Wild bibliography: collaborative audiovisual catalog on teachings of Ailton Krenak

Authors

  • Nathália Lima Romeiro Universidade Federal de Minas Gerais
  • Bruno Almeida dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.18225/ci.inf.v52i1.6096

Keywords:

Ailton Krenak’s library, collaborative catalog, decolonization of knowledge, Brazilian traditional people, indigenous knowledge

Abstract

Objective: To present the virtual audiovisual catalog of the Ailton Krenak Library, which is constituted from the voluntary and collaborative contribution of interactors to share indigenous knowledge and philosophies popularized in the speeches of Ailton Krenak, an important indigenous leader, environmentalist, philosopher, thinker and Brazilian writer. Method: The research is qualitative, exploratory and descriptive in which a mapping of the Ailton Krenak Library and its Collaborative Catalog was carried out in August 2021, updated in February 2023. Result: Ailton's Library has around 331 sources of information, most of which are audiovisual material, books and articles produced by Ailton Krenak or with his participation. Conclusions: The study highlights the importance of the Ailton Krenak Library and its collaborative catalog as an important source of information and education that contributes to the emancipation of subjects through the decolonization of knowledge, as well as enabling the promotion of social justice through the dissemination of culture Brazilian indigenous.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, U. S. Por uma biblioteconomia decolonial. São Paulo: CRB8, 2020. Disponível em: https://crb8.org.br/oldsite/por-uma-biblioteconomia-decolonial/. Acesso em: 11 ago. 2022.

ARAÚJO, E. A.; OLIVEIRA, M. A produção de conhecimentos e a origem das bibliotecas. In: OLIVEIRA, M. (coord). Ciência da Informação e Biblioteconomia: novos conteúdos e espaços de atuação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005. p. 29-43.

BALSAMO, L. Ayer y hoy de la bibliografía. In: BALSAMO, Luigi. La bibliografía: historia de una tradición. Gijón: Trea, 1998. (Biblioteconomía y Administración Cultural, 20). p. 11-16.

BARBOSA, J. M. A.; MEZACASA, R.; FAGUNDES, M. G. B. A oralidade como fonte para a escrita das Histórias Indígenas. Tellus, Campo Grande, MS, ano 18, n. 37, p. 121-145, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.20435/tellus.v18i37.558

BASTOS, F. M. A interação do usuário com catálogos bibliográficos on-line: investigação a partir da Teoria Fundamentada. 2013. 255 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Campus Marília, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo, 2013.

BITTAR, M.; FERREIRA JUNIOR, A. A pedagogia brasílica nos primeiros tempos da colonização: escolas de ler e escrever, teatro, música e ensino de artes mecânicas. Revista IRICE, n. 32, p. 13-38, 2017.

CARDONA, N. D. La subordinación em la ciencia ¿una consecuencia de la cohesion social? Ideas para observar la Bibliotecología e Ciencia de la Información. In: CARDONA, N. D.; SILVA, F. C. G. (org.). Epistemologias latino-americanas na Biblioteconomia e Ciência da Informação: contribuições da Colômbia e do Brasil. Florianópolis: Rocha gráfica e editora, 2020. p. 25-44.

FIGUEIREDO, N. M. Textos avançados em referência & informação. São Paulo: Editora Polis; APB, 1996.

FREIRE, B. (coord.). Biblioteca do Ailton Krenak. 2021. Disponível em: https://www.notion.so/Biblioteca-do-Ailton-Krenak-cd46ab5c7c4448ffb3111f3c9ef833d9.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

ISAAC, P. A. M.; RODRIGUES, S. F. P. Educação escolar indígena: impactos e novas formas de colonização. Revista Cocar, Belém, v. 11, n. 22, p. 60-86, jul./dez. 2017.

LORDE, A. Irmã outsider: ensaios e conferências. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

LUGONES, M. Colonialidade e gênero. In: HOLLANDA, H. B. (org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. p. 53-83.

MALCLÈS, L. La bibliographie. Paris: Presses Universitaires de France, 1967.

MATHIESEN, K. Informational Justice: A Conceptual Framework for Social Justice in Library and Information Services. Library Trends, v. 64, n. 2, p. 198-225, 2015. DOI: https://doi.org/10.1353/lib.2015.0044

MEY, E. S. Introdução à catalogação. Brasília: Briquet de Lemos, 1995.

MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista brasileira de ciências sociais [online], v. 32, n. 94, e329402, jun. 2017. ISSN 1806-9053. DOI 10.17666/329402/2017. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017

NAUDÉ, G. Bibliographia politica. Venise: F. Baba, 1633.

NOGUEIRA, W. A. “O livro como uma força na História”: a bibliografia como fonte de informação e método de pesquisa. Revista Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 7, n. esp., p. 152-164, ago. 2016. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/118779. Acesso em: 11 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v7iespp152-164

NUNES, M. Biblioteca Ailton Krenak: “uma biblioteca irreverente, que fala, que não pede silêncio”, celebra o pensador indígena. Conexão Planeta. jun. 2021. Disponível em: https://conexaoplaneta.com.br/blog/biblioteca-ailton-krenak-uma-biblioteca-irreverente-que-fala-que-nao-pede-silencio-celebra-o-pensador-indigena/. Acesso em: 16 ago. 2022.

OTLET, P. Tratado de Documentação: o livro sobre o livro teoria e prática. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 2018. 700 p.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. S.;

MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do sul. São Paulo: Edições Almedina SA, jan. 2009. p. 73-117.

QUIJANO, A. “Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina”. In: LANDER, E. (comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: CLACSO, 2000. p. 201-246.

QUIJANO, A. La tensión del pensamiento latinoamericano [1987]. In: QUIJANO, A. Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Buenos Aires: CLACSO, 2014. p. 697-704.

ROMEIRO, N. L.; SANTOS, B. A. Bibliografia lilás: Lesboteca e a construção de um catálogo bibliográfico para visibilidade lésbica. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 25, n. esp., p. 01-22, 2020. ISSN 1518-2924. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e73458. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e73458

RUBI, M. P. Política de indexação para construção de catálogos coletivos em bibliotecas universitárias. 2008. 166 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2008.

SEGATO, R. Crítica da colonialidade em oito ensaios: e uma antropologia por demanda. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

SELVAGEM – CICLO DE ESTUDOS SOBRE A VIDA. Selvagem em ciclo. 2018. Disponível em: https://selvagemciclo.com.br/. Acesso em: 8 jan. 2022.

SOUSA, B. P.; FUJITA, M. S. L. Do catálogo impresso ao on-line: algumas considerações e desafios para o bibliotecário. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 59-75, jan./jun. 2012.

THOMPSON, P. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

SEMINÁRO INTERNACIONAL A ARTE DA BIBLIOGRAFIA, 8, 2021. São Carlos. Anais [...]. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2021. Tema: Bibliografia e Justiça Social. Disponível em: http://www.telescopium.ufscar.br/index.php/viii/viii/schedConf/presentations. Acesso em: 8 jan. 2023.

SHERA, J. H.; EGAN, M. E. Catálogo sistemático: princípios básicos e utilização. Brasília: Ed. UnB, 1969.

SILVA, F. C. G. Colonialidade do saber e dependência epistêmica na Biblioteconomia: reflexões necessárias. In: CARDONA, N. D.; SILVA, F. C. G (org.). Epistemologias latino-americanas na Biblioteconomia e Ciência da Informação: contribuições da Colômbia e do Brasil. Florianópolis: Rocha gráfica e editora, 2020. p. 119-202.

SOUZA, W. E. R. O catálogo editorial e a bibliografia como fontes de pesquisa: avanços e desafios na era digital. InCID: Revista Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 7, n. esp., p. 202-223, ago. 2016. DOI 10.11606/issn.2178-2075.v7iespp202-223. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v7iespp202-223

Published

22/09/2023

Issue

Section

International Dossier Bibliography and Social Justice