Data Quality in the Money Direct to School Program (MDSP): Overcoming the Garbage In, Garbage Out (GIGO) Challenge

Authors

  • Guilherme Ataíde Dias Universidade Federal da Paraíba
  • Wagner Junqueira de Araújo Universidade Federal da Paraíba
  • Adriana Valéria Santos Diniz Universidade Federal da Paraíba
  • Flavio Ribeiro Córdula Universidade Federal da Paraíba
  • Paulo Roberto Santos Costa Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.18225/ci.inf.v53i.6747

Keywords:

money direct to school program, garbage in garbage out, data quality, dashboards, collaborative center for support in monitoring and management of educational programs

Abstract

Introduction: The investigation presents and discusses the relevance of data quality in Data Science, introducing the concept of "Garbage In, Garbage Out" (GIGO) to the Money Direct to School Program (PDDE). Objectives: The objective was to describe the process of data extraction, transformation, and loading for the generation of information panels by the Collaborative Support Center for Monitoring and Management of Educational Programs (CECAMPE/NE). Methodology: The employed methodology was quantitative and used typical Data Science tools. The data related to the PDDE were collected from transactional systems and surveys with the involved populations. Results: The results showed a satisfactory reduction of GIGO, although challenges were identified such as data update discrepancies, lack of adequate documentation of data tables, and issues with free typing fields in survey forms. Conclusion: The analysis reiterates that the GIGO concept is a significant challenge for the effective use of PDDE data and emphasizes the need to develop better data management practices in the context of the program. It suggests that all professionals who use data as raw material for their professional activities should be aware of these challenges and work towards effective solutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Guilherme Ataíde Dias, Universidade Federal da Paraíba
    Pós-Doutorado pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Brasil. Doutorado em Ciências da Comunicação /Ciência da Informação pela Universidade de São Paulo, USP, Brasil. Mestrado em Master Of Science In Organization & Management pela Central Connecticut State University. Professor da Universidade Federal da Paraíba, UFPB, Brasil.

References

CORDULA, F.; DIAS, G. A.; COSTA, P. R. S.; ARAÚJO, W.; DINIZ, A. V. S. Desenvolvimento da Integração de Dados para o Projeto Cecampe - NE no Contexto do “Programa Dinheiro Direto Na Escola”. In: SEMINÁRIO DO CECAMPE NORDESTE, 1., 2022, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Editora do CCTA, 2022. v. 1, p. 67-68.

DIAS, G. A.; COSTA, P. R. S.; ARAÚJO, W. J.; CORDULA, F. R.; DINIZ, A. V. S. Dados e painéis informacionais: insumos e tecnologias habilitadoras para a disseminação do conhecimento no contexto do “Programa Dinheiro Direto na Escola”. In: DINIZ, A. V. S.; PRESTES, E. M. T.; SANTOS, J. L. B.; FITTIPALDI, I.; PEREIRA, M. A. N.; ARAÚJO, W. J. (org.). Os novos gerenciamentos de ações para o fortalecimento do programa dinheiro direto na escola. João Pessoa: Editora do CCTA, 2022. v. 1, p. 79-87.

DINIZ, A. V. S.; PEREIRA, M. A. N.; ARAÚJO, W. J.; FITTIPALDI, I. O fortalecimento do Programa Dinheiro Direto na Escola na Região Nordeste como estratégia para a gestão democrática e para a qualidade da educação. In: SEMINÁRIO DO CECAMPE NORDESTE, 1., 2022, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Editora do CCTA, 2022. v. 1, p. 6-23.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Brasil). O fortalecimento do Programa Dinheiro Direto na Escola na região Nordeste como estratégia para a gestão democrática e para a qualidade da educação CECAMPE-região Nordeste: relatório técnico: análise do IDEGes e sua evolução. João Pessoa-PB, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.7599128. Acesso em: 21 maio 2023.

OZMINKOWSKY, R. Garbage In, Garbage Out. Towards Data Science. [S. l.], nov. 2021. Disponível em: https://bit.ly/46bbreK. Acesso em: 18 maio 2023.

RICHARDSON, J. R. Pesquisa social: Métodos e técnicas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2017. 424 p.

STENSON, R. Is This the First Time Anyone Printed, ‘Garbage In, Garbage Out’?. Atlas Obscura. [S. l.], mar. 14, 2016. Disponível em: https://www.atlasobscura.com/articles/is-this-the-first-time-anyone-printed-garbage-in-garbage-out. Acesso em: 18 maio 2023.

Published

18/07/2024