The monumental violence of the present: critical reflections on the political iconoclasm of the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v19i2.6581

Keywords:

Iconoclasm, Cultural heritage, Structural racism, Hegemonic narratives, Collective memory

Abstract

The recent surge in the toppling of monuments around the world has reignited debates on memory, identity, and the role of symbols in society. This reflection delves into the intersection between iconoclasm, cultural heritage, and representation, exploring their nuances and implications across different historical, social, and geographical contexts. The study draws on a wide range of literatures, from contemporary theorists like Silvio Almeida and his exploration of structural racism, to classic works by Walter Benjamin and his thoughts on art and politics. The focus is particularly sharp on Brazil, where incidents involving the Borba Gato monument and similar actions mirror a clash between established narratives and emerging demands for recognition and justice. The adopted methodology combines an interdisciplinary analysis of primary and secondary sources, as well as a consideration of contemporary manifestations of iconoclasm in social networks and media outlets. The findings reveal a complex tapestry of meanings and motivations behind these acts, ranging from rejections of colonial legacies to challenges against hegemonic narratives. In conclusion, the toppling of monuments is not merely an act of destruction, but also of recreation and redefinition of public space and collective memory

Author Biographies

  • Robson Andrade Gonçalves, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

    Doutorando na Faculdade de Educação FEUSP na área de concentração Cultura, Filosofia e História da Educação, Mestre em Ciências da Informação (2016), bacharel em Biblioteconomia e Documentação (2011). Apresentou o programa Walk Talk Show na TV USP (2008-final de 2009), foi um dos coordenadores do 'Projeto Bibliotecas Comunitárias em Vídeo' (BCV) e do projeto audiovisual 'O Pensamento Vivo da Informação', do qual entrevista pesquisadores e estudiosos do tema Informação e Tecnologias da Informação na sociedade atual. Atua em projetos de ação cultural como festivais de música na rua e planos educativos/culturais de ONGs. Músico, professor, produtor cultural, gerencia projetos de gravações e edições de áudio e produção de vídeo. Tem experiência com televisão (TV Digital, HD, EX), arquivos digitais de vídeo, edição, captação e roteiro. Ministra palestras e cursos sobre música e trilha sonora. Co-criador e editor do Podcast de divulgação da sétima arte "Cinema do Fim do Mundo" Trabalha com serviços de mentoria acadêmica e produção de vídeo-aulas para docentes na empresa autônoma Ashtoffen Prod. e Mentoria Acadêmica. 

  • Marcos Luiz Mucheroni, Departamento de Informação e Cultura, Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

    Possui Graduação em Ciência da Computação pela Universidade Federal de São Carlos (1980), mestrado em Engenharia Mecânica pela Universidade de São Paulo (1988) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo (1996). Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Arquitetura de Sistemas de Computação, atuando principalmente nos seguintes temas: Arquiteturas de computadores, Sistemas Distribuídos, Sistemas Operacionais, Linguagens de Programação, Processamento de Imagens, Web semântica, Educação a Distância, Redes Sociais, Cibercultura e Organização do Conhecimento. 

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Published

30/11/2023

Issue

Section

Guerras Culturais: Informação, Política e Disputas Simbólicas

How to Cite

The monumental violence of the present: critical reflections on the political iconoclasm of the 21st century. Liinc em Revista, [S. l.], v. 19, n. 2, p. e6581, 2023. DOI: 10.18617/liinc.v19i2.6581. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6581.. Acesso em: 19 may. 2024.

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