AS REDES SOCIAIS COMO ESPAÇO DE MEMÓRIA

o facebook como potencial instrumento na construção de memórias escolares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21728/p2p.2023v9nesp.p348-361

Keywords:

memórias escolares, documento escolar, Redes sociais, Facebook

Abstract

This article is the result of the Final Paper of the Archivology Course. The research observed groups of school communities formed on facebook, which post private and individual records aimed at the universe of educational institutions through which the members of the groups passed. It was found that such records, when shared, reach a collective memory on the part of the subjects who attended the school space in a certain period, showing how Facebook is constituted as a place of memory, justified, even, in some cases, by the absence of this type of collection held by the educational institution. To this end, this study focused on researching two Facebook groups, with emphasis on the posts and interaction of its users in front of a school document, with a cut in the years in which the posts were made. From each group, an annual post comprising the periods of 2019 to 2022 was analyzed.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMADO, Nathália Edwirges. Comunicação, Memórias e Lugar: Análise das interações do grupo do Facebook “Ravena e suas memórias”. 2017. 134f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Belo Horizonte, 2017.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CUNHA, M. R. A Memória na era da reconexão e do esquecimento. Em Questão, Porto Alegre. v. 17, n. 2, 2011. p.101-115.

DALMASO, S. A construção da memória nos sites de redes sociais: Percepções sobre experiências no Facebook. In: Encontro Nacional de História da Mídia, 10, 2015, Porto Alegre. Anais… Porto Alegre: UFRGS, 2015.

DALMASO, Silvana Copetti. A vida exposta nas redes sociais: apontamentos sobre identidade, construção e representação do eu. Acesso disponível em: 06 jul. 2022.

DELGADO, Lucilia de Almeida Neves. História Oral: memória, tempo, identidades. Belo Horizonte: Autentica, 2006.

FARIA FILHO, L.; VIDAL, D. G. L. M. FARIA FILHO, I. A. GONÇALVES, D. G. VIDAL e A. L. PAULILO. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p. 139-159, jan./abr. 2004. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ep/a/gWnWZd8C5TsxsYC7d6KzbTS/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 20 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100008

GOFF, Jacques Le. História e memória. Campinas, São Paulo: Unicamp, 1990. Disponível em:<https://www.ufrb.edu.br/ppgcom/images/Hist%C3%B3ria-e-Mem%C3%B3ria.pdf>. Acesso em: 11 ago. 2022.

LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2003.

MARIZ, A. C. A. Internet e Arquivologia: instituições arquivísticas, usuários e lei de acesso à informação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 28-47, 2012. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v3i2p28-47. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/48652>. Acesso em: 20 mai. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v3i2p28-47

MENEZES, M. C. Descrever os documentos construir o inventário preservar a cultura material escolar. Revista Brasileira De História Da Educação, p. 93-116. 2012. Disponível em:<https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38508>. Acesso em: 10 ago. 2022.

MOGARRO, M. J. Arquivos e educação: a construção da memória educativa. In: Revi Brasileira De História Da Educação, São Paulo, n. 10, jul. /dez.2005, p. 75-99.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, p. 7-28. 1993. Disponível em: < https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/12101 >. Acesso em: 10 ago. 2022.

OLIVEIRA, N. A. S. de. História e Internet: conexões possíveis. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 6, n. 12, p. 23 - 53, 2014. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180306122014023>. Acesso em: 15 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180306122014023

RECUERO, R. Redes Sociais na Internet, Difusão de Informação e Jornalismo: Elementos para discussão. In: SOSTER, D. de A; FIRMINO, F. (Org.). Metamorfose jornalística 2: a reconfiguração da forma. Santa Cruz do Sul: UNISC, 2009b. p. 1-269.

REIS, C. L. F; REIS, S. O. J. Arquivos Escolares: um estudo introdutório. Disponível em: <https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/648/pdf>. Acesso em: 19 out. 2021.

RODRIGUES, F. da S.; GOMES, P. R. Arquivologia e educação: múltiplas abordagens. P2P E INOVAÇÃO, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 63–87, 2021.Disponível em: <http://revista.ibict.br/p2p/article/view/5628>. Acesso em: 23 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.21721/p2p.2021v7n2.p63-87

SANTOS, D. Q. P. W; ALBUQUERQUE, S. P. J. Redes sociais online como espaços de memória: uma visão a partir da página “Recife de Antigamente”. In: Biblionline, João Pessoa, v. 13, n. 3, p. 107-121, jul/set., 2017. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/35875/19241>. Acesso em: 07/10/2021. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4775.2017v13n3.35875

SILVA, Eliezer; GOMES, Ribeiro Priscila. A experiência do curso de arquivologia da unirio e sua inserção nas redes sociais. Congresso nacional de arquivologia - CNA, 8., 2018, João Pessoa. Anais eletrônicos. Revista Analisando em Ciência da Informação - RACIn, João Pessoa, v. 6, n. especial, p. 15-36, out. 2018. Disponível em: < http://www.arquivistica.fci.unb.br/wp-content/uploads/tainacan-items/16967/178738/racin_v6_nesp_TA_GT01_0015-0036.pdf>. Acesso em: 15 jul. 2022.

SIMÕES, Robson Fonseca. Memórias digitais: histórias escolares nas comunidades do Orkut / Robson Fonseca Simões. – 1. ed. – Curitiba: Appris, 2018. 317 p.; 21 cm. Disponível em: < https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=AUZwDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT6&dq=SOM%C3%95ES,+ROBSON&ots=o1hNMrkn3l&sig=LPXmj2fBi6oSL_GKsqmS5J222vA#v=onepage&q=SOM%C3%95ES%2C%20ROBSON&f=false>. Acesso em: 13 ago. 2022.

SILVA, S. C. Miriani. O Arquivo Escolar enquanto espaço pedagógico. Monografia de Especialização, Cruz Alta, RS, Brasil, 2012. Disponível em: < https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/16414/TCCE_GA_EaD_2012_SILVA_MIRIANI.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 10 jul. 2022.

SOUZA, Rosa Fátima de. Preservação do Patrimônio Histórico Escolar no Brasil: notas para um debate. Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, n. 26, jan./jun. 2013. p. 199 – 221. Disponível em:<https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/125216/ISSN1984-7238-2013-14-26-199-221.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 07 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.5965/1984723814262013199

VIDAL G. Diana. Dossiê: Arquivos escolares: desafios à prática e à pesquisa em história da educação. Revista Brasileira de História da Educação nº 10. jul/dez 2005. p. 71.

Published

05/06/2023

Issue

Section

Estudos da Informação

How to Cite

AS REDES SOCIAIS COMO ESPAÇO DE MEMÓRIA: o facebook como potencial instrumento na construção de memórias escolares. P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. esp, p. 348–361, 2023. DOI: 10.21728/p2p.2023v9nesp.p348-361. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/6287.. Acesso em: 20 may. 2024.

Similar Articles

1-10 of 95

You may also start an advanced similarity search for this article.