Public itinerant libraries: strategy for democratizing access and health promotion
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v51i1.5591Keywords:
Biblioteca itinerante, Leitura, Promoção da Saúde, Relações Comunidade-InstituiçãoAbstract
The library is a fundamental environment for the compilation of information, the spread of knowledge and the dissemination of culture, providing benefits such as the development of skills, creativity and the promotion of health. Despite the countless benefits of contacting books through libraries, there are still weaknesses in the democratization of access. Thus, in order to expand access to reading and its benefits, itinerant libraries were developed. In this sense, this work aims to describe experiences identified in the literature on itinerant and public libraries developed by projects as a health promotion strategy and impact on quality of life. An integrative literature review was carried out through the Virtual Health Library, PubMed and Google Scholar, 9 studies were analyzed that met the established inclusion and exclusion criteria. Despite the benefits of itinerant libraries to expand reading opportunities, it is necessary to encourage the creation and expansion of this type of library, to expand contact with the book, promoting learning, entertainment and health promotion.
Downloads
References
ALVES, A.; ROMÃO, L.M.S. Leitura de Barraco: efeitos de leitura em uma Biblioteca Itinerante. CRB-8 Digital, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 27-34, 2010. Disponível em: <https://brapci.inf.br/index.php/res/v/9538>. Acesso em: 19 jan. 2022.
ARAÚJO, E.A.; BRASILINO, F.N. Biblioteca itinerante: um estudo de caso do Projeto BiblioSESC, da rede SESC, como incentivo à leitura em uma escola na zona norte de Teresina (PI). Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, v. 3, n. 2, p. 1-11, 2014. Disponível em: <https://brapci.inf.br/index.php/res/v/61990>. Acesso em: 19 jan. 2022.
ASSIS, M.B.; PALHARES, M.L. Biblioteca popular Unilavras: biblioteca itinerante como mecanismo de promoção da cidadania, cultura e lazer. Ciência da Informação, Brasília, v.12, n. 2, p. 488-497, 2017. DOI: 10.22478/ufpb.1981-0695.2017v12n2.36595.
BASTOS, G.G.; ROMÃO, L.M.S. Sentidos de leitura em bibliotecas nomeadas alternativas. Biblionline, João Pessoa, v. 6, n. 1, p. 1-9, 2010. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/4900>. Acesso em: 19 jan. 2022.
BERNARDINO, M.C.R.; SUAIDEN, E.J. O papel social da biblioteca pública na interação entre informação e conhecimento no contexto da ciência da informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 29-41, 2011. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1257>. Acesso em: 19 jan. 2022.
FERRAZ, M.N.; PAIVA, M.A.M.; REIS, D.C. O Espaço Leitura da UFMG: uma biblioteca pública dentro da biblioteca universitária. Bibliotecas Universitárias: Pesquisas, Experiências e Perspectivas, Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p. 19-32, 2017. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistarbu/article/view/3096>. Acesso em: 19 jan. 2022.
GANONG, L.H. Integrative reviews of nursing research. Research In Nursing & Health, v. 10, n. 1, p. 1-11, 1987. DOI: 10.1002/nur.4770100103.
GOMES, G.M.R.; ALMEIDA, A.A.; CARVALHO, W.M. Organização e acesso à informação em bibliotecas móveis: o caso do programa carro-biblioteca: frente de leitura do CENEX/ECI/UFMG. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS: a biblioteca universitária como laboratório na sociedade da informação, 17., 2012, Gramado. Anais... Porto Alegre: UFRGS, 2012. p. 1-13.
JESUS, I.P.; SANTOS, R.R.; SOUSA, A.C.M. A biblioteca móvel e o hábito da leitura: estudo de caso do bibliosesc em bairros de salvador. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 22, n. 50, p. 102-113, 6 2017. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2017v22n50p102>. Acesso em: 19 jan. 2022.
MENDONÇA, N.R.S. O desafio da democratização da leitura. Revista SymposiuM, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 36-39, 2000. Disponível em: <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/3096/3096.PDF>. Acesso em: 19 jan. 2022.
NASCIMENTO, M.E.S. Bibliotecas itinerantes: literatura como ferramenta para o desenvolvimento de leitores. In: XII CONGRESSO NACIONAL DE LINGUÍSTICA E FILOLOGIA, 10., 2008, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: CIFEFIL, 2009. v. 12, p. 65-70.
SANTOS, J.M. O Processo Evolutivo das Bibliotecas da Antiguidade ao Renascimento. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 175-189, 2012. Disponível em: <https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/237>. Acesso em: 19 jan. 2022.
SILVA, C.R. A leitura no contexto escolar. São Paulo: Ícone, 1990.
SOUZA, C.M. Biblioteca: uma trajetória. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE BIBLIOTECONOMIA, 3., 2005, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: III Congresso Internacional de Biblioteconomia, 2005. p. 01-12.
TABOSA, H.R.; PEREIRA, F.O. Biblioteca itinerante: quando o cidadão não vai à biblioteca, ela vai até o cidadão. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v. 13. n. 4, 2012. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/264496005_Biblioteca_itinerante_quando_o_cidadao_nao_vai_a_biblioteca_ela_vai_ate_o_cidadao>. Acesso em: 19 jan. 2022.
VICENTINI, L.A. et al. O papel da biblioteca universitária no incentivo à leitura e promoção da cidadania. Biblios: Journal Of Librarianship And Information Science, Lima, v. 8, n. 27, 2007. Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16102706>. Acesso em: 19 jan. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fernanda Gonçalves de Souza, Karla Rona da Silva, Ana Paula de Lima Bezerra, Bárbara Aguiar Silva Oliveira, Isadora Oliveira Gondim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.