Aspectos teórico-metodológicos para análise de campanhas eleitorais online no twitter: do mapeamento das redes às conversações │ Theoretical and methodological issues for the analysis of online campaigns on Twitter: networks and conversations
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v10i2.716Keywords:
Campanhas Online, Twitter, Conversação Mediada por Computador, Teoria Ator-Rede, Análise de Redes Sociais.Abstract
RESUMO Discorre sobre as chamadas campanhas eleitorais online e apresenta uma proposta teórico-metodológica para estudos sobre o tema por meio de abordagens centradas na Conversação Mediada por Computador (CMC), na Actor Network Theory (ANT) e na Análise de Redes Sociais (ARS), com foco no Twitter. A proposta contribui para o mapeamento da rede e da conversação que se forma em torno do engajamento cívico em períodos eleitorais e favorece o rompimento da centralização, que geralmente tem foco no desempenho dos agentes políticos, dando uma visão distribuída e de uso dialógico do microblog. Percebe-se que os agentes políticos ainda enfrentam o desafio da interatividade e conversação, e reforçamos que análises direcionadas aos conteúdos das mensagens compartilhadas devem observar: os limites e condicionamentos do microblog; os aspectos do discurso presente nas micronarrativas; e a analise de assunto.
Palavras-chave: Campanhas Online; Twitter; Conversação Mediada por Computador; Teoria Ator-Rede; Análise de Redes Sociais.
ABSTRACT This article discusses online campaigns and presents a theoretical-methodological approach to studies on the subject focusing on Computer Mediated Conversation (CMC), the Actor Network Theory (ANT) and Social Network Analysis approaches (SNA) on Twitter. The proposal contributes to network and conversation mapping that is built around civic engagement in electoral periods and favors the breakup of centralization, with a distributed view of the dialogical use of the microblog. It shows that political actors still face the challenge of interactivity and conversation, and reinforces that analyses targeted to the content of the shared messages must observe: a) the limits and constraints of the microblog; b) aspects of this discourse in micronarratives; and c) an analysis of the subject.
Keywords: Online Campaigns; Twitter; Computer-Mediated Conversation; Actor-Network Theory; Social Network Analysis.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0