. Coordenadora Adjunta do Programa de Pós-graduação em Administração. Membro do Conselho Editorial da revista Amazônia Organizações e Sustentabilidade. Avaliadora dos seguintes periódicos: Cadernos Gestão Social (CGS), Cadernos EBAPE, Revista Amazônia, Organizações e Sustentabilidade, Revista Interações, RAP. Membro do Projeto de cooperação internacional UNIBRAL CAPES/DAAD. Avaliador de artigos para o VII Encontro Nacional de Pesquisadores de Gestão Social ? ENAPEGS. Avaliadora de artigos para o VII Encontro Nacional de Pesquisadores de Gestão Social - ENAPEGS. Atua na área de pesquisa e docência em gestão socioambiental, desenvolvimento local, parceria e cooperação, governança social, gestão pública gestão de programas e projetos de desenvolvimento socioambiental, desenvolvimento sustentável.

References

ADLER, S. Leishmania. Advances in parasitology, v. 2, p. 35-96, 1964.

ALBINO, Vito; BERARDI, Umberto; DANGELICO, Rosa Maria. Smart cities: Definitions, dimensions, performance, and initiatives. Journal of urban technology, v. 22, n. 1, p. 3-21, 2015.

BOYLE, A. P., HONG, E. L., HARIHARAN, M., CHENG, Y., SCHAUB, M. A., KASOWSKI, M., SNYDER, M. Annotation of functional variation in personal genomes using RegulomeDB. Genome research, v. 22, n. 9, p. 1790-1797, 2012.

BRIDGMAN, T.; CUMMINGS, S.; BALLARD. J. Who Built Maslow’s Pyramid? A History of the Creation of Management Studies’ Most Famous Symbol and Its Implications for Management Education. Academy of Management Learning & Education, v.18, n. 1, p. 81–98, 2019.

BRODIE, Roderick J.; HOLLEBEEK, Linda D.; JURIC, Biljana; ILIC, Ana. Customer Engagement: Conceptual Domain, Fundamental Propositions, and Implications for Research. Journal of Service Research, v. 14, n. 3, p. 252- 271, 2011.

CASTELNOVO, Walter. Co-production makes cities smarter: Citizens’ participation in smart city initiatives. In: Co-production in the Public Sector. Springer, Cham, p. 97-117. 2016.

CHIUSOLI, Claudio Luiz. Cidades e informações inteligentes para os cidadãos. 1. Ed. Curitiba: Appris, 2019.

DA SILVA, Ilaydiany Cristina Oliveira; PIRES, Laís Medeiros; PAIVA, Miriam Martins. Engajamento informacional da sociedade no Facebook do Ministério da Saúde do Brasil. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, v. 33, 2022.

DAMERI, Renata Paola. Searching for smart city definition: a comprehensive proposal. International Journal of computers & technology, 2013.

DOS SANTOS MARRA, Guilherme; DAMACENA, Claudio. Engajamento do consumidor: revisão teórica do conceito e seus antecedentes. REGE-Revista de Gestão, v. 20, n. 2, p. 233-248, 2013.

DRAKOPOULOS, S. A. The paradox of happiness: towards an alternative

explanation. J Happiness Stud, p. 303–315. 2017.

EINEMANN, Edgar; PARADISO, Maria. Digital cities and urban life: a framework for international benchmarking. In: Proceedings of the winter international synposium on Information and communication technologies. Trinity College Dublin, p. 1-6. 2004.

GIFFINGER, R., FERTNER, C., KRAMAR, H., KALASEK, R., PICHLER-MILANOVIC, N., MEIJERS, E. J.. Smart cities. Ranking of European medium-sized cities. Final Report. 2007.

GIFFINGER, Rudolf; GUDRUN, Haindlmaier. Smart cities ranking: an effective instrument for the positioning of the cities?. ACE: architecture, city and environment, v. 4, n. 12, p. 7-26, 2010.

GOUVEIA, Jorge Mendes; COELHO, Arnaldo Fernandes Matos. Determinantes da adopção de novas tecnologias de informação e comunicação o caso da internet móvel em Portugal. In: Conocimiento, innovación y emprendedores: camino al futuro. Universidad de La Rioja, p. 153. 2007.

GOUVEIA, V. V. Teoria funcionalista dos valores humanos: Fundamentos, aplicações e perspectivas. Casa do Psicólogo. São Paulo, SP: 2013.

HAIR JR, Joseph F. Sarstedt, M., Ringle, CM, Gudergan, SP. Questões avançadas em modelagem de equações estruturais de mínimos quadrados parciais. publicações saGe, 2017.

HAJDUK, Sławomira. The concept of a smart city in urban management. Business, Management and Education, Vilnius, v. 14, n.1, p. 34-49, 2016.

HALL, Calvin S.; LINDZEY, Gardner; CAMPBELL, John B. Teorias da personalidade. Artmed Editora, 2000.

HENWOOD, B. F.; DEREJKO, K. S.; COUTURE, J.; PADGETT, D. K. Maslow and mental health recovery: A comparative study of homeless programs for adults with serious mental illness. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, v. 42, n. 2, p. 220-228, 2015.

HERZBERG F.; MAUSNER B.; SNYDERM AN BB. The motivation to work New York: John Wiley & Sons, 1959.

HESKETH, J.L.; COSTA, M.T.P.M. Construção de um instrumento para medida de satisfação no trabalho. RAE – Revista de Administração de Empresas. Rio de Janeiro, v. 20, n.3, p. 59¬68, jul/set. 1980.

HIGGINS, E. Tory. Value from hedonic experience and engagement. Psychological review, v. 113, n. 3, p. 439, 2006.

HIGGINS, E. Tory; SCHOLER, Abigail A. Engaging the consumer: The science and art of the value creation process. Journal of Consumer Psychology, v. 19, n. 2, p. 100-114, 2009.

HOLLEBEEK, Linda D. Exploring customer brand engagement: definition and themes. Journal of Strategic Marketing, v. 19, n. 7, p. 555-573, 2011.

KUOK, Angus CH; TAORMINA, Robert J. Work engagement: Evolution of the concept and a new inventory. Psychological Thought, v. 10, n. 2, p. 262-287, 2017.

LOMAS, J. C. Climbing the Needs Pyramids. SAGE Open, p.1–6, 2013.

LORENZETTI, J., DE LIMA TRINDADE, L., PIRES DE PIRES, D. E., SOUZA RAMOS, F. R. Tecnologia, inovação tecnológica e saúde: uma reflexão necessária. Texto & Contexto Enfermagem, v. 21, n. 2, 2012.

MAESTRI DE OLIVEIRA, Sue Anne Collares; MARGALHO, Mauro. Adoção de práticas de saúde inteligente no contexto do enfrentamento à pandemia do coronavírus, na região metropolitana de Belém. HUMANIDADES & INOVAÇÃO, v. 9, p. 173-185, 2022.

MASLOW, A. H. A theory of human motivation. Psychological Review, v. 50, 1943.

MASLOW, A.H. Motivation and personality. 1a ed. New York: Harper, 1954

NAM, Taewoo; PARDO, Theresa A. Smart city as urban innovation: Focusing on management, policy, and context. In: International Conference On Theory And Practice Of Electronic Governance, 5., 2011. Anais… ACM, p. 185-194, 2011.

PARASURAMAN, Ananthanarayanan. Technology Readiness Index (TRI) a multiple-item scale to measure readiness to embrace new technologies. Journal of service research, v. 2, n. 4, p. 307-320, 2000.

PHAM, Michel Tuan; AVNET, Tamar. Rethinking regulatory engagement theory. Journal of Consumer Psychology, v. 19, n. 2, p. 115-123, 2009.

RIZZON, F.; BERTELLI, J.; MATTE, J.; GRAEBIN, R. E.; MACKE, J. Smart city: um conceito em construção. Revista Metropolitana de Sustentabilidade, v. 7, n. 3, 2017.

ROGERS, C.R. A theory of therapy, personality, and interpersonal relationships, as developed in the client centered framework. In KOCH S. (Ed.). Psychology: A study of a science. Vol. 3. Formulationsofthe person and the social context, p. 185-256. New York: McGraw Hill, 1959.

SANTOS, Patrick Michel Finazzi. A extensão de marcas de serviços intensivos em TI: moderadores da percepção de valor e do Engajamento dos consumidores. 213 f. 2020. Tese (Doutorado em Administração) – Fundação Getúlio Vargas, Escola de Administração de Empresas de São Paulo, São Paulo, 2020.

SHIH, C.¬Y.; HUANG, C.¬Y.; HUANG, M.¬L.; CHEN, C.¬M.; LIN, C.¬C.; TANG, F.¬I. The association of sociodemographic factors and needs of haemodialysis patients according to Maslow's hierarchy of needs. Journal of Clinical Nursing, v. 28, n. 1¬2, p. 270¬-278, 2019.

TAORMINA, R.J.; GAO, J.H. Maslow and the motivation hierarchy: Measuring satisfaction of the needs. American Journal of Psychology. V. 126, n.2, p. 155¬-177, 2013.

WASHBURN, D. O. U. G., SINDHU, U., BALAOURAS, S., DINES, R. A., HAYES, N. M., NELSON, L. E., UNDERSTAND, H. C. Smart City. Initiatives: Defining the Smart City, Its Drivers, and the Role of the CIO, Forrester Research Inc., Cambridge, 2010.

Published

14/09/2023

How to Cite

FONSECA ANDRADE, Murilo; MARGALHO COUTINHO, Mauro; DE ALBUQUERQUE VASCONCELLOS, Ana Maria. OS EFEITOS DAS NECESSIDADES HUMANAS PARA O ENGAJAMENTO DO CIDADÃO NA ADOÇÃO DE TECNOLOGIA PARA AS CIDADES INTELIGENTES: um estudo aplicado à cidade de Belém (PA). P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. 1, p. 202–225, 2023. DOI: 10.21728/p2p.2023v10n1.p202-225. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/6373. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

1-10 of 75

You may also start an advanced similarity search for this article.