The habermasian theory in a training movement carried out during the covid-19 pandemi

the mediating functions in focus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/logeion.2022v9nesp.p496-510

Keywords:

As funções mediadoras de Habermas. Gestores públicos de educação. Formação continuada. Pandemia de Covid-19.

Abstract

Considering the importance of continuing education processes for education professionals, the objective is to analyze a training movement of Special Education Managers in 2020, during the Covid-19 pandemic, through the mediating functions of the theory and practice relationship, sustained in the theoretical framework of Habermas and the authors Carr and Kemmis. A qualitative documental analysis of the Study-Reflection Group: Special Education Management as a formative process is carried out. The study-reflection groups are based on action-research and constitute self-reflective groups. The performance of the functions is identified through the training actions organized and implemented in a cyclical movement during the analyzed period, in addition, the

data point to positive gains when it comes to the self-reflective development and the emancipation of the subjects involved, the mediating functions of the theory and practice relationship. The identification of mediating functions constitutes an important means of investigating the conditions that make it possible to generate knowledge that is valuable for educational networks. The need to discuss, think and invest in critical formations is defended as a way to break paradigms established in the midst of an instrumental rationality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. L. de. Diálogos sobre pesquisa-ação: concepções e perspectivas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.

BARBIER, R. Pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. Brasília: Líber Livro Editora, 2007.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB 2/2001. Diário Oficial da União, Brasília, 14 de setembro de 2001. Seção 1E, p. 39-40.

CARR, W.; KEMMIS, S. Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Tradução de J. A. Bravo. Barcelona: Martinez Roca, 1988.

DINIZ-PEREIRA, J. E. A pesquisa dos educadores como estratégia para construção de modelos críticos de formação docente. In: ZEICHNER, K. M.; DINIZ-PEREIRA, J. E. (org.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011.

FRANCO, M. A. S. Pedagogia da Pesquisa-Ação. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set./dez. 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 52 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GIVIGI, R. C. N.; ALC NTARA, J. N. Reflexões sobre a relação teoria-prática na formação continuada de gestores. In: ALMEIDA, M. L; CAETANO, A. M (Orgs.) Formação e gestão em Educação Especial: a pesquisa-ação em foco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.

GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Effective evaluation. San Francisco: Jossey-Bass, 1981.

HABERMAS, J. Teoria do agir comunicativo: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

HABERMAS, J. Verdade e Justificação: ensaios filosóficos. São Paulo: Edições Loyola, 2004b.

JESUS, D. M. de; PANTALEÃO, E.; ALMEIDA, M. L. de. Formação continuada de gestores

públicos de educação especial: políticas locais para a inclusão escolar. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, [S. l.], v. 23, p. 1-23, 2015.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 116, p. 1106-1133, out./dez. 2017.

PINTO, José Marcelino de Rezende. A teoria da ação comunicativa de Jürgen Habermas:

conceitos básicos e possibilidades de aplicação à administração escolar. Paidéia, FFCLRP,

Rib. Preto, fev/ago, p. 77-96, 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/n8-

/07.pdf. Acesso em: 22 jan 2021.

SILVA, N. V. da. A gestão de Educação Especial e a formação continuada da rede municipal de ensino de Marataízes/ES: A pesquisa-ação em foco. 2019. 281 f. Dissertação (Mestrado em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Naturais e da Saúde. Alegre, 2019.

ZEICHNER, K. M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na

formação docente. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.

Published

15/12/2022

How to Cite

The habermasian theory in a training movement carried out during the covid-19 pandemi: the mediating functions in focus. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, p. 496–510, 2022. DOI: 10.21728/logeion.2022v9nesp.p496-510. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6192.. Acesso em: 20 may. 2024.