DISINFORMATION AND FAKE NEWS IN EDUCATION

Development of critical skills in the digital age

Authors

  • Marcel Felipe Ferreira de Castro Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.21728/p2p.2024v10n2e-6756

Keywords:

Desinformação, Fake news, Educação, Habilidades críticas

Abstract

In the digital age, the spread of fake news and misinformation is an increasingly relevant problem, which makes it difficult to verify the veracity of information. The research aims to establish strategies for the development of critical skills in the digital age in order to combat the dissemination of misinformation and fake news in education, through the analysis of dissemination processes; survey of strategies for the development of critical skills for education in the digital world and mapping through the method of systematic literature review of relevant research on disinformation and fake news in education. The bibliometric study collected 29 publications from the Reference Database of Journal Articles in Information Science, allowing the analysis of 20 after exclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACRL. ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES. Framework for information literacy for higher education. Chicago: ACRL, 2016.

AIDAR, F.; ALVES, J. C. Como não ser enganado pelas fakes news. São Paulo: Moderna, 2019.

BANNIGAN, K.; DROOGAN, J.; ENTWISTLE, V. Systematic reviews: what do they involve? Nursing Times, v. 93, n. 18, p. 52-53, 1997.

BAKIR, V.; MCSTAY, A. Fake news and the economy of emotions: problems, causes, solutions. Digital Journalism, v. 6, n. 2, p. 154–175, 2018. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/21670811.2017.1345645?journalCode=rdij20. Acesso em: 08 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1345645

BERKOWITZ, D.; SCHWARTZ, D. A. Miley, CNN and the onion: when fake news becomes realer than real. Journalism Practice, v. 10, n. 1, p. 1–17, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17512786.2015.1006933. Acesso em: 08 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2015.1006933

BRISOLA, A.C.; ROMEIRO, N.L. A competência crítica em informação como resistência: uma análise sobre o uso da informação na atualidade. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, Online First, 2018. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/issue/view/82. Acesso em: 27 jun. 2023.

CANCLINI, N. G. Sociedade do conhecimento: a construção intercultural do saber. In: CANCLINI, N. G. Diferentes, desiguais, desconectados: mapas da interculturalidade. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

CHIAVENATO, I. Administração nos novos tempos: novos horizontes em administração. São Paulo: Manole, 2014.

DOYLE, A.; OLINTO, G. Práticas de ensino críticas de competência em informação, mídias e tecnologias digitais e a desconstrução de estereótipos de gênero. Informação & Informação, v. 26, n. 4, p. 575-594, 2021. DOI: 10.5433/1981-8920.2021v26n4p575 Acesso em: 08 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n4p575

DUDZIAK, E. A. A information literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001. 187f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação e Documentação) – Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

FERREIRA, M. P. A bibliometric study on ghoshal´s managing across borders. The Multinational Business Review, v. 19, n. 4, p. 357-375, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/285865569_A_bibliometric_study_on_Ghoshal's_managing_across_borders. Acesso em: 20 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1108/15253831111190180

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835.Acesso em: 16 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GASQUE, K. C. G. D. Competência em Informação: conceitos, características e desafios. Atoz, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 5-9, jan./jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.5380/atoz.v2i1.41315

GASKELL, G. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes. 2002.

HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ-COLLADO, C.; BAPTISTA-LUCIO, M. del P. Metodologia de Pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

LEVINE, Peter. The problem of online misinformation and the role of schools. Studies in Media & Information Literacy Education. v. 5, n. 1, p. 1-11, 2005. DOI: https://doi.org/10.3138/sim.5.1.003

LIBÂNEO, J. C. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar, Curitiba, n. 24, p. 113-147, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.352

LIMA, M. S.; SOARES, B. G.; BACALTCHUK, J. Psiquiatria baseada em evidências. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 22, n. 3, p. 142-146, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-44462000000300010

PALETTA, F. C.; UEKI, G. H. A informação como agente de mudanças nas organizações. Revista Conhecimento em Ação, v. 4, n. 2, p. 146-155, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/127425. Acesso em: 07 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.47681/rca.v4i2.26989

ROBBINS, S.P. JUDGE, T.A. SOBRAL, F. Comportamento organizacional: teoria e prática no contexto brasileiro. Tradução: Rita de Cássia Gomes. 14 ed. São Paulo: Pearson Prentice hall, 2010.

SILVA, R. C.; SANTOS, B. R. P.; OTTONICAR, S. L. C.; DAMIAN, I. P. M. O protagonismo da competência em informação no contexto das fake news: dados de pesquisa, propostas e reflexões. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 15, p. 351-374, 2022. DOI: 10.26512/rici.v15.n2.2022.36755 Acesso em: 07 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.26512/rici.v15.n2.2022.36755

UNESCO. Media and information literacy (MIL). Paris: UNESCO, 2010.

YATES, B. L. Media literacy and the policymaking process: a framework for understanding influences on potential educational policy outputs. Studies in Media & Information Literacy Education. 2004. Retrieved November 22, 2022 from the World Wide Web: http://www.utpjournals.com/jour.ihtml?lp=simile/issue13/yatesX1.html DOI: https://doi.org/10.3138/sim.4.1.003

Published

14/06/2024

Issue

Section

Tecnologias digitais

How to Cite

FERREIRA DE CASTRO, Marcel Felipe. DISINFORMATION AND FAKE NEWS IN EDUCATION: Development of critical skills in the digital age. P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 10, n. 2, p. e-6756, 2024. DOI: 10.21728/p2p.2024v10n2e-6756. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/6756.. Acesso em: 30 jun. 2024.

Similar Articles

1-10 of 106

You may also start an advanced similarity search for this article.