THE RELATIONSHIP OF KNOWLEDGE MANAGEMENT WITH ORGANIZATIONAL PERFORMANCE FROM THE PERCEPTION OF INFORMATION TECHNOLOGY STARTUPS ENTREPRENEURS
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v54i1.6082Keywords:
Corporate entrepreneurship. Knowledge management. Startup. Organizational performance.Abstract
This article aims to present and discuss the results of the research entitled “The relationship of innovation, corporate entrepreneurship and knowledge management with the organizational performance of Brazilian startups in the information technology area under the perception of their entrepreneurs”. For this, a clipping of this research was carried out, aiming to discuss the relationship of the constructs corporate entrepreneurship and knowledge management with organizational performance from the perception of the subjects of this research, Brazilian startups, in an initial stage, in the area of information technology under the perception of of its entrepreneurs. It is characterized as a qualitative, descriptive, multiple case study of analysis. Thirteen (13) research subjects were selected, CTO and CEO, working in 13 (thirteen) different startups. The research results indicate that the constructs corporate entrepreneurship and knowledge management create value for the customer and have a positive impact on organizational performance.
Downloads
References
ANDERSON, David J. (2011). Kanban: Mudança Evolucionário de Sucesso para seu negócio de tecnologia. Hole Press. Sequim, Washington.
ANTONCIC, Jasna A.; ANTONCIC, Bostjan. (2011). Employee satisfaction, intrapreneurship and firm growth: a model. Industrial Management & Data Systems. Vol. 111 No. 4, p. 589-607.
BARDIN, L. (2016). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.
BOM ANGELO, Eduardo. (2003). Empreendedor corporativo: a nova postura de quem faz a diferença. Rio de Janeiro: Campus.
CHOO, Chun Wei. (2006). A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 2. ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo.
DAVENPORT, Elisabeth; CRONIN, Blaise. (2000). Knowledge management: semantic drift or conceptual shift? Journal of Education for Library and Information Science. Vol. 41, no. 4, fall 2000, p. 294-306.
DAVENPORT, Thomas H.; PRUSAK, Laurence. (1998). Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. São Paulo: Campus.
DOLABELA, Fernando. (2008). Oficina do empreendedor: a metodologia de ensino que ajuda a transformar conhecimento em riqueza. Rio de Janeiro: Sextante.
DORNELAS, José Carlos Assis. (2008). Empreendedorismo corporativo: como ser empreendedor, inovador e se diferenciar na sua empresa. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier.
DRUCKER, Peter F. (1986). Inovação e espírito empreendedor. São Paulo: Pioneira.
________________. (1999). Sociedade Pós-Capitalista. 7. ed. São Paulo: Pioneira.
FERRARESI, Alex Antonio. (2010). Gestão do conhecimento, orientação para o mercado, inovatividade e resultados organizacionais: um estudo em empresas instaladas no Brasil. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade. USP, Universidade de São Paulo. São Paulo.
FILION, Louis Jacques. (1991). O Planejamento do seu sistema de aprendizagem empresarial: identifique uma visão e avalie o seu sistema de relações. RAE – Revista de Administração de Empresas. São Paulo, p. 63-71.
__________. (1999). Empreendedorismo: Empreendedores e Proprietários-Gerentes de Pequenos Negócios. RAUSP – Revista de Administração da Universidade de São Paulo. São Paulo, vol. 34.
__________. (2004). Entendendo os intraempreendedores como visionistas. Revista de Negócios, v. 9, n. 2, p. 65-79.
GLOBAL ENTREPRENEURSHIP MONITOR - GEM. (2015). Empreendedorismo no Brasil. Relatório Executivo. Instituto Brasileiro da Qualidade e Produtividade (IBQP). [s.l.: s. n.].
HASHIMOTO, M. (2013). Espírito Empreendedor nas organizações: aumentando a competitividade através do intraempreendedorismo. São Paulo: Saraiva.
HISRICH, Robert D. e PETERS, Michael P. (2004). Empreendedorismo. 5. ed. Porto Alegre: Bookman.
HISRICH, Robert D.; PETERS, Michael P.; SHEPHERD, Dean A. (2009). Empreendedorismo. 7. ed. Porto Alegre: Bookman.
KURATKO D. F.; GOLDSBY, M. G. (2004). Corporate entrepreneurs or rogue middle managers? A framework for ethical corporate entrepreneurship. Journal of Business Ethics, v. 55: p. 13–30.
MONTANA, P. J.; CHARNOV, B. H. (2010). Administração. 3. ed. São Paulo: Saraiva.
MORESI, Eduardo A. D. (2000). Delineando o valor do sistema de informação de uma organização. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, no. 1, p. 14-24.
NONAKA, Ikujiro; TAKEUCHI, Hirotaka. (2008). Gestão do Conhecimento. Porto Alegre: Bookman.
___________________________________. (1997). Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Elsevier.
NORTH, K.; REINHARDT, R. e SCHMIDT, A. (2004). The Benefits of Knowledge Management: Some empirical evidence. The Fifth European Conference on Organizational Knowledge, Learning and Capabilities. Disponível em: . Acesso em: 28 out. 2016.
OSTERWALDER, Alexander. PIGNEUR, Yves. (2011). Business Model Generation: Inovação em Modelos de Negócios. Rio de Janeiro: Alta Books.
PESCE, Bel. (2012). A menina do vale: como o empreendedorismo pode mudar sua vida. Rio de Janeiro: Cor da Palavra.
__________. (2013). Procuram-se super-hérois: multiplique seus poderes e desenvolva habilidades. Rio de Janeiro: LeYa.
PINCHOT, G. III. (1985). Intrapreneuring: why you don´t have to leave the corporation to become an entrepreneur. New York: Harper & Row.
PINCHOT, G.; PELLMAN,Ron. (2004). Intra Empreendedorismo na Prática: um guia de inovação nos negócios. Rio de Janeiro: Elsevier.
RIBEIRO, Antônio J. M.; NASCIMENTO, Gabriela R.; SANTOS, Luciano. B. (2015). Gestão do conhecimento: estudo de caso da Wilson, Sons. XII SEGeT – Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia. Rio de Janeiro.
ROSSETTI, Adroaldo G.; MORALES, Aran B. T. (2007). O papel da tecnologia da informação na gestão do conhecimento. Ciência da Informação, Brasília, v. 36, n. 1, p. 124-135.
SCHUMPETER, Joseph A. (1988). Teoria do desenvolvimento econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. 3. ed. São Paulo: Nova Cultural.
____________________. (1961). Capitalismo, socialismo e democracia. 3. Ed. Rio de Janeiro: Editora Fundo de Cultura.
SETZER V. W. Dado, Informação, Conhecimento e Competência. Depto. de Ciência da Computação, Universidade de São Paulo. Disponível em: . Acesso em: 25 maio 2015.
SOMMERVILLE, Ian. (2011). Engenharia de Software. 9. ed. São Paulo: Pearson.
TERRA, José Cláudio, organizador. (2012). 10 dimensões da gestão da inovação. Rio de Janeiro: Elsevier.
TERRA, José Cláudio C. (2000). Gestão do conhecimento: o grande desafio empresarial. São Paulo: Negócio.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fabricio Ziviani, Kleber Netto Fonseca, Renata Costa Ferreira, Renata Tolentino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.