Open governmental data modeling for mapping similar school networks in the Microregion of Salvador - Bahia

Authors

  • Eneida Santana de Ávila Goulart Instituto Federal da Bahia
  • Tereza Kelly Gomes Carneiro Instituto Federal da Bahia
  • Roberto Luiz Souza Monteiro Centro Universitário SENAI (CIMATEC) / Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
  • Bruna Bomfim Lessa dos Santos Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.18225/ci.inf.v53i.6713

Keywords:

dados abertos governamentais, governança educacional, visualização da informação; análise de redes complexas, análise de redes complexas, rede municipal de ensino – Salvador/Bahia

Abstract

Introduction: The aim of this study is to represent similar schools located in the urban locality of the Microregion of Salvador - Bahia, to identify possible paths for collaboration among them, using the Technical Note "Profile of Similar Schools" 2014 from INEP as a basis. Methodology: Social network analysis and modeling from open governmental data were employed to investigate the interconnection between schools, considering their similar characteristics and educational indicators. Results: The open data includes information on school performance and socioeconomic levels, processed and analyzed through algorithms and the development of specific software. The study resulted in the web visualization of a multidimensional network, with several possibilities for analysis, showing that, out of the 408 schools, each one establishes connections with at least 70 other schools on average. Conclusion: This interconnection suggests the trend of schools to share similar features, offering potential to promote collaboration and sharing of resources and successful educational practices, contributing to better governance in education in the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eneida Santana de Ávila Goulart, Instituto Federal da Bahia

    Doutora em Difusão do Conhecimento, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

    Bibliotecária- documentalista no Instituto Federal da Bahia (IFBA), Camaçari, Bahia, Brasil.

  • Tereza Kelly Gomes Carneiro, Instituto Federal da Bahia

    Doutora em Difusão do Conhecimento, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil. Professora no Instituto Federal da Bahia (IFBA), Camaçari, Bahia, Brasil.

  • Roberto Luiz Souza Monteiro, Centro Universitário SENAI (CIMATEC) / Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

    Pós-doutorado em Modelagem Computacional e Tecnologia, Centro Universitário SENAI (CIMATEC), Salvador, Bahia, Brasil. Professor no Centro Universitário SENAI (CIMATEC), Salvador, Bahia, Brasil e da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Alagoinhas, Bahia, Brasil.

  • Bruna Bomfim Lessa dos Santos, Universidade Federal da Bahia

    Doutora em Ciência da Informação, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil.

    Professora na Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil.

References

BARABÁSI, A. Linked: a nova ciência das networks. Tradução: Jonas Pereira dos Santos. São Paulo: Leopardo, 2009.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis: Editora da UFSC, 2015.

BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Nota técnica: Perfil Escolas Similares. Brasília: INEP, 2014. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/prova_brasil_saeb/resultados/2013/nota_tecnica_perfil_de_escolas_similares.pdf. Acesso em: 1 abr. 2023.

BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Indicador de nível socioeconômico do SAEB 2019: Nota Técnica. Brasília, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/indicador_nivel_socioeconomico_saeb_2019_nota_tecnica.pdf. Acesso em: 1 fev. 2022.

CARNEIRO, T. K. G.; BARRETO, R. S. F. D.; MONTEIRO, R. L. S.; PEREIRA, H. B. B. Un modelo de gestión pedagógica a distancia basado en Affinity Networks. Obra digital, [s. l.], n. 14, p. 13–33, 2018. DOI: 10.25029/od.2017.146.14. Disponível:http://revistesdigitals.uvic.cat/index.php/obradigital/article/view/146. Acesso em: 1 abr. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Microrregiões. [S. l.], 2022. Disponível em: https://bit.ly/3IHcmcB. Acesso em: 5 abr. 2023.

MORETTIN, P. A.; BUSSAB, W. O. Estatística básica. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2010.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (OECD). Relatórios Econômicos da OCDE. Brasil, 13 nov. 2018. Site. Disponível em: https://static.poder360.com.br/2018/02/ocde-relatorio-brasil-2018.pdf Acesso em: 25 de mar. 2022

SANTOS, M. Por uma nova geografia: da crítica da geografia a uma geografia crítica. São Paulo: Hucitec, 1978.

WANG, X.; HE, X.; CAO, Y.; LIU, M.; CHUA, T.-S. Kgat: Knowledge graph attention network for recommendation. In: Proceedings of the 25th ACM SIGKDD International Conference on Knowledge Discovery and Data Mining. 25., 2019, New York. Anais […]. New York: Association for Computing Machinery, 2019. Disponível: https://doi.org/10.1145/3292500.3330989. Acesso em: 2 jul. 2023.

Published

18/07/2024