Business model of the Innovation Pole of IFMG

Authors

  • Brenda Melissa Fonseca Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Formiga
  • Érika Carolina Feijão Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Formiga
  • André Bruno Silfer Monteiro Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Formiga
  • Talita Bruna de Góes Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Formiga
  • Luiz Guilherme Rodrigues Antunes Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.21721/p2p.2021v7n2.p186-206

Keywords:

Business Model, Innovation Pole, IFMG

Abstract

Innovation pole are considered innovation habitats, providing knowledge and technology transfer to the productive sector. However, for this to happen, it is necessary to manage this type of institution, especially understanding the business logic of this type of entity. In this sense, this article aims to analyze the Business Model (MN) of the Innovation Pole of the Federal Institute of Minas Gerais (IFMG) located at Campus Formiga / MG. For this, we used the qualitative approach, exploratory-descriptive research and strategy of case study. Thus, the study was conducted at the IFMG Innovation Pole, located at Campus de Formiga / MG, three semi-structured interviews were applied by adapting the script by Cavazza et al. (2018) and proceeded to thematic content analysis. As a result, we found three target audiences comprised of industrial, government and academia, each of which presents specific demands to the Pole. Such demands could be converted into the value proposition of technology transfer. Thus, for the value to occur, partner institutions such as IFMG and EMBRAPII are needed; physical (infrastructure), human (managerial), financial, intellectual and social resources; and the main processes of project development, personnel training and sales. Finally, it was possible to verify that this business model is financially deficient, but economically sustainable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, A; FIGUEIREDO, A.; RUI SILVA, M. From concept to policy: building regional innovation systems in follower regions. European Planning Studies, v. 19, n.7, p. 1331-1356, 2011.

ANTUNES, L. G. R.; SIFUENTES, G. S; ALMEIDA, K. C. O Modelo de Negócio das Incubadoras de Empresas: Delineamento sob a ótica da Literatura Nacional e Internacional. Revista de Administração, Sociedade e Inovação (RASI), v. 6 n. 1, pp. 144-161, 2020.

ANTUNES, L. G. R.; SOUZA, T. A.; SILVA, J. P. N.; LOPES, G. C.; SUGANO, J. Y. Modelos de Negócio de Incubadoras de Empresas: Revisão de Escopo. Revista de Administração, Sociedade e Inovação (RASI), v. 5 n. 2, pp. 144-161, 2019.

ARVANITIS, S.; SYDOW, N.; WOERTER, M. Is there any Impact of University-Industry Knowledge Transfer on Innovation and Productivity? An Empirical Analysis Based on Swiss Firm Data. Review of Industrial Organization, Boston, v.32, n. 2, p.77-94, Mar. 2008.

BARBIERI, J. C. Pólos tecnológicos e de modernização: notas sobre a experiência brasileira. Revista de Administração de Empresas, v. 34, n.5, p. 21-31, 1994.

BARBOSA JÚNIOR, A. G. B. Serviços e Soluções Tecnológicas: manual básico do ciclo da inovação da UnB. Brasília: Centro de Apoio ao Desenvolvimento Tecnológico, 2013.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BOWMAN, C.; AMBROSINI, V. Value creation versus value capture: towards a coherent definition of value in strategy. British Journal of Management, v. 11, n. 1, p. 1-15, 2000.

BRASIL. Lei N. 13.243, de 11 de janeiro de 2016. Dispõe sobre estímulos ao desenvolvimento científico, à pesquisa, à capacitação científica e tecnológica e à inovação. Brasília: 11 janeiro 2016.

CARVALHO, L. C.; MACHADO, D. D. N. Ambiente de Inovação: estudo comparativo entre três unidades de uma organização do setor metal-mecânico. REGEPE-Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 2, n.1, p. 47-76, 2013.

CASADESUS-MASANELL, R; RICART, J. E. From strategy to business models and onto tactics. Long Range Planning, v. 43, n. 2, p. 195-215, 2010.

CAVAZZA, B. H.; SOUZA, T. A.; ANTUNES, L. G. R; MINEIRO, A. A. C.; ZAMBALDE, A. L. Modelos de Negócios como Unidade de Análise: Um estudo comparativo. In: Atena Editora. (Org.). A Gestão Estratégica na Administração. 1ed. Ponta Grossa: Atena, 3, p. 188-207, 2018.

CHISTENSEN, C. M. The Innovator's Dilemma. Harvard: Harvard Business School Press, 1997.

DAMANPOUR, F. Organizational innovation: A meta-analysis of effects of determinants and moderators. Academy of Management Journal, v.34, n. 3, p. 555-590, 1991.

DEMIL, B.; LECOCQ, X. Business model evolution: in search of dynamic consistency. Long Range Planning, v. 43, n. 2, p. 227-246, 2010.

FIORE, A; GRISORIO, M. J; PROTA, F. Regional Innovation Systems: Which role for public policies and innovation agencies? Some insights from the experience of an Italian region. European Planning Studies, v. 19, n. 8, p. 1399-1422, 2011.

FREEMAN, C.; SOETE, L. A economia da inovação industrial. Tradução: André Luiz Sica de Campos e Janaina Oliveira Pamplona da Costa. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2008.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas SA, 2008.

GODOY, A. S. Refletindo sobre critérios de qualidade da pesquisa qualitativa. Gestão.org, v. 3, n. 2, p. 80-89, 2005.

HAMMER, M.; STANTON, S. A. A revolução da reengenharia: um guia prático. Trad. Bazán Tecnologia. Rio de Janeiro: Campus. 1995.

HIJJAR, M. F. Segmentação de mercado para diferenciação dos serviços logísticos. Logística empresarial: a perspectiva brasileira. São Paulo: Atlas, 2000.

MACEDO, M. M. L.; DUARTE, M. A. T. Caracterização do Ambiente de Inovação de uma Empresa de Informações para Decisão de Negócios. Revista Gestão Industrial, v. 8, p. 188-203, 2013.

MACIEL, M. L. Inovação e conhecimento. In: SOBRAL, F. et al. (Orgs.). A alavanca de Arquimedes: ciência e tecnologia na virada do século. Brasília: Paralelo 15, 1997.

MARIGHETTI, A; SPOSITO, E. S. A formação dos polos tecnológicos e seu papel no processo de desenvolvimento territorial no município de São Carlos/SP. Geografia em Atos (Online), v. 1, n. 9, 2009.

MARTINS, Y. C. P; WANDER, A. E. Demandas Tecnológicas para o Polo de Inovação Tecnológica em Soja do Instituto Federal Goiano. Revista GEINTEC, v. 8, n. 4, p.4670-4683, 2018.

MCTI – MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA, INOVAÇÕES E COMUNICAÇÕES. Polos Tecnológicos. Brasília, 2019. Disponível em www.mctic.gov.br. Acesso em: 10 dez. 2020.

MEDEIROS, J. A.; MATTEDI, A. P; MARCHI, M. M. Pólos tecnológicos e núcleos de inovação: lições do caso brasileiro. Revista de Administração, v. 25, n.4, p. 3-12, 1990.

MEDEIROS, J. A.; MEDEIROS, L. A; MARTINS, T; PERILO, S. Pólos, parques e incubadoras: em busca da modernização e competitividade. Brasília: CNPq, 1992.

MEYER-KRAHMER, F; SCHMOCH, U. Science-based technologies: university–industry interactions in four fields. Research Policy, v. 27, n. 8, pp.835-851, 1998.

NAHAPIET, J; GHOSHAL, S. Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, v. 23, n. 2, p. 242-266, 1998.

NARULA, R.; HAGEDOORN, J. Innovating through strategic alliances: moving towards international partnerships and contractual agreements. Technovation, 19, p. 283-294, 1999.

OECD - ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Manual de Oslo – Diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação. tradução FINEP, Brasília: OECD, 2006.

OSTERWALDER, A. The Business Model Ontology-a proposition in a design science approach. 2004. 173p. Dissertação, Universidade de Lausanne, Suiça, 2004.

OSTERWALDER, A; PIGNEUR, Y. Business model generation: inovação em modelos de negócios. Alta Books Editora. 2011.

PAVITT, K. The social shaping of the national science base. Research Policy, v. 27, n. 8, pp.793-805, 1998.

POLO DE INOVAÇÃO DO IFMG. Institucional, 2016. Disponível em https://www.polodeinovacao.ifmg.edu.br. Acesso em: 10 fev. 2017.

RAMOS, P; RAMOS, M. M; BUSNELLO, S. J. Manual prático de metodologia da pesquisa: artigo, resenha, projeto, TCC, monografia, dissertação e tese. Blumenau: Acadêmica. 2005.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas. 1989.

SANTOS, A. B. A; FAZION, C. B.; MEROE, G. P. S. Inovação: um estudo sobre a evolução do conceito de Schumpeter. Caderno de Administração. Revista da Faculdade de Administração da FEA, v. 5, n.1, 2011.

SCHUMPETER, J. A. A Teoria do Desenvolvimento Econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1982.

SOUZA, T. A; ANTUNES, L. G. R.; AZEVEDO, A D. S; ANGÉLICO, G. O; ZAMBALDE, A. L. Innovative performace of Brazilian public higher educational institutions: Analysis of the remuneration of research groups and companies. Innovation & Management Review, v. 16, n. 4, pp.323-343, 2019.

TIMMERS, P. Business models for electronic markets. Electronic Markets, v. 8, n. 2, p. 3-8. 1998.

TORKOMIAN, A. L. V.. Fundação ParqTec: o órgão gestor do Pólo de Alta Tecnologia de São Carlos. Ciência da Informação, v. 23, n. 2, 1994.

TÖTTERMAN, H.; STEN, J. Start-ups: Business incubation and social capital. International Small Business Journal, v. 23, n. 5, p. 487-511, 2005.

TRIPPL, M. Developing cross-border regional innovation systems: Key factors and challenges. Tijdschriftvoor Economischeen Social e Geografie, v. 101, n. 2, p. 150-160, 2010.

WERNECK, V. R. Sobre o processo de construção do conhecimento: o papel do ensino e da pesquisa. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 14, n. 51, p. 173-196, 2006.

ZALTMAN, G; DUNCAN, R; HOLBEK, J. Inovações e organizações. Nova Jersey: John Wiley & Sons. 1973.

Published

15/03/2021

How to Cite

FONSECA, Brenda Melissa; FEIJÃO, Érika Carolina; MONTEIRO, André Bruno Silfer; GÓES , Talita Bruna de; ANTUNES, Luiz Guilherme Rodrigues. Business model of the Innovation Pole of IFMG. P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 7, n. 2, p. 186–206, 2021. DOI: 10.21721/p2p.2021v7n2.p186-206. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/5553.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

31-40 of 93

You may also start an advanced similarity search for this article.