Chatbot

impacts on the academic environment of a university in Rio de Janeiro

Authors

  • Emiliano Carlos Serpa Castor Universidade Santa Úrsula (USU); Instituto Infnet
  • Adriana Lopes Fernandes
  • Ana Carolina de Gouvêa Dantas Motta Doutora em Engenharia de Produção - COPPE/UFRJ Professora do Mestrado Profissional - MPGTQAC/USU http://orcid.org/0000-0001-5918-6274
  • Rodrigo Batista Garcia Universidade Santa Úrsula (USU)
  • Artemiso Ferreira Lima

DOI:

https://doi.org/10.21721/p2p.2021v8n1.p71-92

Keywords:

Technological management, Information management, Higher education organization, Chatbot, Artificial intelligence

Abstract

This article aims to analyze what are the positive and negative aspects in the use of chatbots in a private Higher Education Institution (IESP) to serve the student body. It was observed that after incorporating a chatbot in IESP Y, the accuracy in serving the student body and candidates increased, which contributed to better numbers of student retention, and that, once in operation, stop using this tool would be harmful to the business. It is possible to assess how important this tool is in an organization, as it provides practicality and agility in the execution of processes. The present research presented limitations regarding the sample size, that is, the application of the positive points and the learning of the negative points, cannot be extended to other institutions without new analyzes being made beforehand. This work was carried out from a field research that resulted in interviews with guidelines and documentary analysis from the point of view of the theoretical framework.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Carolina de Gouvêa Dantas Motta, Doutora em Engenharia de Produção - COPPE/UFRJ Professora do Mestrado Profissional - MPGTQAC/USU
    Ana Carolina de Gouvêa Dantas Motta
    Doutora em Engenharia de Produção - COPPE/UFRJ
    Professora do Mestrado Profissional - MPGTQAC/USU

References

AQUINO, Victor Hugo de Oliveira. Desenvolvimento e aplicações de chatbot. Revista Terra & Cultura: Cadernos de Ensino e Pesquisa, [s. l.], v. 34, 31 jul. 2018. Disponível em: http://periodicos.unifil.br/index.php/Revistateste/article/view/297. Acessado em 20/05/2020.

AXELOS Global Best Practice. ITIL foundation - ITIL 4 edition. Reino Unido: TSO, 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Resolução 466/2012. Conselho Nacional de Saúde. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acessado em 02/07/2020.

CARLZON, Jan. A hora da verdade. Rio de Janeiro: Sextante, 2005.

CORREIA, Mafalda Pinto. A evolução dos chatbots e os seus benefícios para marcas e consumidores. Orientador: Fátima Patrícia Nunes da Encarnação Marques Dias Soares. 2018. Dissertação (Mestrado) - Ciências da Comunicação – Comunicação, Marketing e Publicidade, Universidade Católica Portuguesa, [S. l.], 2019. DOI http://hdl.handle.net/10400.14/27105. Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/handle/10400.14/27105. Acessado em 27/05/2020.

DICIO. Dicionário on-line de português. Disponível em https://www.dicio.com.br/aurelio-2/ Acessado em 04/12/2020.

FREITAS, Marcos Airton de Sousa; FREITAS, Gabriel Belmino. Inteligência artificial e machine learning: Teoria e Aplicações. 1. ed. [S. l.: s. n.], 2020. E-book. Edição Kindle

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

HURWITZ, Judith; MORRIS, Henry; SIDNER, Candace; KIRSCH, Daniel. Augmented intelligence: the business power of human–machine collaboration. Estados Unidos da América: CRC Press, 2019.

JÚNIOR, Ciro Ferreira de Carvalho; CARVALHO, Kely Rejane Souza dos Anjos de. Chatbot: uma visão geral sobre aplicações inteligentes. Revista Sítio Novo, [s. l.], v. 2, ed.2, 2018. Disponível em: http://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/view/140. Acessado em 12/05/2020.

MACIEL, Herison Bezerra Ferramentas, Criação de chatbot – Maciel O Robô Acadêmico, Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Federal do Ceará, Campus de Russas, Curso de Engenharia de Software, Russas, 2019. <http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/43424> Acessado em 12/05/2020.

MESQUITA, Claudio Tinoco. Inteligência artificial e machine learning em Cardiologia – Uma Mudança de Paradigma. Int. J. Cardiovasc. Sci., Rio de Janeiro, v.30, n.3, p.187-188, Junho 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2359-56472017000300187&lng=en&nrm=iso> Acessado em 12/05/2020.

OLIVEIRA, Natália; COSTA, Allan; ARAUJO, Diovanni; PORTELA, Carlos. HelpCare: Um Protótipo de Chatbot para o Auxílio do Tratamento de Doenças Crônicas. Anais Principais do XIX Simpósio Brasileiro de Computação Aplicada à Saúde Artigos Curtos, [s. l.], 11 jun. 2019. DOI https://doi.org/10.5753/sbcas.2019.6263. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbcas/article/view/6263. Acessado em 10/06/2020.

SOUZA, Roger Florzino de. Desenvolvimento de chatbot aplicado ao atendimento de clientes em e-business. 2018. Trabalho de Conclusão (Graduação) - Universidade Federal de Santa Catarina. Campus Araranguá, Curso de Engenharia de Computação. [S. l.], 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/187968. Acessado em 12/05/2020.

TEIXEIRA, João de Fernandes. Inteligência artificial: como ler filosofia. 1. ed. [S. l.]: PAULUS, 2014. E-book. Edição do Kindle.

VERGARA, SYLVIA CONSTANT. Projetos e relatórios de pesquisa em Administração. 2. ed. São Paulo: Editora Atlas S/A, 1998.

Published

28/09/2021

How to Cite

CASTOR, Emiliano Carlos Serpa; FERNANDES, Adriana Lopes; DE GOUVÊA DANTAS MOTTA, Ana Carolina; GARCIA, Rodrigo Batista; LIMA, Artemiso Ferreira. Chatbot: impacts on the academic environment of a university in Rio de Janeiro. P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 8, n. 1, p. 71–92, 2021. DOI: 10.21721/p2p.2021v8n1.p71-92. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/5760.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

1-10 of 134

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)