Analysis of knowledge production in Applied Social Sciences in Scientific Initiation
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v52i2.5962Keywords:
Scientific production, Scientific communication, Programa Institucional de Bolsas de Iniciação CientíficaAbstract
Higher education institutions have among their basic functions the scientific production arising from the various activities performed by it, such as through the scholarships for scientific initiation, so that one way to measure and highlight the constitution of knowledge is the mapping of these publications. This article aims to analyze the scientific production of the projects of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica of the Federal University of Ceará, as well as to understand which means of communication are being adopted by the program's researchers. This is an exploratory, descriptive and documental research, with a quantiqualitative approach and has as method the case study. It uses as a data collection instrument the scientific initiation reports, mapping those with and without productions and their different typologies, and has as a cutout the areas of knowledge linked to the Applied Social Sciences. It statistically analyzes the collected data, based on theoretical propositions associated with the search for the Qualis of the publications on the Plataforma Sucupira of the Coordination of Superior Level Staff Improvement. The results show the existence of scientific productions arising from scientific initiation projects and indicate that it is used predominantly articles in journals and annals of events for the dissemination of studies. It concludes that the mapping of the scientific productions of these projects can be representative of what has been produced at the university, making it possible to meet the institutional demands, of science and society, and, therefore, to contribute to the training of the scientific initiation scholarship student, one of the main objectives of the program.
Downloads
References
BIAVA, L.; PAGANI, C.; OLIVEIRA, G. C. de. Indicadores de pesquisa científica como ferramenta para a gestão na universidade. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE GESTÃO UNIVERSITÁRIA, 17., 2017, Mar del Plata. Anais... Mar del Plata: [s. n.], 2017. p. 1-17. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BASR/article/view/695. Acesso em: 02 jan. 2021.
CANAAN, M. G.; NOGUEIRA, M. A. Bens em disputa no campo universitário: o efeito de fatores socioeconômicos e culturais no acesso à bolsa de iniciação científica. In: MASSI, L.; QUEIROZ, S. L. (Org.). Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Editora UNESP, 2015. 160 p. p. 65-85. Disponível em: http://books.scielo.org/id/s3ny4. Acesso em: 15 jan. 2021.
CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. A formação de novos quadros para CT&I: avaliação do programa institucional de bolsas de iniciação. Brasília, DF: Centro de Gestão e Estudos Estratégicos, 2017. 175 p. Disponível em: https://www.cgee.org.br/documents/10195/734063/2373_PIBIC_Relat%C3%B3rio_completo.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.
CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (Brasil). Iniciação Científica. [Brasília], [201-]. Disponível em: http://memoria2.cnpq.br/web/guest/iniciacao-cientifica. Acesso em: 12 jan. 2021.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (Brasil). Grupo de Trabalho Qualis Livro. Proposta de Classificação de Livros. [Brasília]: CAPES, 2019. 23 p. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/12062019-proposta-de-classificacao-de-livros-gt-qualislivro-pdf/view. Acesso em: 12 jan. 2021.
COSTA, S. Abordagens, estratégias e ferramentas para o acesso aberto via periódicos e repositórios institucionais em instituições acadêmicas brasileiras. Liinc em Revista, Brasília, v. 4, n. 2, p. 218-232, set. 2008. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3175. Acesso em: 06 jan. 2021.
CUNHA, M. B. da; CAVALCANTI, C. R. de O. Dicionário de Biblioteconomia e Arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos, 2008. 451 p. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/34113. Acesso em: 06 jan. 2021.
DROESCHER, F. D.; SILVA, E. L. da. O pesquisador e a produção científica. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 19, n. 1, p. 170-189, jan./mar. 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/37717. Acesso em: 06 jan. 2021.
DURHAM, E. R. As universidades públicas e a pesquisa no Brasil. Nupes, São Paulo, documento de trabalho, v. 9, p. 1-28, 1998. Disponível em: http://nupps.usp.br/downloads/docs/dt9809.pdf. Acesso em: 22 set. 2020.
FAVA-DE-MORAES, F.; FAVA, M. A iniciação científica: muitas vantagens e poucos riscos. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 73-77, mar. 2000. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/26413. Acesso em: 01 jan. 2021.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 220 p.
HOLANDA, P. M. C.; RIBEIRO, J. R.; JESUS, M. C. de. Estudo de caso: aplicabilidade em dissertações na área de ciência da informação. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, [s. l.], v. 13, n. 2, p. 685–703, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/25012. Acesso em: 5 mar. 2022.
MASSI, L.; QUEIROZ, S. L. Apresentação. In: MASSI, L.; QUEIROZ, S. L. (Org.). Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Editora UNESP, 2015. 160 p. p. 7-10. Disponível em: http://books.scielo.org/id/s3ny4. Acesso em: 15 jan. 2021.
PORTAL DE PERIÓDICO DA CAPES. Boletim eletrônico nº 72. Pesquisa brasileira: desempenho e tendências. Brasília, 2016-. 2019. Quinzenal. Disponível em: http://mailer.periodicos.capes.gov.br/?m=119&p=view&pi=ViewBrowserPlugin&uid=11e8f60055a1b7ef8d066f61704ff3c9. Acesso em: 13 set. 2020.
TARGINO, M. das G. Produção e comunicação científica como estratégias da formação profissional do cientista da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 45, n. 1, p. 127-140, jan./abr. 2016. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1890/3425. Acesso em: 29 abr. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação. Apresentação. Fortaleza, [20--]. Disponível em: http://sysprppg.ufc.br/pibic/index.php/apresentacao. Acesso em: 19 out. 2020.
VASCONCELOS, M. C. do N. FARIAS, G. B. de; FARIAS, M. G. G. Comunicação científica: conceitos e relações de poder. In: FARIAS, G. B. de; FARIAS, M. G. G. (Org.). Competência e Mediação da Informação: percepções dialógicas entre ambientes abertos e científicos. São Paulo: Abecin, 2019. 300 p. p. 238-251. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46896. Acesso em: 10 jan. 2021.
WEB OF SCIENCE GROUP (Brasil). A pesquisa no Brasil: promovendo a excelência. São Paulo: Clarivate Analytics, 2019. 42 p. Disponível em: https://discover.clarivate.com/Research_Excellence_Awards_Brazil_Download. Acesso em: 13 set. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andreza Pereira Batista, Gabriela Belmont de Farias
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.