GAMES FOR TEACHING BOTANY
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v53i3.7238Keywords:
jogos didaticos, ensino de botanica, inovacaoAbstract
he use of games in the classroom benefits student learning by enabling the development of new skills, thereby facilitating the incorporation of gamification. This approach applies motivational factors, employs typical game elements, and fosters learning through the delivery of rewards. Educational games should have clear objectives to promote and enhance the development of concepts and skills. The objective of this work is to develop and disseminate botanical and biological games in public and private schools. We have a collection of two digital games and free e-books, and we are in the process of developing an additional digital game and free e-book.
Downloads
References
CRUZ, S.M.S. et al. Relato de um experimento piloto de uma Fábrica de Software Baseada em Métodos Ágeis”. Anais do XVII ENAPET, Recife-PE. 2013.
FERNANDES, N. A. Uso de jogos educacionais no processo de ensino e de aprendizagem. 2010. 62 f. Monografia (Especialização) - Curso de Mídias na Educação, Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Alegrete - RS, 2010.
FIGUEROA, S.F.R. Plantas e seres humanos no cotidiano do cidadão: Uma linguagem sensível para uma abordagem ecológica. Dissertation, University of Porto. 200p. 2022.
MARINS, D. R. Um processo de gamificação baseado na teoria da autodeterminação. 2013. 125 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Engenharia de Sistemas e Computação, COPPE, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
SILVA, S. G. Jogos educativos digitais como instrumento metodológico na educação infantil. Disponível em https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/tcc_4.pdf
VIEIRA, A.C.M.; FERREIRA, A.P.R.C.; SOUZA, M.A.A.; CRUZ, S.M.S., CRUZ, P.V., CERCEAU, R.; OLIVEIRA, T.E.S. Esta planta é para ver ou para comer? Jogo educativo “Pavê ou pacumê”. 1ª edição. Rio de Janeiro. Editora Cerceau. 69p. 2021.
VIEIRA, A.C.M.; SOUZA, M.A.A.; KONNO, T.U.P.; FERREIRA, A.P.R.C.; CRUZ, P.V., CRUZ, S.M.S., CERCEAU, R.; OLIVEIRA, T.E.S.; MADUREIRA, G.L.P. Quis Botânico Conhecendo as plantas – Volume 1. 1ª edição. Rio de Janeiro. Editora Cerceau. 64p. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Cláudia de Macêdo Vieira, Mariana Aparecida de Almeida Souza, Sergio Manuel Serra da Cruz, Ana Paula Ribeiro de Carvalho Ferreira, Ana Beatriz Dias de Lara Siqueira , Marco Antonio da Silva Vieira , Filipe Fernandes de Oliveira , Gabriel Lima Prisco Madureira , Thiago Eliezer Siqueira de Oliveira , Pedro Vieira Cruz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.