GAMIFICATION IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE DISCIPLINE SCIENTIFIC RESEARCH METHODOLOGY: the practice of the card game "Norma a Norma"

a prática do jogo de cartas “Norma a Norma”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/p2p.2024v11n1e-7125

Keywords:

gamification, Active methodologies, Higher education, norma a norma game, scientific research methodology

Abstract

The practice of gamification in higher education contributes to developing skills and competencies related to scientific knowledge. In this context, it presents the practice of creating and implementing a question-and-answer game with elements of ABNT standards, developed as part of a teaching project in 2023 with first-year students of Library Science at a Federal University in Northeast Brazil. This study was an empirical research of applied sciences with an exploratory-descriptive qualitative approach. The technical procedures involved a literature review on gamification in education and field research, including unsystematic observation of the "Norma a Norma" game in the classroom and administering a mixed questionnaire to students after the experience. The results demonstrate that the gamified environment contributed to improvements in student engagement, interaction, and motivation, as well as in grade averages and approval rates. It is concluded that active methodologies, such as gamification, place students at the forefront of their learning and, therefore, are fundamental tools in addressing contemporary education challenges, such as dropout rates in higher education and student disinterest.

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Author Biographies

  • Thalita Fernandes de Sales, Universidade Federal da Paraíba

    Mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal da Paraíba na linha Culturas Midiáticas Audiovisuais. Graduada em Cinema e Audiovisual e graduanda em Arquivologia pela mesma instituição.

  • Alzira Karla Araújo da Silva, Universidade Federal da Paraíba

    Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestra em Ciência da Informação e graduada em Biblioteconomia, ambos pela Universidade Federal da Paraíba. Professora associada do Departamento de Ciência da Informação da UFPB. Professora permanente do PPGCI/UFPB.

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Published

02/09/2024

Issue

Section

Tecnologias Digitais, Informação e Desinformação

How to Cite

FERNANDES DE SALES, Thalita; ARAÚJO DA SILVA, Alzira Karla. GAMIFICATION IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE DISCIPLINE SCIENTIFIC RESEARCH METHODOLOGY: the practice of the card game "Norma a Norma": a prática do jogo de cartas “Norma a Norma”. P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 11, n. 1, p. e-7125, 2024. DOI: 10.21728/p2p.2024v11n1e-7125. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/7125. Acesso em: 1 jun. 2025.

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