Os colégios virtuais e a nova configuração da comunicação científica
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v34i1.1102Keywords:
Comunicação científica. Colégios virtuais. Colégios invisíveis.Abstract
Discute as mudanças nos modelos de comunicação formal e informal provocadas pelas tecnologias de informação e comunicação e, em particular, o conceito em formação de colégios virtuais, apresentados muitas vezes como sucedâneos dos colégios invisíveis. Revê o papel reservado à internet no novo cenário, tanto como canal de comunicação quanto como repositório de informações, e apresenta elementos para uma discussão sobre o novo modelo de comunicação científica via rede tendo em vista as discussões sobre acesso gratuito aos periódicos eletrônicos. Conclui atestando o ressurgimento da comunicação científica, suas novas ferramentas e possibilidades interativas ou de interação, como campo complexo de investigação, o qual exige novos estudos com o fim de verificar onde e como se dão as novas confluências.
Palavras-chave
Comunicação científica; Colégios virtuais; Colégios invisíveis.
The new colleges and the configuration of scientific communication
Abstract
Discuss the changes in the models of formal and informal communication provoked by communication and information technologies and, in particular, the concept in evolution of virtual colleges, presented many times as substitutes of invisible colleges. Reviews the role of internet in the new scene, as much as communication channel as a repository of information, and presents elements for a debate on the new model of scientific communication regarding the debates on free access of electronic journals. Concludes certifying the resurrection of the scientific communication, its new tools and interactive or interaction possibilities, as a complex field of research, which demands new studies with the purpose of verify where and how the new confluences happens.
Keywords
Scientific communication; Virtual colleges; Invisible colleges.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.