O fluxo da informação na criação de um microlearning sobre economia

Authors

  • Felipe Lopes Roberto Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.18225/ci.inf.v52i2.6136

Keywords:

Information management., Information Architecture., Informational Product., Information Flow.

Abstract

Introduction: The area of ​​education is important for a Circular Economy, as the transition to circular models requires individuals and organizations that learn to innovate and put into practice what they have learned in the real world. This area, from elementary school to graduate school, plays a vital role in ensuring that students of all ages are equipped with the key skills and knowledge to execute circular thinking in their careers. Objective: Map the information flow stages present in the MOOC production process on Circular Economy. Methodology: This research is characterized as exploratory in terms of its objectives and analyzes the flow of information in the process of creating an informational product with regard to procedures. Results: This research showed that an activity of an interdisciplinary nature, such as Information Management - which evolves over time, mainly due to technological innovations - contributed to mapping the stages of needs, obtaining, treatment, distribution, use, storage and disposal of information from the information flow within the process of developing an information product – in this case, the IEC MOOC. Conclusion: Associated with the concepts of information architecture, information design and information ergonomics, GI helped in the structuring, organization and presentation of educational information, optimizing the transmission of knowledge and user experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO FILHO, G. C. A gestão do conhecimento e a tecnologia da informação no melhoramento da performance da organização. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, [s.l.], ano 5, v. 16, n. 10, p. 34-50, out. 2020. DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/administracao/performance-da-organizacao.

ARAÚJO, W. C. O., SILVA, E. L.; VARVAKIS, G. Fluxos de informação em projetos de inovação: estudo em três organizações. Perspectivas em Ciência da Informação, [s.l.], v. 22, n. 1, p. 57-79, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2601.

ARTIGAS, J. R. O uso do MOOC para o aprimoramento da escrita do Trabalho de Conclusão de Curso – TCC. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2016. Disponível em: <http://www.biblioteca.pucpr.br/pergamum/biblioteca/img.phparquivo=/000059/000059ae.pdf>. Acesso em: 16 jan. 2022.

BATES, T. What's right and what's wrong about coursera-style MOOCs. In: KIMMONS, R. EdTech in the Wild: critical blog posts. [S.l.]: EdTech Books, 2019. https://edtechbooks.org/wild/mooc_right_wrong>. Acesso em: 28 jul. 2022.

BEAL, A. Segurança da informação: princípios e as melhores práticas para a proteção dos ativos de informações nas organizações. São Paulo: Atlas, 2008.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CLARK, D. MOOCs: taxonomy of 8 types of MOOC. [S.l.: s.n.], 2013.

COLLINS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em Administração (2 ed.). Porto Alegre: Bookman

DETLOR, B. Information management. International Journal of Information Management, [s.l.], v. 30, p. 103-108, 2010. Disponível em: <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0268401209001510>. Acesso em: 2 maio 2019.

DUARTE, E. N.; FEITOZA, R. A. B.; LIMA, A. R. P. Tendências inovadoras da gestão da informação e do conhecimento na produção científica da ciência da informação. P2P e Inovação, [s.l.], v. 7, n. 1, p. 166-185, 2020.

ELLEN MACARTHUR FOUNDATION (EMF). Education and learning. 2022. Disponível em: <https://ellenmacarthurfoundation.org/resources/education-and-learning/circular-economy-courses>. Acesso em: 16 jan. 2022.

GALVÃO, A. P. Da convergência tecnológica à convergência empresarial: o audiovisual como espaço de acumulação na era da digitalização. 1999. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GONÇALVES, S. C. et al. Economia circular: análise e aplicabilidade nas organizações sob a perspectiva da teoria dos stakeholders. Multitemas, [s.l.], p. 21-48, 2021.

GONÇALVES, T. M.; BARROSO, A. F. D. F. A economia circular como alternativa à economia linear. In: SIMPROD, 11., 2019, Aracaju. Anais [...]. Aracaju: UFSE, 2019.

HAYES, S. MOOCs and quality: a review of the recent literature. Gloucester: QAA, 2015. Disponível em: <https://pure.aston.ac.uk/ws/files/18622357/MOOCs_and_quality_a_review_of_the_recent_literature.pdf>. Acesso em: 24 fev. 2020.

LUDWIG, V. Transition to circular economy: the role of education from youth to higher education. European Commission, 2020. Disponível em: <https://epale.ec.europa.eu/en/blog/transition-circular-economy-role-education-youth-higher-education>. Acesso em: 16 jan. 2022.

MOLINA-MORENO, V. et al. Design of indicators of circular economy as instruments for the evaluation of sustainability and efficiency in wastewater from pig farming industry. Water, [s.l.], v. 9, 2017. Disponível em: <https://www.mdpi.com/2073-4441/9/9/653>. Acesso em: 25 jul. 2021.

PORTER, M. E.; MILLAR, V. E. Como a informação proporciona vantagem competitiva. In: PORTER, M. E. Competição. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009. p. 73-96.

ROQUE, A.; COSTA, J. A. A gestão da informação no contexto da gestão escolar. Revista Linhas, [s.l.], v. 7, n. 2, 2006. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1332>. Acesso em: 27 jul. 2022.

SALES, G. F. et al. Desenvolvimento da economia circular no Brasil: a aplicabilidade na indústria e nas demais organizações. In: CONGRESSO SUL- AMERICANO DE RESÍDUOS SÓLIDOS E SUSTENTABILIDADE, 2., 2019, Foz do Iguaçu. Anais [...]. [S.l.: s.n.], 2019. Disponível em: <http://www.ibeas.org.br/conresol/conresol2019/I-093.pdf. Acesso em: 20 abr>. 2021.

SANTOS, L. R. N. Gestão da informação científica aberta: um estudo aplicado a vídeo científico em eventos. 2017. 130f. Dissertação (Mestrado em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: <https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/47494>. Acesso em: 24 fev. 2020.

SILVA, R.; SANTOS, L.; FREITAS, M. Reflexão teórica e conceitual sobre produto informacional e produto de informação. In: SEMANA DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO SULAMERICANA, 8., 2008, Bento Gonçalves. Anais [...]. [S.l.: s.n.], 2008.

VALENTIM, M. L. P. Inteligência competitiva em organizações: dado, informação e conhecimento. DataGramaZero – Revista de Ciência da Informação, [s.l.], v. 3, n. 4, 2002. Disponível em: <http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000001053/6a50751d6d811772f23ef7de3623bcd2>. Acesso em: 19 maio 2019.

VALENTIM, M. L. P. Gestão da informação e gestão do conhecimento

em ambientes organizacionais: conceitos e compreensões. Tendências da

Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 1, n. 1, p. 1-16, 2008.

VITAL, L. P., FLORIANI, V. M.; VARVAKIS, G. Gerenciamento do fluxo de informação como suporte ao processo de tomada de decisão: revisão. Informação & Informação, v. 15, n. 1, 85-103, 2010.

Published

21/06/2024

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)