Active methodologies
proposal for categorization according to means and didactic conditions
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v54i1.6078Keywords:
Active methodologies. Teaching-learning strategies., Bibliographic research.Abstract
It presents bibliographic research on active teaching-learning methodologies, produced in an initial phase of bibliometric analysis on the subject carried out during a post-doctoral internship. Noise caused by the lack of clear conceptualization and standardization in the nomenclature used in the area proved to be problematic in systematic searches in scientific databases. Thus, the objective of this research is to identify the active teaching-learning strategies present in the scientific literature, grouping them by theoretical-pedagogical similarities and elucidating possible noise caused by the lack of terminological standardization. From a survey carried out in 21 books and 143 articles published between 2011 and 2020, 60 terms referring to active methodologies were found, with their respective synonyms and English versions, of which 55 referred to strategies, 2 to approaches and 3 to tools. The strategies were grouped by similarities according to the means and didactic conditions, totaling 11 different approaches: 1) research and/or use of scientific precepts, 2) problem solving; 3) representation/staging; 4) flexibility; 5) realistic experiences and achievement of shared goals; 6) evaluation; 7) use of games or game elements; 8) use of digital technologies; 9) multiplicity and discussion of ideas; 10) performing simple and/or conventional tasks; and 11) others. Such categorization does not exhaust the theme or fix places and definitions, but it proved to be essential for carrying out a systematization for future discussions and new discoveries.
Downloads
References
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo; ALVES, Leonir Pessate. Estratégias de Ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo; ALVES, Leonir Pessate. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: UNIVILLE, 2007.
ANTUNES, Jeferson; NASCIMENTO, Verônica Salgueiro do; QUEIROZ, Zuleide Fernandes de. Metodologias ativas na educação: problemas, projetos e cooperação na realidade educativa. Informática na Educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 22, n. 1, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/viewFile/88792/52877. Acesso em: 09 set. 2021.
AQUILANTE, Aline Guerra et al. Situações-problema simuladas: uma análise do processo de construção. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 2, p. 147-156, jun. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/RYdLVBGgH6LZSjzNZbrLfbH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 09 set. 2021.
AUTOR. Inserção posterior da referência.
BAGNO, Marcos. Pesquisa na escola: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 2003.
BARRADAS, Rolando; LENCASTRE, José Alberto. Gamification e Game-Based Learning: estratégias eficazes para promover a competitividade positiva nos processos de ensino e de aprendizagem. Investigar em Educação, Porto (Portugal), 2ª série, n. 6, p. 11-37, 2017. Disponível em: http://pages.ie.uminho.pt/Inved/index.php/ie/article/view/118/119. Acesso em: 22 jul. 2021.
BOTELHO, Christina Teves. As potencialidades da abordagem STEAM na construção articulada do conhecimento em artes e ciências. 2020. 134 f. Relatório de estágio (Mestrado em Ensino do 1º ciclo e de Matemática e Ciências Naturais no 2º ciclo do Ensino Básico) – Instituto Politécnico de Santarém, Santarém (Portugal), 2020. Disponível em: https://repositorio.ipsantarem.pt/handle/10400.15/3343. Acesso em: 22 jul. 2021.
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência. São Paulo: UNESP, 2004.
BRITO, Ana Paula Gonçalves; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; SILVA, Brunna Alves da. A importância da pesquisa bibliográfica no desenvolvimento de pesquisas qualitativas na área de educação. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 44, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2354. Acesso em: 06 jul. 2022.
CAETANO, Joane Marieli Pereira et al. Ensino de língua portuguesa em perspectiva: o que as pesquisas (não) têm a dizer sobre a personalização da aprendizagem? In: PEREIRA, Francine Baranoski (org.). A língua portuguesa em dia. Ponta Grossa (PR): Atena, 2018. cap. 26. p. 318-333.
CORTELAZZO, Angelo Luiz et al. Metodologias ativas e personalizadas de aprendizagem: para refinar seu cardápio metodológico. Rio de Janeiro: Alta Books, 2018.
COSTA, Carla Barroso da. Autoavaliação e avaliação pelos pares: uma análise de pesquisas internacionais recentes. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 52, p. 431-453, abr./jun. 2017. https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/8405/12380
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados. 1996.
HOLANDA, Leandro; BACICH, Lilian. Aprendizagem baseada em projetos e abordagem STEAM. In: BACICH, Leandro; HOLANDA, Lilian. STEAM em sala de aula: a aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimentos na educação básica. Porto Alegre: Penso, 2020. p. 29-49.
LANCASTER, F. W. Indexação e resumos: teoria e prática. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.
MAIA, Cristina Marchetti; FURNIVAL, Ariadne Chloë Mary. A atuação do bibliotecário no ensino de Competência Informacional com o uso de Metodologias Ativas de ensino aprendizagem: uma pesquisa bibliográfica. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-30, 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/146618. Acesso em: 15 set. 2021.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo, SP: Atlas, 2003.
MIYAMOTO, Inês Barão Ferreira; SOUZA, Rodrigo Clemente Thom de; AYLON, Linnyer Beatrys Ruiz. Análise de Aprendizagem da Metodologia Hands-on-Tec Baseada em Mineração de Dados. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 10., 2020, [s. l.]. Anais [...]. [S. l.]: APREPRO, 2020. Disponível em: https://aprepro.org.br/conbrepro/2020/anais/arquivos/09252020_230952_5f6eaaac17024.pdf. Acesso em: 12 set. 2021.
PAIVA, Marlla Rúbya Ferreira et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE, Sobral, v. 15, n. 02, p. 145-153, jun./dez., 2016. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049. Acesso em: 15 set. 2021.
SOUZA, M. T.; SILVA, M. D.;CARVALHO, R. Revisão Integrativa: o que é e como fazer. Einstein, São Paulo, v. 8, n. 1, pt. 1, p. 102-106, 2010. https://journal.einstein.br/pt-br/article/revisao-integrativa-o-que-e-e-como-fazer/
TORRES, Patrícia Lupion; IRALA, Esrom Adriano F. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. In: TORRES, Patricia Lupion (org.). Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: SENARPR, 2014. v. 1. p. 61-93. Disponível em: https://www.agrinho.com.br/site/wp-content/uploads/2014/09/2_03_Aprendizagem-colaborativa.pdf. Acesso em: 12 set. 2021.
SILVA; Maria Aparecida de Faria da; OLIVEIRA, Márcia Gonçalves de. A robótica educacional na perspectiva das metodologias ativas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 8.; WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 25., 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 1289-1293. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1289. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/download/8654/6215. Acesso em: 15 set. 2021.
VALENTE, José Armando. O ensino híbrido veio para ficar. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISAN, Fernando de Mello (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 20-25.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Raquel Juliana Prado Leite de Sousa, Maria Iolanda Monteiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.