Youth and generational trauma: how Brazilian young adults’ respond to the pandemic and the infodemic of the Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v17i1.5708Keywords:
Youth, News, Covid-19, Infodemics, TraumaAbstract
Apprehending the Covid-19 pandemic as a global trauma, we investigate how young people from the five Brazilian regions deal with the health crisis and its consequences based on their interactions with the news. In an environment marked by material and symbolic loses and crossed by an excess of information and misinformation, we seek to understand how our informants react to media exposure to the traumatic event and the meanings they produce for what we consider a generational trauma (Edmunds, Turner, 2005). For this purpose, we carried out a literature review on media and trauma, media literacy, and infodemic, and present the results of an online survey conducted in the last two months of 2020 with 855 people between 15 and 29 years old
References
ABU-FADIL, Magda, 2019. Combate à desinformação e à informação Incorreta por meio da alfabetização Midiática e informacional (AMI). Em: IRETON, Chrerilyn, POSETIT, Julie. Jornalismo, fake news e desinformação. Manual para Educação e Treinamento em Jornalismo. Série Unesco sobre Educação em Jornalismo. Brasília: UNESCO.
BAIENSE, Carla et al., 2016. Confiança e consumo da mídia impressa entre jovens: apontamentos a partir da Pesquisa brasileira de mídia. Revista Mediação, Belo Horizonte, v. 18, n, 22.
BARCELOS, Janaina Dias, 2020. Entre o medo, a guerra e a esperança: a cobertura da pandemia do novo coronavírus pela Revista Veja. Revista Dispositiva, v. 9, n. 16, p. 168-187.
BODAS, Moran et al., 2015. Anxiety-Inducing Media: The Effect of Constant News Broadcasting on the Well-Being of Israeli Television Viewers. Psychiatry, v. 78, n. 3, p. 265-276, DOI: 10.1080/00332747.2015.1069658.
Brasil, 2013. Estatuto da Juventude. Brasília, 2013.
Brasil atinge 300 mil mortos por Covid-19 um dia após recorde de mais de 3 mil vidas perdidas em 24 horas. G1, 24/03/2021. https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2021/03/24/brasil-atinge-300-mil-mortos-por-covid-19-um-dia-apos-recorde-de-mais-de-3-mil-vidas-perdidas-em-24-horas.ghtml
CAJAZEIRA, Paulo Eduardo Silva Lins et al., 2020. A monotematização da cobertura jornalística da Covid 19 no Jornal Nacional e Jornal da Record. Revista Pauta Geral - Estudos em Jornalismo, v.7.
CAPORINO, Nicole E., EXLEY, Shannon; LATZMAN, Robert, 2020. Youth anxiety about political news. Child Psychiatry & Human Developtment.
CASERO-RIPOLLÉS, Andreu, 2020. Impacto da Covid-19 nos sistemas de mídia: consequências comunicativas e democráticas do consumo de notícias durante o surto. Comunicação e Educação. Ano XXV, n. 1.
Coronavírus Brasil. Disponível em https://covid.saude.gov.br/. Acesso em 30 de mar. 2021.
DUARTE, Michael de Quadros; SANTO, Manuela Almeida da Silva;LIMA, Carolina Palmeiro; GIORDANI, Jaqueline Portella. TRENTINI, Clarissa Marceli.Covid-19 e os impactos na saúde mental: uma amostra do Rio Grande do Sul. Ciência Saúde Coletiva, nº 25, Set 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/csc/a/ghSHWNYkP6gqJm4LQVhkB7g/?lang=pt> Acesso em: 11 jun. 2021
DAYRREL, Juarez, 2007 A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128.
EDMUNDS, June; TURNER, Bryan S., 2005. Global generations: social change in the twentieth century. In: The British Journal of Sociology. V. 56, ed. 4.
EYSENBACH, Gunther, 2020. How to Fight an Infodemic: The Four Pillars of Infodemic Managemen. Em: Journal of medical internet reseach. V. 22. Ed. 6. p. 1-6.
FELIX, Carla Baiense, 2019. Juventude e midiatização: Usos e apropriações das mídias a partir do cotidiano escolar. Relatório de pesquisa.
FELIX, Carla Baiense, FERNANDES, Patrícia, 2018. Entre o protagonismo e a angústia: apontamentos sobre o cotidiano midiatizado da juventude urbana. XXVII Encontro Anual da Compós. Anais do XXVII COMPÓS: Belo Horizonte/MG.
FREITAS, Viviane Gonçalves, BAPTISTA, Érica Anita, 2020. 100 MIL MORTES: O saldo negativo da Colvid-19 nos telejornais brasileiros. Revista Dispositiva, v. 9, n. 16, p. 168-187.
Ireton, Cherilyn. & Posetit, Julie, 2019. Jornalismo, fake news e desinformação. Manual para Educação e Treinamento em Jornalismo. Série Unesco sobre Educação em Jornalismo. Brasília: Unesco.
GARCIA, Rafael. 7% dos brasileiros afirmam que Terra é plana, mostra pesquisa. Folha de S. Paulo. 14 jul. 2019. Disponível em <https://www1.folha.uol.com.br/ciencia/2019/07/7-dos-brasileiros-afirmam-que-terra-e-plana-mostra-pesquisa.shtml>. Acesso em: 31 mar. 2021.
GHEBREYESUS, Tedros Adhanom. Munich Security Conference. Genebra: WHO, 2020. Disponível em: https://www.who.int/dg/speeches/detail/munich-security-conference. Acesso em: 29 mar. 2021.
HALBWACHS, Maurice, 2006. A memória coletiva. Tradução de Beatriz. Sidou. 2ª ed. São Paulo: Centauro.
Juventudes e Pandemia do Coronavírus, 2020. Conselho Nacional de Juventude (Conjuve), 2020.
KILOMBA, Grada, 2020 Memórias da plantação. Episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó.
MAFFESOLI, Michael, 1998 Elogio da Razão Sensível – Textos Filosóficos. Petrópolis: Vozes, 1998.
MANNHEIM, Karl, 1952. The problem of generations. Em P. Kecskemeti (Ed.), Essays on the Sociology of Knowledge. London: Routledge and Kegan Paul.
MOREIRA, Matheus. Convenção em São Paulo reúne quem duvida de que a Terra seja redonda. Folha de S. Paulo. 11 nov. 2019. Disponível em <https://www1.folha.uol.com.br/ciencia/2019/11/convencao-em-sao-paulo-reune-quem-duvida-de-que-a-terra-seja-redonda.shtmll>. Acesso em: 31 mar. 2021.
NEKLIUDOV, Nikita A. et al., 2020. Daniel. Excessive Media Consumption About COVID-19 is Associated With Increased State Anxiety: Outcomes of a Large Online Survey in Russia. J Med Internet Res, vol. 22, n. 9.
objETHOS, 2020. Guia de Cobertura Ética da Covid-19.
PAINEL Coronavírus. Ministério da Saúde. 10 jun. 2021. Disponível em <https://covid.saude.gov.br/>. Acesso em: 11 jun. 2021.
PANDEMIA muda rotina e traz estresse, medo e violência para jovens de periferia Problemas vão de queda na renda familiar e falta de internet para acompanhar aulas a agressões domésticas. Dom Total. 21 fev. 2021. Disponível em <https://domtotal.com/noticia/1496785/2021/02/pandemia-muda-rotina-e-traz-estresse-medo-e-violencia-para-jovens-de-periferia/>. Acesso em: 11 jun. 2021.
PNAD 2019. IBGE.
POSETTI, Julie; BONTCHEVA, Kalina, 2020. Desinfodemia. Decifrando la desinformación sobre el COVID-19. Unesco. Disponível em: <https://en.unesco.org/sites/default/files/disinfodemic_deciphering_covid19_disinformation_es.pdf> Acesso em: 31 mar. 2021.
REFLEXÕES sobre os efeitos da pandemia na educação brasileira. Rede Covida Ciência, Informação e Solidariedade. Disponível em covid19br.org. Acesso em 29 mar 2020.
The truth is out there, somewhere, 2020. The Lancet, vol. 396.
TRENTIN, Lidia Paula, 2020. Pandemia: a veiculação de notícias sobre a Covid-10 nos sites de emissoras de rádio da Região Celeiro, RS. Revista Dispositiva, v. 9, n. 16, p. 168-187.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Carla Baiense Felix, Victor do Nascimento Rocha, Patrícia Fernandes Viana Franco de Castro, Larissa de Morais Ribeiro Mendes, Helen Pinto de Britto Fontes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0