IBERO-AMERICAN NETWORK OF SCIENTIFIC EDUCATION PUBLISHERS (RIECE): internationalization, indexing and adherence to open science
internacionalização, indexação e aderência à ciência aberta
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v53i3.7244Keywords:
internacionalizacao, politica editorial, indexacao de periodico, ciencia abertaAbstract
This is a network research project involving a team of 37 editors from 32 universities and 12 countries, whose object of study is emerging scientific journals in the field of education. The aim is to scientifically and technologically qualify Brazilian journals and those from other Latin American, Caribbean and African countries by pooling the team's editorial expertise with a focus on internationalization, indexing and adherence to open science. Methodologically, action research was used to foster network learning. The Ibero-American Network of Scientific Editors in Education was set up to continuously strengthen journals through collaborative actions.
Downloads
References
ANNA, Jorge Santa. Comunicação científica e o papel dos periódicos científicos no desenvolvimento das ciências. Biblionline, João Pessoa, v. 15, n. 1, p. 3-18, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4775.2019v15n1.44365. Acesso em: 27 jul. 2024.
CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. Tutorial para uso do software [de análise textual] Iramuteq. Florianópolis: UFSC, 2018. Disponível em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/tutoriel-en-portugais. Acesso em: 27 jul. 2024.
FIALHO, Lia Machado Fiuza. Ciência Aberta, uma compreensão inicial. In: Comissão de ética e pesquisa da ANPEd. Ética e pesquisa em educação: subsídios. v. 3, 2023. Rio de Janeiro: ANPEd. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/etica_e_pesquisa_em_educacao_volume_3_2023_1.pdf. Acesso em: 27 jul. 2024.
FONTES, Ilda. Competências do editor-chefe de periódico científico: gaps e tendências. FGV EAESP - MPGC: Mestrado Profissional em Gestão para a Competitividade, 2021. Disponível em: https://hdl.handle.net/10438/30207. Acesso em: 27 jul. 2024.
KUNSCH, Waldemar Luiz. O editor científico. Revista Acadêmica do Grupo Comunicacional de São Bernardo. São Bernardo, v. 1, n. 1, p. 1-5, 2004. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/wp/wp-content/uploads/2020/06/o-editor-cientifico.pdf. Acesso em: 27 jul. 2024.
MORAIS, Ana Marlene; RODE, Sigmar de Melo; GALLETI, Silvia. (org.). Desafios e perspectivas da editoria científica: memórias críticas do ABEC Meeting Live 2021. Botucatu, São Paulo: ABEC Brasil, 2022. Disponível em: https://www.abecbrasil.org.br/arquivos/Desafios_e_perspectivas_da_editoria_cientifica_2021.pdf. Acesso em: 27 jul. 2024.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009. Acesso em: 27 jul. 2024.
UNESCO - ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Recomendação da Unesco sobre Ciência Aberta. Paris: Unesco, 2021. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949_por. Acesso em: 27 jul. 2024.
UNESCO - ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Recomendación sobre la Ciencia y los Investigadores Científicos. Paris: Unesco, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000263618_spa.locale=em. Acesso em: 27 jul. 2024.
WERLANG, Elisabete; BLATTMANN, Úrsula. Aporte institucional das Instituições de Ensino Superior aos Editores de Periódicos Científicos. Perspectivas em Ciência da Informação, Minas Gerais, v. 27, n. 4, p. 81–107, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5344/26694. Acesso em: 27 jul. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lia Machado Fiuza Fialho, Karla Angélica Silva do Nascimento, Maria Aparecida Alves da Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.