FEIRA DE SABERES E SABORES OF THE UNIVERSITY OF FEIRA DE SANTANA

a popular and solidarity economy network or a simple consumer market

Authors

  • José Raimundo Oliveira Lima Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Eduardo José Fernandes Nunes Universidade do Estado da Bahia
  • Ana Regina Messias Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Camila Menezes Souza Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Janahína da Silva Moura Universidade Estadual de Feira de Santana

DOI:

https://doi.org/10.21728/p2p.2023v9nesp.p58-72

Keywords:

Economy. Fair. Market. Network. Technology.

Abstract

The Feira de Saberes e Sabores of the State University of Feira de Santana (UEFS) was born from a Popular and Solidarity Economy project in the process of being incubated by the UEFS Popular and Solidarity Economy Initiatives Incubator. One of its main attributes has been to think of itself in a collective and self-managed way, in the perspective of being a Popular and Solidarity Economy Network that brings together participating partners, and not a simple consumer market. In this sense, we aim to reflect on the Sabres e Sabores Fair, considering that it is a network that expands in the various dimensions of the Popular and Solidarity Economy, but that, at the same time, is permeated by the possibilities of direct and simple submission to the market. Methodologically, we used the precepts of action research, and prepared an interview script from which the analyzed data were extracted. During the analysis, some categories were worked on as a priority, such as basic information on pricing, coexistence rules, as well as understanding the organicity between those who produce, those who consume and those who produce/consume. We conclude that all those involved in the UEFS Knowledge and Flavors Fair are marketers or potential marketers who have formed a social identity that is committed and aware of consumption. This public makes it possible to experiment with a new exchange format, production of existence and creation of local social value based on the use of current free technologies. In this way, they articulate and improve collective relations, sometimes conflicting in terms of the market, but resistant, associative, community and solidary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho. São Paulo: Boitempo Editorial, 2009.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Revista Educação Popular, Uberlândia, v. 6, p.51-62. jan./dez. 2007.

FARIAS, Jayne Saraiva; GOMES, Rafael José; LIRA, Elizabete Buonora de Souza; PEREIRA, Ana Paula da Silva; FIGUEIREDO, Marcos. Influência das feiras agroecológicas do Recife na vida de produtores e consumidores de produtos orgânicos. In: JORNADA DE ENSINO, PESQUISA E EXTESÃO DA UFRPE/SEMANA NACIONAL DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA. 9. 6, 2009, Recife. Anais [...] Recife: UFRPE, 2009, p. 2-4.

FRANÇA FILHO, Genauto; LAVILLE, Jean-Louis. A Economia Solidária: uma abordagem internacional. Porto Alegre: UFRGS, 2004.

INCUBADORA DE INICIATIVAS DA ECONOMIA POPULAR E SOLIDÁRIA - IEPS. Carta de Princípios da IEPS-UEFS. Disponível em: http://incubadorauefs.blogspot.com.br/. Acesso em: 20 fev. 2022.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Censo 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ba/feira-de-santana.html. Acesso em: 20 fev. 2022.

LIMA, José Raimundo Oliveira. Tecnologias Sociais e as relações de produção locais. Incubadora de Iniciativas de Economia Popular e Solidária da Universidade Estadual de Feira de Santana (IEPS/UEFS): Feira de Santana, 2016.

MANCE, Euclides André. A revolução das redes de colaboração solidária. Disponível em: https://solidarius.net/mance/biblioteca/A_Revolucao_das_Redes_de_Colaboracao_Solidaria.pdf. Acesso em: 10 fev. 2022.

MOURA, Lucivânia S.; JESUS, Erivaldo Santiago de; SILVA, Sara de S.; LIMA, José Raimundo Oliveira. Processo educativo de trabalho: protagonismo da classe trabalhadora e solidariedade sobre a crise pandêmica. Revista da Associação Brasileira de Estudo do Trabalho - ABET, João Pessoa, v.19, p.1 - 435, 2021.

PARASURAMAN, A.; GREWAL, Dhruv; KRISHNAN, R. Marketing research. San Diego: South-Western College Pub, 1991.

PUTNAM, Robert D. Comunidade e democracia: a experiência da Itália moderna. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1996.

resposta ao desemprego. São Paulo: Contexto, 2000.

RIBEIRO, Eduardo Magalhães. (Coord). Feiras do Jequitinhonha: mercados, cultura e trabalho de famílias rurais no semiárido de Minas Gerais. Fortaleza: Banco do Nordeste do Brasil, 2007.

RIOS, Dara; LIMA, José Raimundo. A prática da extensão universitária como incentivadora da tecnologia social. Revista Brasileira de Tecnologias Sociais, Niterói, v.3, n.1, p. 93-100, 2016. DOI: https://doi.org/10.14210/rbts.v3n1.p93-100

SINGER, Paul. Introdução à Economia Solidária. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2002.

SINGER, Paul; SOUZA, André R. de. A Economia Solidária no Brasil: A autogestão como

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA – UEFS. Resolução do Conselho Superior de Ensino 116/2010. Feira de Santana, 2010.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA – UEFS. Resolução do Conselho Superior de Ensino 150/2010. Feira de Santana, 2010.

Published

05/06/2023

Issue

Section

Economia Solidária

How to Cite

FEIRA DE SABERES E SABORES OF THE UNIVERSITY OF FEIRA DE SANTANA: a popular and solidarity economy network or a simple consumer market. P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. esp, p. 58–72, 2023. DOI: 10.21728/p2p.2023v9nesp.p58-72. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/6432.. Acesso em: 20 may. 2024.

Similar Articles

1-10 of 95

You may also start an advanced similarity search for this article.