Youth and generational trauma: how Brazilian young adults’ respond to the pandemic and the infodemic of the Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v17i1.5708

Keywords:

Youth, News, Covid-19, Infodemics, Trauma

Abstract

Apprehending the Covid-19 pandemic as a global trauma, we investigate how young people from the five Brazilian regions deal with the health crisis and its consequences based on their interactions with the news. In an environment marked by material and symbolic loses and crossed by an excess of information and misinformation, we seek to understand how our informants react to media exposure to the traumatic event and the meanings they produce for what we consider a generational trauma (Edmunds, Turner, 2005). For this purpose, we carried out a literature review on media and trauma, media literacy, and infodemic, and present the results of an online survey conducted in the last two months of 2020 with 855 people between 15 and 29 years old

References

ABU-FADIL, Magda, 2019. Combate à desinformação e à informação Incorreta por meio da alfabetização Midiática e informacional (AMI). Em: IRETON, Chrerilyn, POSETIT, Julie. Jornalismo, fake news e desinformação. Manual para Educação e Treinamento em Jornalismo. Série Unesco sobre Educação em Jornalismo. Brasília: UNESCO.

BAIENSE, Carla et al., 2016. Confiança e consumo da mídia impressa entre jovens: apontamentos a partir da Pesquisa brasileira de mídia. Revista Mediação, Belo Horizonte, v. 18, n, 22.

BARCELOS, Janaina Dias, 2020. Entre o medo, a guerra e a esperança: a cobertura da pandemia do novo coronavírus pela Revista Veja. Revista Dispositiva, v. 9, n. 16, p. 168-187.

BODAS, Moran et al., 2015. Anxiety-Inducing Media: The Effect of Constant News Broadcasting on the Well-Being of Israeli Television Viewers. Psychiatry, v. 78, n. 3, p. 265-276, DOI: 10.1080/00332747.2015.1069658.

Brasil, 2013. Estatuto da Juventude. Brasília, 2013.

Brasil atinge 300 mil mortos por Covid-19 um dia após recorde de mais de 3 mil vidas perdidas em 24 horas. G1, 24/03/2021. https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2021/03/24/brasil-atinge-300-mil-mortos-por-covid-19-um-dia-apos-recorde-de-mais-de-3-mil-vidas-perdidas-em-24-horas.ghtml

CAJAZEIRA, Paulo Eduardo Silva Lins et al., 2020. A monotematização da cobertura jornalística da Covid 19 no Jornal Nacional e Jornal da Record. Revista Pauta Geral - Estudos em Jornalismo, v.7.

CAPORINO, Nicole E., EXLEY, Shannon; LATZMAN, Robert, 2020. Youth anxiety about political news. Child Psychiatry & Human Developtment.

CASERO-RIPOLLÉS, Andreu, 2020. Impacto da Covid-19 nos sistemas de mídia: consequências comunicativas e democráticas do consumo de notícias durante o surto. Comunicação e Educação. Ano XXV, n. 1.

Coronavírus Brasil. Disponível em https://covid.saude.gov.br/. Acesso em 30 de mar. 2021.

DUARTE, Michael de Quadros; SANTO, Manuela Almeida da Silva;LIMA, Carolina Palmeiro; GIORDANI, Jaqueline Portella. TRENTINI, Clarissa Marceli.Covid-19 e os impactos na saúde mental: uma amostra do Rio Grande do Sul. Ciência Saúde Coletiva, nº 25, Set 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/csc/a/ghSHWNYkP6gqJm4LQVhkB7g/?lang=pt> Acesso em: 11 jun. 2021

DAYRREL, Juarez, 2007 A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128.

EDMUNDS, June; TURNER, Bryan S., 2005. Global generations: social change in the twentieth century. In: The British Journal of Sociology. V. 56, ed. 4.

EYSENBACH, Gunther, 2020. How to Fight an Infodemic: The Four Pillars of Infodemic Managemen. Em: Journal of medical internet reseach. V. 22. Ed. 6. p. 1-6.

FELIX, Carla Baiense, 2019. Juventude e midiatização: Usos e apropriações das mídias a partir do cotidiano escolar. Relatório de pesquisa.

FELIX, Carla Baiense, FERNANDES, Patrícia, 2018. Entre o protagonismo e a angústia: apontamentos sobre o cotidiano midiatizado da juventude urbana. XXVII Encontro Anual da Compós. Anais do XXVII COMPÓS: Belo Horizonte/MG.

FREITAS, Viviane Gonçalves, BAPTISTA, Érica Anita, 2020. 100 MIL MORTES: O saldo negativo da Colvid-19 nos telejornais brasileiros. Revista Dispositiva, v. 9, n. 16, p. 168-187.

Ireton, Cherilyn. & Posetit, Julie, 2019. Jornalismo, fake news e desinformação. Manual para Educação e Treinamento em Jornalismo. Série Unesco sobre Educação em Jornalismo. Brasília: Unesco.

GARCIA, Rafael. 7% dos brasileiros afirmam que Terra é plana, mostra pesquisa. Folha de S. Paulo. 14 jul. 2019. Disponível em <https://www1.folha.uol.com.br/ciencia/2019/07/7-dos-brasileiros-afirmam-que-terra-e-plana-mostra-pesquisa.shtml>. Acesso em: 31 mar. 2021.

GHEBREYESUS, Tedros Adhanom. Munich Security Conference. Genebra: WHO, 2020. Disponível em: https://www.who.int/dg/speeches/detail/munich-security-conference. Acesso em: 29 mar. 2021.

HALBWACHS, Maurice, 2006. A memória coletiva. Tradução de Beatriz. Sidou. 2ª ed. São Paulo: Centauro.

Juventudes e Pandemia do Coronavírus, 2020. Conselho Nacional de Juventude (Conjuve), 2020.

KILOMBA, Grada, 2020 Memórias da plantação. Episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó.

MAFFESOLI, Michael, 1998 Elogio da Razão Sensível – Textos Filosóficos. Petrópolis: Vozes, 1998.

MANNHEIM, Karl, 1952. The problem of generations. Em P. Kecskemeti (Ed.), Essays on the Sociology of Knowledge. London: Routledge and Kegan Paul.

MOREIRA, Matheus. Convenção em São Paulo reúne quem duvida de que a Terra seja redonda. Folha de S. Paulo. 11 nov. 2019. Disponível em <https://www1.folha.uol.com.br/ciencia/2019/11/convencao-em-sao-paulo-reune-quem-duvida-de-que-a-terra-seja-redonda.shtmll>. Acesso em: 31 mar. 2021.

NEKLIUDOV, Nikita A. et al., 2020. Daniel. Excessive Media Consumption About COVID-19 is Associated With Increased State Anxiety: Outcomes of a Large Online Survey in Russia. J Med Internet Res, vol. 22, n. 9.

objETHOS, 2020. Guia de Cobertura Ética da Covid-19.

PAINEL Coronavírus. Ministério da Saúde. 10 jun. 2021. Disponível em <https://covid.saude.gov.br/>. Acesso em: 11 jun. 2021.

PANDEMIA muda rotina e traz estresse, medo e violência para jovens de periferia Problemas vão de queda na renda familiar e falta de internet para acompanhar aulas a agressões domésticas. Dom Total. 21 fev. 2021. Disponível em <https://domtotal.com/noticia/1496785/2021/02/pandemia-muda-rotina-e-traz-estresse-medo-e-violencia-para-jovens-de-periferia/>. Acesso em: 11 jun. 2021.

PNAD 2019. IBGE.

POSETTI, Julie; BONTCHEVA, Kalina, 2020. Desinfodemia. Decifrando la desinformación sobre el COVID-19. Unesco. Disponível em: <https://en.unesco.org/sites/default/files/disinfodemic_deciphering_covid19_disinformation_es.pdf> Acesso em: 31 mar. 2021.

REFLEXÕES sobre os efeitos da pandemia na educação brasileira. Rede Covida Ciência, Informação e Solidariedade. Disponível em covid19br.org. Acesso em 29 mar 2020.

The truth is out there, somewhere, 2020. The Lancet, vol. 396.

TRENTIN, Lidia Paula, 2020. Pandemia: a veiculação de notícias sobre a Covid-10 nos sites de emissoras de rádio da Região Celeiro, RS. Revista Dispositiva, v. 9, n. 16, p. 168-187.

Published

18/06/2021

Issue

Section

Infodemic and Our Future

How to Cite

Youth and generational trauma: how Brazilian young adults’ respond to the pandemic and the infodemic of the Covid-19. Liinc em Revista, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e5708, 2021. DOI: 10.18617/liinc.v17i1.5708. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5708. Acesso em: 13 nov. 2024.

Similar Articles

41-50 of 84

You may also start an advanced similarity search for this article.