DISINFORMATION AND FAKE NEWS IN EDUCATION
Development of critical skills in the digital age
DOI:
https://doi.org/10.21728/p2p.2024v10n2e-6756Keywords:
Desinformação, Fake news, Educação, Habilidades críticasAbstract
In the digital age, the spread of fake news and misinformation is an increasingly relevant problem, which makes it difficult to verify the veracity of information. The research aims to establish strategies for the development of critical skills in the digital age in order to combat the dissemination of misinformation and fake news in education, through the analysis of dissemination processes; survey of strategies for the development of critical skills for education in the digital world and mapping through the method of systematic literature review of relevant research on disinformation and fake news in education. The bibliometric study collected 29 publications from the Reference Database of Journal Articles in Information Science, allowing the analysis of 20 after exclusions.
Downloads
References
ACRL. ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES. Framework for information literacy for higher education. Chicago: ACRL, 2016.
AIDAR, F.; ALVES, J. C. Como não ser enganado pelas fakes news. São Paulo: Moderna, 2019.
BANNIGAN, K.; DROOGAN, J.; ENTWISTLE, V. Systematic reviews: what do they involve? Nursing Times, v. 93, n. 18, p. 52-53, 1997.
BAKIR, V.; MCSTAY, A. Fake news and the economy of emotions: problems, causes, solutions. Digital Journalism, v. 6, n. 2, p. 154–175, 2018. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/21670811.2017.1345645?journalCode=rdij20. Acesso em: 08 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1345645
BERKOWITZ, D.; SCHWARTZ, D. A. Miley, CNN and the onion: when fake news becomes realer than real. Journalism Practice, v. 10, n. 1, p. 1–17, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17512786.2015.1006933. Acesso em: 08 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2015.1006933
BRISOLA, A.C.; ROMEIRO, N.L. A competência crítica em informação como resistência: uma análise sobre o uso da informação na atualidade. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, Online First, 2018. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/issue/view/82. Acesso em: 27 jun. 2023.
CANCLINI, N. G. Sociedade do conhecimento: a construção intercultural do saber. In: CANCLINI, N. G. Diferentes, desiguais, desconectados: mapas da interculturalidade. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
CHIAVENATO, I. Administração nos novos tempos: novos horizontes em administração. São Paulo: Manole, 2014.
DOYLE, A.; OLINTO, G. Práticas de ensino críticas de competência em informação, mídias e tecnologias digitais e a desconstrução de estereótipos de gênero. Informação & Informação, v. 26, n. 4, p. 575-594, 2021. DOI: 10.5433/1981-8920.2021v26n4p575 Acesso em: 08 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n4p575
DUDZIAK, E. A. A information literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001. 187f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação e Documentação) – Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
FERREIRA, M. P. A bibliometric study on ghoshal´s managing across borders. The Multinational Business Review, v. 19, n. 4, p. 357-375, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/285865569_A_bibliometric_study_on_Ghoshal's_managing_across_borders. Acesso em: 20 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1108/15253831111190180
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835.Acesso em: 16 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.
GASQUE, K. C. G. D. Competência em Informação: conceitos, características e desafios. Atoz, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 5-9, jan./jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.5380/atoz.v2i1.41315
GASKELL, G. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes. 2002.
HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ-COLLADO, C.; BAPTISTA-LUCIO, M. del P. Metodologia de Pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
LEVINE, Peter. The problem of online misinformation and the role of schools. Studies in Media & Information Literacy Education. v. 5, n. 1, p. 1-11, 2005. DOI: https://doi.org/10.3138/sim.5.1.003
LIBÂNEO, J. C. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar, Curitiba, n. 24, p. 113-147, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.352
LIMA, M. S.; SOARES, B. G.; BACALTCHUK, J. Psiquiatria baseada em evidências. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 22, n. 3, p. 142-146, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-44462000000300010
PALETTA, F. C.; UEKI, G. H. A informação como agente de mudanças nas organizações. Revista Conhecimento em Ação, v. 4, n. 2, p. 146-155, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/127425. Acesso em: 07 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.47681/rca.v4i2.26989
ROBBINS, S.P. JUDGE, T.A. SOBRAL, F. Comportamento organizacional: teoria e prática no contexto brasileiro. Tradução: Rita de Cássia Gomes. 14 ed. São Paulo: Pearson Prentice hall, 2010.
SILVA, R. C.; SANTOS, B. R. P.; OTTONICAR, S. L. C.; DAMIAN, I. P. M. O protagonismo da competência em informação no contexto das fake news: dados de pesquisa, propostas e reflexões. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 15, p. 351-374, 2022. DOI: 10.26512/rici.v15.n2.2022.36755 Acesso em: 07 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.26512/rici.v15.n2.2022.36755
UNESCO. Media and information literacy (MIL). Paris: UNESCO, 2010.
YATES, B. L. Media literacy and the policymaking process: a framework for understanding influences on potential educational policy outputs. Studies in Media & Information Literacy Education. 2004. Retrieved November 22, 2022 from the World Wide Web: http://www.utpjournals.com/jour.ihtml?lp=simile/issue13/yatesX1.html DOI: https://doi.org/10.3138/sim.4.1.003
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcel Felipe Ferreira de Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal is published under the Creative Commons - Attribution - Noncommercial - Share Alike 3.0 Brazil.
The published work is considered collaboration and therefore the author will not receive any remuneration for this as well as anything will be charged in exchange for publication.
All texts are responsibility of the authors.
It’s allowed partial or total reproduction of the texts of the magazine since the source is cited.