Perceptions about infodemic in the context of a syndemic from an extension course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18225/ci.inf.v51i2.5616

Keywords:

Infodemia, Desigualdade Social, Análise de conteúdo

Abstract

In 2020, we live in obscure times of a health crisis due to the Sars-CoV-2 syndemic that opened up perverse social inequality and the inability to provide all basic public services with the legitimation of necropolitics and nefarious arguments. There was also a vertiginous growth of information, which was transmitted mainly by social media, with a global reach and which was not always accurate. In the midst of this scenario, an extension course was promoted in order to facilitate the dialogue and exchange of knowledge between the community and the university, thus overcoming the discourse of academic hegemony and replacing it with the idea of ​​an alliance with movements, sectors and social organizations. In this work, the speeches of the course participants in relation to the texts produced during the course were analyzed, taking as a pillar the content analysis of Bardin (2002). Participants pondered, among other aspects, about underreporting, social inequality and the search for reliable information. We conclude with the understanding of the importance of facing the verb to hope as an imperative; not as a way to conform, but to resist and try to seek solutions together.

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Author Biographies

  • Fabiana de Freitas Poso, UFRJ

    Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - Rio de Janeiro, RJ - Brasil. Mestre em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) – RJ - Brasil. Professora da Secretaria Estadual de Educação (SEEDUC) e da Secretaria Municipal de Educação  (SME) – Brasil.

  • Suellen Cristine Isidoro Ribeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - Rio de Janeiro, RJ - Brasil. Mestre em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ) – RJ - Brasil. Professora de História da Prefeitura Municipal de Araruama (PMA) - Brasil.

  • Marcius Vinicius Borges Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutorando em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - Rio de Janeiro, RJ - Brasil. Mestre em Educação Agrícola pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) – RJ - Brasil.  

  • Bruno Andrade Pinto Monteiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutor em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) – RJ - Brasil. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - RJ - Brasil.

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Published

03/02/2022

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Articles