Práticas de informação no ambiente escolar
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v18i2.313Keywords:
Ambiente escolar.InformaçãoAbstract
Neste artigo é apresentada parte dos resultados de uma pesquisa realizada junto a alunos do 2° grau do Colégio Pedro II — Unidade de São Cristóvão, RJ, durante o período de 1986/88. Partiu-se de pressupostos teóricos que contextualizam a instituição educacional como uma organização mediadora dos processos informacionais vivenciados na sociedade. Buscando trabalhar novas dimensões do fenômeno informacional, empregou-se uma metodologia qualitativa, a fim de apreender as práticas de informação dos sujeitos no seu cotidiano, assim como as representações que eles elaboram a partir delas, e que, por sua vez, alimentam essas e outras práticas. A observação e a interpretação das ações e das falas dos sujeitos pelo pesquisador levaram a algumas considerações conclusivas a respeito das noções de informação e de usuário de sistemas de informação.
Information practices on scholar environment
Abstract
Data from research made with second grade students of Colégio Pedro II, São Cristóvão units, Rio de Janeiro, during the period of 1986/88 is presented. The conceptual embasament for the study was the assumption that the educational institution is an organization which intermediates the informational processes that occur in the society. A qualitative methodology was applied, in order to grasp the informational practices of the subjects in their daily life, the representations they made out from these practices, and, at the same time, how this action feed other experiences. The observation and interpretation of the actions and speeches of the subjects led to some conclusive considerations towards nations of information and users of information systems.
Downloads
Downloads
Issue
Section
License
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.