Perceptions about infodemic in the context of a syndemic from an extension course
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v51i2.5616Keywords:
Infodemia, Desigualdade Social, Análise de conteúdoAbstract
In 2020, we live in obscure times of a health crisis due to the Sars-CoV-2 syndemic that opened up perverse social inequality and the inability to provide all basic public services with the legitimation of necropolitics and nefarious arguments. There was also a vertiginous growth of information, which was transmitted mainly by social media, with a global reach and which was not always accurate. In the midst of this scenario, an extension course was promoted in order to facilitate the dialogue and exchange of knowledge between the community and the university, thus overcoming the discourse of academic hegemony and replacing it with the idea of an alliance with movements, sectors and social organizations. In this work, the speeches of the course participants in relation to the texts produced during the course were analyzed, taking as a pillar the content analysis of Bardin (2002). Participants pondered, among other aspects, about underreporting, social inequality and the search for reliable information. We conclude with the understanding of the importance of facing the verb to hope as an imperative; not as a way to conform, but to resist and try to seek solutions together.
Downloads
References
BRITTO, D. M. C.; MELLO, I. C. O estudo dos vírus por intermédio da desmistificação de fake news – um relato de experiência. In: Congresso Nacional Universidade, EaD e Software Livre. Anais ... Minas Gerais: UFMG, 2020.
CAMPOS, C. J. G. Método de Análise de Conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 57, n. 5, p. 611-614, 2004.
CATAPANO, A. E. A avaliação da performance no canto lírico: uma análise de conteúdo. 266 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade de Brasília, Brasília, 2006.
CHAVES, M.; MELO, L. Educação midiática para notícias: histórico e mapeamento de iniciativas para combater a desinformação por meio da educação. Revista Mídia e Cotidiano, v. 13, n.3, p. 62 – 82, 2019.
CORDEIRO et al. Desinformação na cultura digital: reflexões a partir da Democracia Cognitiva e do Diálogo de Saberes. Revista Observatório, vol.6, n.6, p. 1-22, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 9a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FRIAS FILHO, O. O que é falso sobre fake news. Revista USP, n. 116, p. 39-44, 2018.
GALHARDI, C. P et al. Fato ou Fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da Covid-19 no Brasil. Ciências & Saúde Coletiva, v. 25, p. 4201-4210, 2020.
GOMES, G.; VILAR, K.; Análise do projeto de lei das fake News em perspectiva das eleições. Revista de Direito, v. 12, n. 2, p. 1-16, 2020.
GOMES, S. F.; PENNA, J. C. B. O.; ARROIO, A. Fake news científicas: percepção, persuasão e letramento. Ciência & Educação, v. 26, p. 1-13, 2020.
HUMAN RIGHTS WATCH. Relatório Mundial 2020. Disponível em: https://www.hrw.org/pt/world-report/2020/country-chapters/336671 . Acesso em: 13 de janeiro de 2021.
LEVINSON, P. Fake News in Real Context. New York: Connected Editions, 2016. Edição Kindle.
LIMA, N. et al. Educação em ciências nos tempos de pós-verdade: reflexões metafísicas a partir dos estudos das ciências de Bruno Latur. Revista Brasileira de Educação em Ciências, n. 19, p.155-189, 2019.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: N-1 edições, 2018.
NAVARRO, J. H. N. et al.Necropolítica da pandemia pela covid-19 no Brasil: quem pode morrer? Quem está morrendo? Quem já nasceu para ser deixado morrer? Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/901/1262. Acesso em 26 de dezembro de 2020.
OPAS/OMS. Entenda a infodemia e a desinformação na luta contra a covid-19.
Disponível em: <https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/52054/Factsheet-
Infodemic_por.pdf?sequence=14>. Acesso em 13 de janeiro de 2021.
PETRÓ, G. Brasil tem 1.271 mortes por coronavírus em 24 horas, mostra consórcio de veículos de imprensa; são 59.656 no total.
Disponível em https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2020/06/30/casos-e-mortes-por-coronavirus-no-brasil-30-de-junho-segundo-consorcio-de-veiculos-de-imprensa.ghtml. Acesso em 23 de dezembro de 2020.
PRADO, M. F. et al. Análise da subnotificação de COVID-19 no Brasil. Revista Brasileira de Terapia Intensiva, v. 32, n. 2, p. 224 – 228, 2020.
PRETE, R. Brasil tem 1.271 mortes por coronavírus em 24 horas, mostra consórcio de veículos de imprensa; são 59.656 no total. Disponível em https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2020/06/30/brasil-tem-1271-mortes-por-coronavirus-em-24-horas-mostra-consorcio-de-veiculos-de-imprensa-sao-59656-no-total.ghtml. Acesso em 13 de janeiro de 2021.
SANTOS, F. M. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 1, p. 383 – 387, 2012.
SIMONETTO, C. R. C.; APOLLONI, R. W. Fake News, Pós-verdade, Fact-checking e Jornalismo de Dados: Um Pequeno Glossário para o Jornalismo. In: XX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul. Anais ... Porto Alegre: UniRitter, 2019.
TEIXEIRA, A. Fake News contra a vida: desinformação ameaça vacinação de combate à febre amarela, DISSERTAÇÃO (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifica Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, p. 97, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fabiana de Freitas Poso, Suellen Cristine Isidoro Ribeiro, Marcius Vinicius Borges Silva, Bruno Andrade Pinto Monteiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.